De Tomaso: Nytt håp for konkursrammet bilmerke

Nye investorer er på plass - og vil satse videre.

Det lovet bra, men De Tomaso klarte ikke å få Deauville i produksjon og det endte med konkurs. Men nå gjenoppstår de kanskje   igjen.
Det lovet bra, men De Tomaso klarte ikke å få Deauville i produksjon og det endte med konkurs. Men nå gjenoppstår de kanskje igjen.

I fjor sommer gikk et tradisjonsrikt, italiensk bilmerke over ende.

Navnet De Tomaso er smått legendarisk, og på 70- og 80-tallet prydet sportsbilen Pantera veggene på mangt et gutterom. De Tomaso satset på italiensk design og amerikansk motorteknikk – og hadde suksess med det en god stund.

Store vyer

Merket har røtter tilbake til 1959, men i likhet med mange andre små bilprodusenter har det vært en kamp for tilværelsen det meste av tiden.

i 2004 gikk De Tomaso konkurs for første gang. I etterkant av det kom den tidligere Fiat-sjefen Gian Mario Rossignolo inn som ny sjef, med både store vyer og håndfaste planer. Han rakk å utvikle et par konseptbiler – så var det slutt igjen.

Kult konsept - og det kommer fra Opel!


Ble arrestert

I kjølvannet av konkursen ble Rossignolo sammen med to andre fra De Tomaso-ledelsen arrestert – mistenkt for å ha misbrukt offentlige midler.

Det handlet om rundt 60 millioner kroner som var gitt i tilskudd for å få i gang De Tomaso-fabrikken.

Bilprodusenten fikk blant annet flere millioner euro i støtte for å omskolere arbeiderne ved fabrikken som ble overtatt fra Pininfarina.

Krigssone? Nei, dette er en bilfabrikk

BMW-rykter

Siden har det vært nesten merkelig stille rundt De Tomaso. Det gikk en stund rykter om at BMW snuste på konkursboet og hadde planer om puste nytt liv i merkevaren, men det kom aldri noe håndfast ut av dette.

Nå er det imidlertid kjent at i alle fall navnet De Tomaso har fått ny eier. Bak oppkjøpet står den italienske sportsbilprodusenten Automobili Turismo e Sport (ATS).

Også det for så vidt et tradisjonsrikt navn, selv om de bare opererte i noen få år, tilbake på 60-tallet.


Finansielle muskler?

ATS gjenoppsto imidlertid i 2012, da de startet produksjon av to biler, ATS Sport 1000 og ATS 2500 GT.

Ryktene i Italia går nå på at de ønsker å gjenopplive Pantera-navnet, og bruke teknikk fra sin egen 2500 GT.

Framtiden til De Tomasos konseptbil Deauville (bildene) oppe i dette er ikke kjent. Det er også uklart hva slags finansielle muskler ATS har – og om de har mulighet til å dra i gang en større satsing rundt De Tomaso.

LES OGSÅ: Se hvem som gjør comeback


De Tomaso Pantera var en skikkelig drømmebil - med heftige linjer. Kanskje, kanskje kommer den tilbake ...
De Tomaso Pantera var en skikkelig drømmebil - med heftige linjer. Kanskje, kanskje kommer den tilbake ...


SE OGSÅ: Denne bilreklamen ble for sexy for italiensk TV