De kriger om førsteplassen – og du er vinneren

Bare 705 solgte biler skiller rivalene.

Toyota har akkurat fått Auris stasjonsvogn (til venstre) inn på markedet   og satser tungt på den utover høsten. Hos Volkswagen blir spesialmodellen Passat Alltrack (til høyre) viktig for å holde på forspranget ut året.
Toyota har akkurat fått Auris stasjonsvogn (til venstre) inn på markedet og satser tungt på den utover høsten. Hos Volkswagen blir spesialmodellen Passat Alltrack (til høyre) viktig for å holde på forspranget ut året.

I mange år knivet Volkswagen og Toyota om å være Norges mest solgte bilmerke.

Ofte var ikke dette avklart før julenissen hadde begynt å spenne for sleden – og det var hektisk aktivitet hos forhandlerne helt fram til årsskiftet for å få ut de siste bilene og registreringene.

Nummer én i tre måneder

Så endret det seg. De siste årene har VW tronet på toppen alene – og det har vært lite spenning rundt hva som skulle bli Norges mest solgte bilmerke.

I år ser det imidlertid annerledes ut. Etter at Volkswagen sikret seg et godt forsprang i starten av året, har Toyota kommet stadig sterkere. De rykende ferske september-tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at Toyota nå har vært Norges mest solgte bilmerke i tre måneder på rad.

Denne er nest mest solgt – mot mange odds

Mulig å ta igjen

Så langt i år har VW solgt 14.364 biler – Toyota er 705 bak, med et totalsalg på 13.659 biler. Markedsandelene er henholdsvis 13,6 og 12,9 prosent.

Verdt å merke seg er også at VW faller 5,6 prosent i et totalmarkedet som har svakt pluss. Toyota på sin side øker salget med 4,3 prosent.

705 biler bør være mulig for Toyota å ta igjen i årets tre siste måneder. Dermed ligger det an til en svært spennende innspurt – også til glede for de som er på nybiljakt nå.

Både VW og Toyota girer nå nemlig kraftig opp – med historisk bredt modellutvalg og gode tilbud.

Her er tre smarte nybilkjøp

Kampanjemodeller

VW kjører for eksempel nå en kampanje med svært gunstig rente på utvalgte modeller. Dette gjelder blant annet Golf, Passat og Tiguan, alle med 4Motion.

Bestselgeren Passat får du nå i Businesss-utgave med 140 hestekrefters dieselmotor og firehjulstrekk til 399.900 kroner. Alltrack-versjonen har også fått to spesialutgaver, Alltrack Carat til 460.400 kroner og topputstyrte Alltrack Exclusive med 177 hestekrefter og DSG automatgir til 550.330 kroner.

Tiguan leveres med mer utstyr inkludert i prisen og en kundefordel på 24.300 kroner. Toppmodellen Tiguan Exclusive leveres med 140 hestekrefter og DSG-kasse til 499.800 kroner. Her er utstyr til en verdi av 61.800 kroner inkludert i prisen.

Mer hybrid

Også Toyota har flere rentekampanjer i høst, der de tilbyr helt ned i null-rente på enkelte lagerbiler - og 1,95 prosent rente på andre modeller.

Toyota er det merket som selges mest til privatkunder, altså når vi ser bort fra firmabiler. Her har de så langt i år en markedsandel på 14,5 prosent. Fokuset på hybridbiler hos Toyota har økt kraftig etter hvert som flere modeller har kommet til og supplert pioneren Prius.

Faktisk er så mye som to tredjedeler av Toyotas salg nå hybridbiler. Med lanseringen av Auris Hybrid Touring Sports i høst har Toyota den første stasjonsvognen i sin klasse med hybridteknologi, og den har allerede begynt å bite fra seg.

En Toyota er snillest i hybridklassen – les mer om den her:

Solide utstyrspakker

Auris er mest solgte Toyota akkurat nå, med en tredjeplass på salgsstatistikkene. Lillebror Yaris følger på plassen bak – mens RAV4 som nylig kom i ny versjon ligger på en sterk sjuendeplass.

Den gamle storselgeren Avensis har falt litt av lasset, den er nå nede på 15. plass. Men det har Toyota tydeligvis tenkt å gjøre noe med.

De kjører nå nemlig kampanje på denne med spesialrente og solide utstyrspakker. Velger du deres inBusiness 2.0 og 3.0, gir det en total kundeverdi på 48.000 kroner.

Miljøbil? Broom-Benny har sans for denne:

Kamp om tredjeplassen

Og mens Volkswagen og Toyota nå skal knive ut året om å bli Norges mest solgte bilmerke, er det også solid konkurranse om tredjeplassen.

Etter en sterk septembermåned, gjør Volvo et byks forbi Ford og er akkurat nå inne på tredjeplassen. Her er ikke forspranget på mer enn drøyt hundre biler. 7779 på Volvo og 7644 på Ford. Begge faller forresten i forhold til fjoråret, Volvo med 5,4 prosent, mens det er minus 10.1 prosent hos Ford.

Bare én Ford

Volvo har nå tre modeller inne blant de 20 mest solgte i Norge. V40 er på sjetteplass, V70 på plass 14, mens V60 er nummer 19.

Ford har på sin side bare en eneste bil på topp 20 akkurat nå: Det er Focus på åttendeplass. Den har falt 24,1 prosent i år, og en gammel storselger som Mondeo glimrer med sitt fravær, samtidig som Kuga i ny utgave ikke har klart å komme inn på oversikten over de 20 mest solgte modellene.


Tøff kamp: Kuga møter VW Tiguan til duell


Dette er salgstallene så langt i år – og for september:


tabell-merkefordel-septembe
tabell-merkefordel-septembe

Alle tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)


LES OGSÅ: Volvo ble vippet av tronen på hjemmebane