De Tomaso: Se hvem som gjør comeback
Men ikke med den typen bil vi hadde ventet.
De Tomaso er et lite, eksotisk, legendarisk og Italiensk bilmerke som gjør noe med enhver bilentusiast. Til tross for at det er årevis siden forrige modell og at merkets grunnlegger Alejandro De Tomaso for lengst er død, er det absolutt fortsatt glør i bålet etter billegenden.
Nå ser det sannelig ut til at det endelig blåses liv i glørne – og at den ærverdige billegenden oppstår på nytt. Dette har mange entusiaster ventet på!
Rykter med hold
Vi har tidligere omtalt rykter – som det nå viser seg å være hold i - her på Broom.
Les om historien bak - og ryktene her:
Nå bekreftes det nemlig at De Tomaso skal stille ut en elt ny bilmodell på bilutstillingen i Geneve neste måned. Ikke en tradisjonell hardcore sportsbil som De Tomaso kanskje er mest kjent for. Nei – de går helt nye veier og lanserer en crossover.
Den skal i følge ryktene være både sporty og lukseriøs. Biler som BMW X6, Porsche Cayenne og Lexus RX defineres som hovedkonkurrenter til nykommeren som bærer ”arbeidstittelen” SLC. Det betyr visstnok Sporty Luxury Car. Ryktene sier at nykommeren vil få et noe mer sexy navn etter hver. La oss håpe det.
Se testen av nye Alfa Romeo Giulietta her:
Pininfarina design
Designet er det ingen ringere enn Pininfarina som står for. Og er det noe De Tomaso-bilene tradisjonelt er kjent for så er det utsøkt design. Kvaliteten derimot, var det tidvis litt verre med på noen av modellene...
Den nye crossoveren får to forskjellige motoralternativer. En V8-bensin på 550 hk og en V6-diesel på 250 hk. Planen er å bygge 3000 biler årlig. Ganske eksklusive saker med andre ord – og sannsynligvis ikke helt billige heller når man plusser på norske avgifter.
Flere modeller
For de av oss som ikke er veldig glad i crossovere er det også håp. To andre modeller er også på gang. En skikkelig luksus-sedan – kanskje en slags etterfølger til legendarisk De Tomaso Longchamp – for de av dere som husker den...
Også en sports-coupe er på gang. Her snakkes det om en produksjon på 2000 til 3 000 enheter i året for hver modell.
Mannen som blåser liv i glørne er Gian Mario Rossignolo, som har lang bil-bakgrunn blant annet fra Fiat. Bilene skal bygges ved Pininfarina fabrikken i Grugliasco ikke så langt fra Torino. Vi gleder oss!
Les også: Verdens første superbil