De trenger å kvitte seg med 245.853 pickuper
Så mange står usolgt på lager - og snart kommer ny modell.
I ungdommen hørte vi snakk om en jordbærbonde som sov dårlig helt fra april måned, fordi han bekymret seg for om han ville klare å selge alle kassene før de ble dårlige og måtte kastes. Utvilsomt en slitsom plage for en mann i den bransjen.
Bil er også til en viss grad ferskvare – spesielt når det er en ny modell på trappene. Men ikke alle bilprodusenter er like eksponert for bekymringer som den nevnte jordbærbonden.
136 dagers salg
Spesielt ikke General Motors (GM), kan det virke som. Amerikanske bransjetall forteller at bilgiganten hadde hele 245.853 usolgte pickuper på lager ved utgangen av november, normalt nok til 136 dagers salg. Én måned tidligere hadde man biler tilsvarende 116 dagers salg stående.
Det spesielle i situasjonen er at Chevrolet har en ny pickup-modell på gang, en bil som forventes introdusert en eller annen gang i løpet av neste år.
Les også: Ford F-serie: Amerikanerne elsker disse pickupene
I bransjen begynner man nå å lure på hvordan man har tenkt å løse denne utfordringen – når detaljene om nykommeren begynner å dukke opp, må man nødvendigvis også begynne å tømme lagrene av utgående modell. Helst burde man kanskje til og med begynt litt før.
Går ”den gale veien”
Bilsalg i USA skjer i langt større grad enn her umiddelbart og på gulvet, der kunden finner seg en ny bil av forretningens ofte betydelige lagerbeholdning, og reiser hjem med den med én gang. Lagerbeholdning er dermed et vanlig fenomen, men forhandlerne pleier å foretrekke å ha et lager tilsvarende 65 dagers, eller to måneders, salg.
GM har hatt større lager av ferdige biler, men skal tidligere ha opplyst at man hadde som mål å komme ned i 80-85 dagers lager innen utgangen av året. Nå går altså utviklingen den andre veien i hvertfall for pickup-andelen, som er en meget viktig del av totalen for det digre konsernet.
Blir fort umoderne
Når en ny modell nærmer seg, må man enten redusere produksjonen eller øke incentivene for salg. Foreløpig har ikke GM gjort noen av delene, og med et så stort lager spør man seg nå om man ikke snart må gjøre dette til tross for at verken planene for den nye modellen eller noen introduksjonsdato er bestemt ennå. Dermed kan det i verste fall bli noen måneder med mager produksjon.
Pickupene er svært populære modeller i USA, og de burde dermed være enkle å selge i stort antall med litt hyggelige kampanjepriser. Samtidig fornyes disse modellene sjelden, ofte bare én gang hvert tiår, og dermed blir de tilsvarende raskt umoderne når en ny modell har dukket opp.
Les også: Gammel Chevy-pickup er mye byggebil for pengene
I verste fall kan dette også slå negativt ut for den nye modellen. Entusiast-nettsiden Jalopnik minner om sist gang en produsent klønet til produksjonen foran et modellskifte:
Lær av Taurus-floppen
I 1996 produserte Ford i bøtter og spann av den utgående, tradisjonelle Taurus-modellen som ble solgt med store avslag rett før den nye med ”froske-ansiktet” ble introdusert. Og i tillegg til at markedet reagerte negativt på utseendet på den nye bilen, var det totalt mettet av gamlemodellen månedene i forveien.
Fremdeles er det ikke godt å si hva som vil skje frem mot introduksjonen av den nye Chevy-pickupen. Men noe må skje med produksjonstakten – og uansett kommer forhandlerne på ett eller annet tidspunkt til å måtte be GM om hjelpetiltak for å få solgt ut lagrene, konkluderer Jalopnik.
Kjenner du cowboyen i deg hige etter en ny bil, kan det altså være i månedene fremover du skal følge med på markedet der borte...
Les også: Rev bilforretningen med nye pickuper på reklamefilm