Denne bil-sjefen har lyst til å gå ned i lønn

Kanskje ikke så rart når du får høre hva han ligger an til å tjene ...

Å være toppsjef for VW konsernet betyr solid avlønning. Så bra faktisk at VW sjefen Martin Winterkorn nå vil gå frivillig ned i lønn. (Foto: Scanpix)
Å være toppsjef for VW konsernet betyr solid avlønning. Så bra faktisk at VW sjefen Martin Winterkorn nå vil gå frivillig ned i lønn. (Foto: Scanpix)

Det finnes mange ulike typer av pengeproblemer. Langt de fleste av dem handler nok om at man har litt mindre penger enn man ideelt sett kunne tenke seg.

Men noen har det andre veien - de har rett og slett for mye penger. En av dem er sjefen for Volkswagen-konsernet, Martin Winterkorn.


Del med Facebook-vennene dine


Best i Tyskland

Når du er toppsjef for et så stort selskap, er det vel bare rett og rimelig at du blir godt betalt.

Winterkorn har da også høyeste avlønning av samtlige sjefer i de største tyske bedriftene. I 2011 hanket han inn rundt 17, 5 millioner euro, eller cirka 130 millioner kroner i lønn og ulike bonuser. Det vakte stor oppsikt da tallet ble kjent - særlig blant VWs fagforeninger som vel ikke akkurat ble mer lystne på måtehold og forsiktige lønnsoppgjør etter dette.

LES OGSÅ: Hvor mye tjener forhandleren på en bruktbil?

Går godt

VW-konsernet går imidlertid godt, og det gjør at Winterkorn for 2012 ligger an til å øke lønna ytterligere. Ut fra lønnsavtalen hans, vil han få en samlet utbetaling på 20 millioner euro, eller rundt 150 millioner kroner for fjoråret.

Og det synes hovedpersonen selv tydeligvis er i meste laget.

LES OGSÅ: Er de millionærer alle de som skrur på bil?

Vanskelig å forsvare

Til tyske Der Spiegelbekrefter Winterkorn summen, men legger til at han ønsker å frivillig gå ned i lønn.

- Hvis jeg virkelig skulle få 20 millioner euro, ville det være vanskelig å forsvare det, sier Winterkord til Spiegel.

Billigbil fra Kina?

Dette har nok helt sikkert også en sammenheng med at 100.000 arbeidere i Volkswagens fabrikker i Tyskland skal ha lønnsoppgjør på vårparten. VWs arbeidere har generelt hatt gode vilkår, og nå ryktes det som lønnskrav på hele 6,5 prosent fra IG Metal.

Samtidig sliter de europeiske bilprodusentene med fallende salg på hjemmemarkedet, og stor overkapasitet. Til Der Spiegel bekrefter Winterkorn at Volkswagen vurderer å komme med en lavprismodell som skal koste rundt 50.000 kroner - og at denne i såfall skal produseres i Kina.

LES OGSÅ: Slik kutter VW produksjonskostnadene sine

Martin Winterkorn - her på jobb under en bilutstilling - tjener
  best av alle toppsjefer for store, tyske selskaper. (Foto: Scanpix)
Martin Winterkorn - her på jobb under en bilutstilling - tjener best av alle toppsjefer for store, tyske selskaper. (Foto: Scanpix)

LES OGSÅ: Her kan det komme en rekke lavpris-modeller