De minst sikre nybilene

To biler kom veldig dårlig ut av kollisjonstestene i fjor

Landwind møter bokstavelig talt veggen hos Euro NCAP. Karakter: To stjerner. (Foto: Eurp NCAP)
Landwind møter bokstavelig talt veggen hos Euro NCAP. Karakter: To stjerner. (Foto: Eurp NCAP)

Krasjtest-instituttet Euro NCAP skjerpet kravene sine i fjor og det gjorde at antallet biler med toppscore sank..

Tidligere i år presenterte vi oversikten på bilene som kom aller best ut i sin klasse, til sammen gjelder det fem bilmodeller.

LES SAKEN: Dette er de sikreste nybilene

I andre enden av skalaen finner vi to biler som skilte seg ut i negativ retning: Citroën Nemo som fikk tre av fem oppnåelige stjerner - og Landwind CV9 som måtte nøye seg med to stjerner.

Ikke som varebil

Nemo er en liten flerbruksbil med varebil-røtter. Generelt for denne biltypen er at de har høyt tyngdepunkt og ofte ikke verdens mest avanserte understell. Men den passive sikkerheten hos Nemo er altså heller ikke god.

Nemo gjorde det dårlig både på nakkesleng, barnebeskyttelse og i frontkollisjon. Men det som virkelig dro ned resulatet er at bilen ikke har hverken ESP eller hodekollisjonsputer som standard. Dermed ble sluttresultatet så dårlig.

Varerommet på denne bilen er for lite til at den kan bli godkjent som varebil i Norge og Citroën skal ikke ha noen planer om å ta den inn i personbil-versjon.

LES OGSÅ: Denne nybilen slaktes i krasjtest

Stor skuffelse

Landwind CV9 er den første kinesiske bilen som har gjennomgått den offisielle Euro NCAP-testen.

Flerbruksbilen CV9 fikk bare to av fem mulige stjerner – noe som må komme som en stor skuffelse for kineserne som i forkant gikk ut og forsikret at bilen hadde blitt "videreutviklet for å møte de tøffeste europeiske sikkerhetsstandardene".

Skreddersøm

Euro NCAPkonkluderer blant annet at bilen har for lite sikkerhetsutstyr, mangler side-airbager, tilstrekkelig hodebeskyttelse og ESP.

CV9 var riktignok nært å klare tre stjerner for beskyttelsen av voksne passasjerer, men totalkarakterer ble likevel bare to.

Mange biler som nå blir testet oppnår fem poeng, mye fordi bilprodusentene skreddersyr bilene sine etter Euro NCAP-testen. Med bare to stjerner skiller Landwind CV9 seg kraftig ut – og på en måte kineserne nok gjerne skulle vært foruten.

LES OGSÅ: Pinlig krasjtabbe for Volvo

Citroën Nemo var nest dårligste bil hos Euro NCAP i fjor - med tre av fem stjerner totalt. (Foto: EuroNCAP)
Citroën Nemo var nest dårligste bil hos Euro NCAP i fjor - med tre av fem stjerner totalt. (Foto: EuroNCAP)