Dekkskift

Piggfrie vinterdekk er svært myke. I sommervarmen blir de enda mykere og slites alt for fort.
Piggfrie vinterdekk er svært myke. I sommervarmen blir de enda mykere og slites alt for fort. Foto: Egill J. Danielsen

Mange venter altfor lenge med å legge om dekk

Det handler både om sikkerhet - og økonomi.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Er du typen som utsetter til det siste å bytte til sommerdekk nå som vintersesongen nærmer seg slutten? Du er ikke alene.

Kanskje kjører du piggdekk og vet langt bak i hjernebarken et sted at de MÅ av innen en bestemt dato – men hvilken dag er det nå egentlig?

Eller er du sorten som kjører piggfritt og tenker at "det er da ikke så nøye å få dem av, det er jo ikke ulovlig å kjøre med dem utover våren en stund"?

Advarer mot livsfarlige vinterdekk

Alle kommer samtidig

Og mens krokus og påskeliljer blomstrer og vårsola varmer stadig mer kjører nordmenn med vinterdekk. Helt til alle finner ut – nærmest på samme tid – at NÅ, i dag skal det skje: I denne stund skal vinterdekkene bort og sommerhjulene monteres på bilen. Da er det noen arbeidskarer som får det travelt:

(artikkelen fortsetter under bildet)
Ruben Hordnes hos Dekk1 i Kokstaddalen venter storinnrykk av bilister når det brått blir vår.Ruben Hordnes hos Dekk1 i Kokstaddalen venter storinnrykk av bilister når det brått blir vår. Foto: Egill J. Danielsen

- Jo, når rushet kommer er det komplett texas. Da må vi leie inn ekstra mannskap, innføre midlertidig kølappsystem og stå på nær døgnet rundt. Trykkluftverktøyene går konstant, sier daglig leder i Dekk1 i Kokstaddalen i Bergen, Ruben Hordnes.

Vi besøker dekkbutikken hans noen uker før påske. Det er rolig både i utstillingslokalet og på verkstedet. En enslig svale av en taxisjåfør kommer innom for å fornye gummien – han er en av få nå om dagen.

Superbillige dekk kan være direkte farlige. Les testen

Piggdekk MÅ av

I følge Ruben er det typisk norsk å være sent ute med dekkbytte både til vinter- og sommersesongen. Rushet kommer alltid i ukene etter påske, og i år vil køen hos dekkforhandlerne komme ekstra sent:

(artikkelen fortsetter under bildet)
HUSKET Å BYTTE: Piggdekk har ofte litt stivere gummi enn piggfrie dekk, men er ulovlige å kjøre med om sommeren.HUSKET Å BYTTE: Piggdekk har ofte litt stivere gummi enn piggfrie dekk, men er ulovlige å kjøre med om sommeren. Foto: Egill J. Danielsen

- Fristen for å få av piggdekk er alltid første mandag etter påske. I år er denne datoen så sent som 2. mai. For alle som skal til fjells er det naturlig å vente nettopp til etter påske med dekkbytte. Men bykjørere kan med fordel bytte før, mener Ruben.

Hjelp - jeg har kollidert med sommerdekk! Gjelder forsikringen?

Piggfritt kan gi farlige situasjoner

- Men om man kjører piggfritt er det vel ikke så nøye?

- Jo, det er faktisk ganske nøye. Rett nok er det ikke ulovlig å kjøre med de piggfrie vinterdekkene om våren og sommeren, men bilen kan få dramatisk mye dårligere egenskaper enn den egentlig skulle ha.

- På hvilken måte da?

- Bremselengden blir mye lenger både på vått og tørt føre, og bilen vil vannplane lettere enn om du kjører med sommerdekk. I en kritisk situasjon hvor du trenger en rask oppbremsing kan dette fort bli avgjørende.

- Hvorfor skjer dette?

Skjødesløs trailersjåfør: Satte andres liv i fare med disse dekkene

Elastisk gummi blir enda mer elastisk

- Bremselengden øker først og fremst fordi gummien er svært mye mykere på et piggfritt vinterdekk enn på et sommerdekk. Og ikke nok med at den er annerledes i utgangspunket: Gummien blir enda mykere når temperaturen stiger.

(artikkelen fortsetter under bildet)
Det kan være fristene å bruke piggfrie vinterdekk som "helårsdekk". Det er ikke ulovlig - men kan likevel være farlig.Det kan være fristene å bruke piggfrie vinterdekk som "helårsdekk". Det er ikke ulovlig - men kan likevel være farlig. Foto: Egill J. Danielsen

- Det vil si at om dekket har akseptable bremseegenskaper på asfalt i minus 5 grader, vil det oppleves helt annerledes i 20 varmegrader. Disse dekkene er laget for å brukes i kulde, forklarer Ruben.

Han legger til at mønsteret i et vinterdekk er laget for å prestere bra på snø og is, og at egenskapene på våt vei langt på vei er ofret.

- Er det dumt å kjøpe billige sommerdekk? Benny svarer

Universaldekket – finnes det?

- Når det er vått på veien er det viktig at mønsteret brøyter seg gjennom vannet og får tak i asfalten. For å få til dette må mønsteret skuffe bort mye vann. Det vil si at dreneringsegenskapene til dekket blir svært viktige.

- Og det klarer ikke et piggfritt vinterdekk å få til?

- Nei, å konstruere et dekk er alltid snakk om kompromisser. Skal det være bra på snø, blir det gjerne dårlig på bar eller fuktig vei. Og som sagt: egenskapene til et vinterdekk blir ytterligere dramatisk svekket når temperaturen stiger.

Sharif vil kuppe dekk-Europa

- Bytt dekk – spar penger

- Men kan du ikke skjønne dem som kjører piggfrie vinterdekk utover våren for å slippe å kjøpe nye sommerdekk?

(artikkelen fortsetter under bildet)
Slike morgener blir det færre og færre av nå som det går mot vår. Bykjørere i Sør-Norge kan med fordel bytte til sommerdekk lenge før siste frist som i år er 2. mai, mener Ruben Hordnes.Slike morgener blir det færre og færre av nå som det går mot vår. Bykjørere i Sør-Norge kan med fordel bytte til sommerdekk lenge før siste frist som i år er 2. mai, mener Ruben Hordnes. Foto: Egill J. Danielsen

- Jo, jeg vet at noen opplever dekkbytte som en byrde. Og selvfølgelig koster dekk penger. Men det dyreste man kan gjøre er å ikke bytte til sommerdekk. I varmen vil nemlig den myke gummien i vinterdekkene slites mye raskere enn om vinteren, og dessuten er ofte vinterdekkene dyrere enn sommerdekkene.

- Så det er altså god økonomi i å bytte dekk?

- Ja, definitivt. De piggfrie dekkene bør av seinest innen piggdekkfristen – og i år kan altså mange med fordel bytte enda før, avslutter Ruben Hordnes.

Hvem av Broom-gutta skifter dekk raskest? Se tvekampen her:

Når mener du at det er best å bytte dekk? Bruk kommentarfeltet under:

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
Monza Concept: Denne kommer fra uventet hold
Peugeot 205 GTI: Joda, denne klassikeren er faktisk 23 år gammel
50.000 kan gi deg en fin bil – eller masse problemer
Audi A8: Audi girer opp og øker luksusen enda mer
Her mener Vegvesenet at det er et gangfelt
Her kan du spare tusenvis av kroner
2014 VW Golf R: Dette blir den raskeste noensinne
Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?
Det viktigste er å slippe bompenger
Jeep Wrangler: Tøffing blir enda tøffere
SsangYong Turismo: Kan bli en prisbombe for familien
reklame
reklame