Slik velger du riktige sommerdekk

Bredt eller smalt? Lavprofil eller ikke? Broom veileder deg i jungelen av tall og koder

  Et smalt og et bredt dekk kan brukes på samme biltype såfremt rulleomkretesen er lik   som på disse to dekkene. Du vil merke forskjell på kjøreegenskapene, forklarer Ruben. (Foto: Egill J. Danielsen                  )
Et smalt og et bredt dekk kan brukes på samme biltype såfremt rulleomkretesen er lik som på disse to dekkene. Du vil merke forskjell på kjøreegenskapene, forklarer Ruben. (Foto: Egill J. Danielsen )

Sjekket du mønsterdybden i sommerdekkene før du vinterlagret dem? Ikke?

- Husk at det er ulovlig å kjøre med sommerdekk med under 1,6 millimeter mønster. Men med så slitte dekk er mye av de gode egenskapene borte for lengst, og vi anbefaler ingen å kjøre med under tre millimeter mønster, sier Ruben Hordnes.

Han er daglig leder hos dekkforhandleren Dekk1 i Kokstaddalen i Bergen. Ruben og de ansatte har brukt de siste ukene til å fylle opp lageret med sommerdekk. Nå ligger de stablet til taket: Michelin-dekk i dimensjon 205/55-16, Goodyear i 225/45-17, Minerva i 185/65-15 og ...you name it.

Smale eller brede?

Men hva bør du egentlig kjøpe? Er brede dekk bra om sommeren? Gir lavprofil dårlig komfort? Og hva betyr nå egentlig alle tallene og bokstavene som står på dekket? Vi spør Ruben:

(artikkelen fortsetter under bildet)

205/55-16 er en svært utbredt dimensjon som blant annet står som standard på Volkswagen Golf. (Foto: Egill J. Danielsen                      )
205/55-16 er en svært utbredt dimensjon som blant annet står som standard på Volkswagen Golf. (Foto: Egill J. Danielsen )

- Ja, dette er litt av en jungel. Men mye er ganske så logisk, som hovedtallene på dekkene, for eksempel 225/45-17.

- Hva betyr egentlig disse?

- La oss ta det første først, for det angir nemlig bredden på dekket. I vårt eksempel 225/45-17 betyr det ganske enkelt at dekket er 225 millimeter bredt. Eller 22,5 centimeter.

- Er det bredt dekk?

- Tja, det kommer an på bilen. I dag er det mange, litt større biler som bruker denne dimensjonen. Som for eksempel Vokswagen Passat. Men på en mindre bil, som for eksempel Polo, vil det være et ganske så stort hjul, ja.

Derfor er det smart å være merkebevisst når du bytter dekk

Kontaktflate mot veien

- Men hvordan vil forskjellen på et bredt og et smalt dekk oppleves?

- Et bredt dekk vil ha større kontaktflate mot underlaget og gi bedre grep i ekstrem kurvekjøring og ved kraftig oppbremsing, forklarer Ruben.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- En del premiumdekk er assymetrisk bygget og har forskjell på innside og utside. Dette Michelin-dekket har kraftigere konstruksjon på utsiden, noe som motvirker krenging og dårlig sidegrep, forklarer dekkselgeren. (Foto: Egill J. Danielsen    )
- En del premiumdekk er assymetrisk bygget og har forskjell på innside og utside. Dette Michelin-dekket har kraftigere konstruksjon på utsiden, noe som motvirker krenging og dårlig sidegrep, forklarer dekkselgeren. (Foto: Egill J. Danielsen )

Han legger til at dette vil forsterkes i høy fart fordi sentrifugalkraften gjør at kantene av dekket da delvis mister veikontakten.

- Kjører man veldig fort, er det midten av dekkflaten som utgjør det meste av kontaktflaten. Og da blir det tydelig at jo bredere dekket er, jo mer grep har man intakt.

- Men ulemper med brede dekk, da?

- Først og fremst at de sporer mer på slitt asfalt. Du vil kjenne det i rattet og kanskje blir kjøringen mer slitsom fordi du stadig må korrigere kursen. Brede dekk støyer også mer og gir dessuten økt risiko for vannplaning.

Hvor ofte må man egentlig bytte dekkene? Brooms bilekspert svarer

Lavprofil eller mye gummi?

- Hva betyr det neste tallet i som står trykket på dekket?

- Jo, igjen eksempelet vårt: 225/45-17. Tallet 45 handler om profilhøyden. Det betyr at dette dekket har en "gummihøyde" på 45 prosent av bredden. Altså høyden fra asfalten og opp til felgkanten.

- Så dette handler egentlig om hvor mye gummi du har under hjulene? Og her altså 45 prosent av 22,5 centimeter som er dekkets bredde?

- Ja, du kan si det slik. Og dette påvirker kjøreegenskapene kanskje vel så mye som bredden på dekkene.

- På hvilken måte?

- Mye gummi, slik som bilene hadde i gamle dager, gir en stor elastisk masse under deg. Det gir naturligvis dårligere veikontakt og litt følelsen av å kjøre på en svamp når svingene kommer tett.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Noen dekk er retningsbestemte. Her ser vi det tydelig av mønsteret, forklarer Ruben. (Foto: Egill J. Danielsen     )
- Noen dekk er retningsbestemte. Her ser vi det tydelig av mønsteret, forklarer Ruben. (Foto: Egill J. Danielsen )

- Men kanskje økt komfort?

- I prinsippet ja, men det har skjedd store forandringer både med dekkene og med bilene. I dag lider du ikke så mye med lavprofildekk som du gjorde før.

Trailersjåføren satte andres liv i fare med disse dekkene. Se dem her:

Mange tommer er lik mye felg

- Det siste tallet, hva betyr det?

- Her er tallet 17. Det har ikke direkte med dekkets størrelse å gjøre, men er en angivelse av hvor stor felgen må være for å passe i dekket.

- Hva er bra – mye eller lite?

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Et retningsbestemt dekk skal være merket dydelig på dekkets side - som dette, forklarer Ruben. (Foto: Egill J. Danielsen)
- Et retningsbestemt dekk skal være merket dydelig på dekkets side - som dette, forklarer Ruben. (Foto: Egill J. Danielsen)

- He-he, det ene er ikke bedre enn det andre, det gir bare ulike egenskaper. Men mange som vil pynte bilen sin velger naturligvis store felger. 17 tommer er vanlig på mange nye familiebiler i dag, og enkelte velger både 18 og 19 til Passaten eller Mondeoen.

- Men egenskapene da, hvordan er de forskjellige?

- Foruten det visuelle, vil en stor felg på 18-19 tommer gi plass til mindre gummi for at ikke hjulet skal bli for stort. Dermed vil store felger også medføre lav profil på dekket, gjerne 40 eller 35 prosent av dekkets bredde, forklarer Ruben og fortsetter:

- Da er vi igjen inne på forskjellene mellom lav og høy profil. Altså at stor felg gir lite fjærende gummi mellom deg og asfalten. Det gir selvsagt hardere slag i bilen, men kanskje mindre enn man skulle tro.

Null erstatning hvis du krasjer med sommerdekk på glatten?

Vektbegrensning og hastighet

Det finnes imidlertid mange flere tall trykket på dekksiden, og Ruben peker på ett til som man bør være obs på.

- Se her: 91 T. Tallet 91 er ikke så lett å forstå uten videre, men det handler om hvor tung belastning dekket er godkjent for. I dette tilfellet er det snakk om 615 kilo pr hjul. Bilen kan altså ikke ha større marktrykk enn dette på noen av hjulene.

- Men bokstaven T, da? Den har kanskje med fart å gjøre?

(artikkelen fortsetter under bildet)

En stor felg gir nødvendigvis lite plass til gummi i hjulbuen - og dekket må ha lav profil for at ikke rulleomkretsen skal bli for stor. (Foto: Egill J. Danielsen)
En stor felg gir nødvendigvis lite plass til gummi i hjulbuen - og dekket må ha lav profil for at ikke rulleomkretsen skal bli for stor. (Foto: Egill J. Danielsen)

- Riktig. Et T-dekk er godkjent for inntil 190 kilometer i timen. Har bilen din toppfart høyere enn dette må du opp i hastighetsklasse. Neste er H med 210 kilometer, V med 240 kilometer og hvis du har en riktig rask bil: W som er godkjent for 270 kilometer.

- Men ingen kjører i 190 i Norge, spiller det noen rolle da?

- Ja, bilen skal ha dekk som tåler toppfarten. Den vil ikke bli EU-godkjent med feil hastighetsklasse på dekkene. Du skal altså kunne dra til Autobahn og gi gass uten å måtte tenke over dette. Og det er jo egentlig bra, ikke sant?

Disse vinterdekkene bør du styre unna

Billig eller premium?

Prisforskjellene på sommerdekk er store. Til en bil i Golf-klassen kan det variere fra 600 kroner dekket opp til godt over det doble. Er det nødvendig å velge de dyreste premium-dekkene?

- Nei, det er fullt lovlig å kjøre med billige dekk, men forskjellen i egenskaper er utrolig store, og jeg anbefaler aldri noen å kjøpe superbillige dekk. Og om noen kunder insisterer på å ha de aller billigste dekkene, er det noen typer du ikke finner i min butikk. Og jeg forklarer alltid kunden hva de går glipp av om de kun går etter pris.

- Hvordan merker man egentlig forskjell på billig og premium?

- Forskjeller kan oppstå relatert det meste av bilens kjøreegenskaper. Alt fra hvor komfortabelt den tar smådumper, til hvor sterk krengefølelsen blir i svinger til hvor godt grep den har når du må bråbremse. Spesielt det siste kan være kritisk.

Billige Kina-dekk har en tendens til å gli på våt asfalt leeeenge før dekk som er laget i Europa. Her snakker vi ikke om små marginer, men store utslag som reelt kan føre til ulykker, understreker Ruben.

Hvor skal du sette de mest slitte dekkene? Se svaret her

Dyrt slites fort

Dekkselgeren mener også at levetiden er dårligere på billigdekkene, til tross for at de gjerne har hardere gummi som man skulle tro slites langsomt.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Ruben Hordnes mener det kan straffe seg å spare på kvaliteten når du kjøper dekk. (Foto: Egill J. Danielsen                )
Ruben Hordnes mener det kan straffe seg å spare på kvaliteten når du kjøper dekk. (Foto: Egill J. Danielsen )

- I premiumdekk som Goodyear, Nokian, Continental og Michelin brukes mye mer naturgummi. Den har mye bedre egenskaper enn "sprettball-gummien" i billigdekkene.

- Men mange av de dyre dekkene slites også fort?

- For noen av dem er det riktig. I dag prioriteres sikkerhet som bremseegenskaper og kurvegrep høyere enn slitestyrke av produsentene. Men i motsetning til billigdekkene som også slites fort får du kjempegode egenskaper på absolutt alle andre områder i premium-dekkene.

Lei av kjedelige felger? Nå kan du designe dem selv

Midt-på-treet

- Men hvis man bare tenker økonomi, og vil ha et dekk som varer lengst mulig?

- Det er vanskelig å si noe generelt, men man kan gjerne sikte seg inn på mid-range-dekkene, altså de som er i mellomskiktet prismessig.

- Hvilke merker er det snakk om?

- For eksempel BF Goodrich – som er eid av Michelin. HanKook og Kuhmo er også ganske bra. Alle disse dekkmerkene er langt å foretrekke foran billig-dekkene, selv om det selvsagt også finnes unntak.

Slik ser verdens eneste broomifiserte Touran ut

Energi-dekk versus regndekk

Det har de siste årene vært en økende trend at bilprodusentene utstyrer eco-modeller med lettrullende sparedekk. Mange får seg en overraskelse når det første settet er slitt ut og de kjøper nye dekk. Miljøbilens forbruk spretter i været – gjerne med så mye som ti prosent.

- Skal du beholde det lave forbruket må du passe på å få tilsvarende miljødekk av det bilen hadde som ny. Velger du et tilfeldig dekk risikerer du å få et med høyere rullemotstand.

- Er det dårligere dekk?

(artikkelen fortsetter under bildet)

Dette er er et typisk SUV-dekk: Mer gummi - 65-profil - enn på et vanlig personbildekk. (Foto: Egill J. Danielsen               )
Dette er er et typisk SUV-dekk: Mer gummi - 65-profil - enn på et vanlig personbildekk. (Foto: Egill J. Danielsen )

- Nei, velger du et kvalitetsmerke er ofte dekkene med høyre rullemotstand bedre. Mange dekkfabrikanter prioriterer egenskapene på våt vei, og skal dekket prestere bra på dette området øker nesten alltid rullemotstanden. Ofte øker støynivået også.

- Så det vil si at super-energi-dekkene – samme hvor premium de er – ikke gir det beste festet?

- Ja, det er som regel ikke disse dekkene som vinner testene. Lav rullemotstand og stille gange krever ofte et annet mønster enn hva som gir god vanndrenering.

Valgets kval

Vi skjønner at her er mye å velge blant. Og mange kryssende egenskaper: Skal du ha et dekk som er bra på noe, får det gjerne svakere egenskaper på et annet område.

- Kan du gi noen generelle råd?

- Da må det bli å velge et dekk som ikke er av de billigste. Går du litt opp i pris stiger kvaliteten og de store etablerte merkene leverer i dag dekk som presterer jevnt bra. Og husk at egenskaper på våt vei kanskje er det som påvirker sikkerheten mest, avslutter Ruben Hordnes, dekkselger i regnbyen Bergen.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Dette bør du sjekke på bilen din med en gang