Snart kommer dekkene som ikke må skiftes

Men ikke kast jekken og hjulkrysset riktig ennå...

For mange er dekkskiftet er en halvårlig pine. Om noen år behøver du ikke tenke på det i det hele tatt, dersom tyske forskere når fram med sin utvikling av dekket som tilpasser seg forholdene. (Illustrasjonsfoto) (Foto: Aleksander Nordahl, SCANPIX, © bhy)
For mange er dekkskiftet er en halvårlig pine. Om noen år behøver du ikke tenke på det i det hele tatt, dersom tyske forskere når fram med sin utvikling av dekket som tilpasser seg forholdene. (Illustrasjonsfoto) (Foto: Aleksander Nordahl, SCANPIX, © bhy)

Se for deg ett eller annet - hva som helst - som forandrer overflate og egenskaper på grunnlag av datainformasjon om temperatur, underlag og så videre? Tja, det er kanskje mulig - gitt at eksperimentet kan koste nær sagt hvor mye som helst.

Men et bildekk?

Joda, fremdeles mulig, mener i hvertfall et forsker-team under Detlef Riemers ledelse, ved noe som fritt oversatt heter Universitetet for anvendt vitenskap i Leipzig. De presenterte prosjektet med "det adaptive bildekket" under Hanover-messen, som har vært arrangert denne uken.

Del med Facebook-vennene dine!

Det høres ut som en blanding av Transformers og James Bond - sistnevnte synes vi faktisk å huske at allerede hadde utfellbare pigger i dekkene på sin Aston Martin for flere år siden. Men det var på film - Riemer og hans forskerkolleger er fast bestemt på å få til noe i samme stil i virkeligheten.

Les også: Skal de mest slitte dekkene foran eller bak på bilen?

Tenker helt selv

Fremtidens dekk skal for øvrig heller ikke være avhengig av at James Bond - eller hvem som nå måtte sitte bak rattet - trykker på knappen for å aktivere piggene. Riemers dekk er nemlig av den intelligente sorten, og forandrer fysiske egenskaper på grunnlag av informasjon som automatisk fanges opp av dekkets egne sensorer.

Disse sensorene skal ligge rundt i banen på dekket, og i tillegg til vær- og temperaturforhold også måle friksjonen til enhver tid.

Vi antar at de også vil fange opp sideveis G-krefter og hastighet, og dermed kunne danne seg et "intelligent" bilde av både førerens kjøreambisjoner og veiens føreforhold - og på grunnlag av det kunne fastslå hvilke dekk-egenskaper som til enhver tid vil være optimale.

Føreforholdene kan forandre seg mange ganger i løpet av en kort biltur i Norge, og på sitt verste kan de være svært krevende. Men et fremtidig,
Føreforholdene kan forandre seg mange ganger i løpet av en kort biltur i Norge, og på sitt verste kan de være svært krevende. Men et fremtidig,

Det vi har større problemer med å forstå, er hvordan dekket så i neste omgang skal kunne forandre både mønster og veigrep-karakteristikk. Man må nødvendigvis klare å implementere en form for mekanikk i selve dekkbanen, og materialvalg for de bevegelige delene skal da også være den store utfordringen videre i prosjektet, forteller Riemer til nettstedet Phys.org.

Les også: Men - dette kan også være fremtidens bildekk!

Målet er at føreren skal slippe å tenke på hverken dekk eller underlag, men likevel ha en optimalt skodd bil i forhold til føret og eget kjøremønster til enhver tid. I tillegg til sikkerhet er selvsagt også ressurssparing et poeng i denne sammenhengen, og man mener det skal være mulig å spare mye drivstoff dersom dekkene selv bidrar til at de ruller lettere.

Har tatt patent

Forskerne understreker at et ferdig produkt ligger en bit inn i fremtiden, men ser åpenbart på disse utfordringene som fullt mulig å løse. Så overbevist er de om at de er på sporet av noe, at de faktisk har patentert noen av løsningene allerede.

Del med Facebook-vennene dine!

Uansett hvor nye dekk du har på bilen, er nok sjansen stor for at du vil måtte kjøpe tradisjonelle dekk også neste gang - og kanskje neste gang der, også. På den annen side kan det være smart å begynne å spare penger allerede nå - dette høres ikke ut til å bli utpreget billig den dagen det er klart til å tas i bruk.

Les også: Inntil videre - hvem av Broom-gutta skifter dekk raskest?