De mest ekstreme direktørbilene på bruktbilmarkedet

De var digre og de var råsterke - nå ligger de på bruktbilmarkedet. Sjekk disse monsterbilene!

BMW 760 hvit
BMW 760 hvit

Noen biler lages med tanke på sjefer over alle sjefer, som konger, statsministere og ikke minst diktatorer. Folk som enten har eller forvalter mye penger. Og da skal de selvsagt fraktes rundt i noe standsmessig.

Lenge var det hovedsaklig Rolls Royce, BMW, Audi og Mercedes som kunne tilby denne typen limousine. Store flak som med sitt nærvær bragte med seg en forventning om at personen(e) som steg ut var verdt å få med seg.

MB S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie er blant de "gamle", etablerte heltene. Det er bilene som alltid har vært der med påmontert flagg, skuddsikre glass og mørke ruter, mens folkemassene har samlet seg rundt for å ta imot passasjerne.

LES OGSÅ: Her er et knippe direktørbiler til 100 000 kroner!

I dag er disse bilene målestokken hva gjelder komfort, utstyr og plass.

Men med årene har imidlertid konkurransen blitt tøffere. Selv Porsche og Aston Martin tilbyr nå firedørs-modeller - i tillegg til at Jaguar og Rolls Royce har tatt kvantesprang med sine nye modeller (henholdsvis XJ og Phantom).

Bare de sterkeste

BMW 760i - annonse
BMW 760i - annonse

Denne gangen er vi imidlertid mest opptatt av de som i tillegg status, komfort og plass kan tilby enorme krefter. Ja, nærmest superkrefter. Biler som da de kom var klasseledende - og som nå er tilgjengelige på bruktmarkedet.

Det er det begrenset hva en kan finne, men om en følger med så dukker det opp noen godbiter. Nylig kom vi over en sjeldenhet finn.no. Vi starter med den:

Da den var ny kunne den kjørte skjorta av det meste - uansett hvilken størrelse. BMW 760i/760Li overgikk det aller meste på markedet i 2004 - inkludert mange rene sportsbiler.

Disse triller det ikke mange av på veiene i Norge, eller andre steder for den del. En meget sjelden gang dukker de opp på bruktbilmarkedet - som akkurat nå.

BMW 760i: Se hele annonsen her!

Lydløs rakett

Ute i trafikken vil du nok ikke få med deg om du møter denne eller en 730 diesel. Eneste forskjell er at 760i har noen V12-merker her og der.

Men prøv å provosere en i et lyskryss eller på motorveien, og du vil fort merke at du er på dypt vann. 445 hk og 600 NM er tall som klinger godt.

Vi har faktisk fått prøve hvilken enorme krefter det er snakk om - og det er ganske enkelt en helt unik følelse å kjøre en så tung bil fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Mest besynderlig er kanskje følelsen av å flytte seg så brutalt fort, mens du knapt hører motoren.

Men om du skulle tro det var en elektrisk motor blir du skuffet(?) når drivstofflampa lyser. Det går jo litt "suppe" på moroa, rundt 1,34 liter på mila ved forsiktig kjøring, for å være nøyaktig.

Prisen ny, jo den var beskjedne 1,76 millioner. Nå står den til 589.000 ferdig registrert. Prisfallet på disse syv årene er omtrent det samme som du nå betaler for den snart utgående BMW M5-modellen. Bare for å ha nevnt det...

Opprinnelsen

MB S500
MB S500

Mercedes har på sine side S-klasse. En bil som må kunne regnes som klassens "grand old man". S-klasse begynte egentlig som W180 i 1954. Men selve S-navnet ble først offisielt introdusert i 1972 - internt i BM-systemet var betegnelsen på denne modellen W116. Siden har det ballet på seg.

760-en fra 2004 overlappet et generasjonsskifte i S-klasse. W220 (1999-2006) ble til W221 (2006-). W220 hadde en sinnatagg som het S65. En alledes sinnsyk bil, med 604 hk. Den var i sin tid verdenst sterkste sedan. 0-160 km/t gikk unna på under ni sekunder.

Men denne finnes det ingen av på bruktbilmarkedet i Norge. W221 har heller ingen av sine aller "verste" modeller til salgs i Norge akkurat nå. Det nærmeste vi kommer er en S500.

MB S500: Se hele annonsen her!

Men for all del, dette er ingen sinke i trafikken det heller. 388 hk bør holde for de fleste. 0-100 km/t er fort gjort - 6,5 sekunder er tiden det tar fra stillestående til å kunne sanke en saftig bot i 80-sonen.

Prisen er omtrent den samme som BMW. Du får litt mindre krefter, men den er mer moderne og karosseriet mer eller mindre likt S-klasse som selges ny i dag.

Raskest og dyrest

Audi S8-annonse
Audi S8-annonse

Sistemann ut denne gangen er Audis alternativ. For å komme opp i tilsvarende effekt som sine to tyske kolleger må vi over på S8. De finnes det et par av til salgs som bruktbiler.

Audi S8: Se hele annonsen her!

Her får du altså en bil med like stor motor som BMW-en, men som i tillegg tilbyr 4x4. Den er også noe nyere enn begge de to andre - noe som vises på prislappen. Her må du ut med 806 728 kroner, for å være nøyaktig.

Men selv om den er nyere enn S-klassen, er dette karosseriet nå å regne som forrige generasjon. A8 kom som kjent i ny drakt som 2011-modell.

Akselerasjonen er kjappest i dette selskapet: 5,1 sekunder. Kanskje ikke så rart, når en tenker på at motoren er mer eller mindre identiske med den som står i Lamborhini Gallardo.

Det er lov å drømme

De fleste av oss må litt skuffet innse at selv om prisen på disse bilene har gått betydelig ned siden de ble introdusert, er de et godt stykke utenfor rekkevidde. Vi tenker ikke bare på kjøpsprisen heller.


Det koster skjorta å kjøre disse doningene også. Forbruket er høyt, og det er ikke et fnugg av miljøvennlige aspekt ved noen av de tre nevnte.

Forsikringen er til å le eller grine av - det kan du velge - og tilgangen på deler er ikke nødvendigvis den beste og definitivt ikke den billigste.

Men, det er da lov å drømme - og det skader jo ikke å holde seg orientert i markedet. Plutselig sitter du der med vinnerkupongen i Lotto og tenker: Hva var prisen for en spinnvill bil som har plass til hele familien, som jeg kan more meg noe avsindig med og som fliser forbi sportsbiler uten å bli svett en gang?

LES OGSÅ: Dette er noen av verdens dyreste bilulykker!

Del med dine Facebook-venner