Dacia Logan MCV: Dette skal bli råbillig stasjonsvogn

Ny modell fra Dacia som skal gi veldig mye plass for pengene.

Logan MCV er siste modell ut fra Dacia, den debuterer akkurat nå på bilustillingen i Geneve.
Logan MCV er siste modell ut fra Dacia, den debuterer akkurat nå på bilustillingen i Geneve.

Logan var første modell ut fra "nye" Dacia – det vil si etter at Renault tok over den rumenske bilprodusenten og gjorde den om til sitt eget billigmerke.

Etter det har Logan kommet i en rekke varianter, samtidig som Dacia har bygget ut modellutvalget til å bli en hel familie av biler.

Del med Facebook-vennene dine

Fullverdig familiebil

I fjor fikk vi se Logan i helt ny utgave, og nå er det klart for en modell som kan bli svært viktig for Dacia, nemlig stasjonsvognutgaven Logan MCV. Den vises nå for aller første gang på bilutstillingen i Genève.

For et merke som har som målsetting å gi mest mulig bil for pengene, er en stasjonsvogn i denne klassen svært viktig. Logan MCV skal være stor nok til å kunne fungere som bil nummer én for familier som gjerne vil ha nybil, men som oppfatter mange av konkurrentene som for dyre.

LES OGSÅ: Dette kjører de mest fornøyde bileierne

573 liter bagasjerom

MCV står forresten for Max Capacity Vehicle. Her handler det altså om å utnytte bilens størrelse maksimalt, og det later det til at Dacia har gjort.

Her er det nemlig bagasjerom på 573 liter med baksetet i bruk, inntil 1518 hvis du feller det ned. Baksetet er for øvrig delt 60/40.

Nesten 600 liter bagasjerom er voksent i denne klassen - og gjør at Logan MCV rommer mer enn flere av konkurrentene i klassen over.
Nesten 600 liter bagasjerom er voksent i denne klassen - og gjør at Logan MCV rommer mer enn flere av konkurrentene i klassen over.

LES OGSÅ: Hvordan kan dette koste over 20.000,-?

Beskjedent utstyrt

Dacia er ikke akkurat kjent for store utstyrspakker og nøkternhet preger også nye Logan. Men antiskrens er nå på plass som standardutstyr i modellen. Her er det også sidekollisjonsputer.

Blant ekstrautstyret er multimediesystem, cruise control og parkeringssensorer bak.

Til Norge?

Dacia skal fra starten tilby to bensinmotorer og to dieselmotorer. Innstegsmodellen får 1,2-liters bensinmotor på 75 hestekrefter. 1,5-liters dieselen leveres med både 75 og 90 hestekrefter.

Dacia kom sent på fjoråret til Norge med SUV-en Duster. Importøren har ikke avvist at flere modeller kan følge, i så fall bør Logan MCV være en svært aktuell kandidat.

LES OGSÅ: Denne nybilen har ikke engang servostyring!

Logan MCV har med seg flere av de nyeste designelementene til Dacia - samtidig som den rommer mye bagasje!
Logan MCV har med seg flere av de nyeste designelementene til Dacia - samtidig som den rommer mye bagasje!

LES OGSÅ: Nytt bilmerke i Norge – men har du hørt om det?