Dacia Lodgy: Nybil til bruktbilpris

Nå er den offisiell: Nye Dacia Lodgy har debutert i Genève.

Dette er Lodgy   den splitter nye flerbruksbilen fra Renaults billigmerke Dacia.
Dette er Lodgy den splitter nye flerbruksbilen fra Renaults billigmerke Dacia.

Det er kanskje ikke den mest sexy nyheten på bilutstillingen i Genève akkurat nå, men for mange europeiske bilkjøpere er Dacia Lodgy kanskje den mest interessante.

Nå viser nemlig Renaults lavprismerke for første gang sin nye syvseter. Lodgy går rett inn i klassen av kompakte flerbruksbiler, men har en stor fordel sammenlignet med konkurrentene: Nemlig prisen.

I praksis skal Dacia her tilby nybil til bruktbilpris. De skal legge Lodgy et godt stykke under de rimeligste bilene i markedet.

Del med Facebook-vennene dine

Mange skeptikere

Med denne modellen begynner Dacia-familien å vokse seg stor. Det som startet med billigbilen Logan (og mange skeptiske kommentarer om at dette aldri ville bli en suksess) har nå blitt en ganske pen modellrekke. Og det stopper neppe her.

Dacia har nemlig hatt stor suksess. Ikke bare øst i Europa som opprinnelig var tenkt som hovedmarkedet. Bilene har også blitt en suksess lenger vest og har stjålet salg fra en rekke konkurrenter.

Dacias nye grill debuterer også på Lodgy. Dette er ikke akkurat noen designbombe, her går praktiske hensyn foran lekkert design.
Dacias nye grill debuterer også på Lodgy. Dette er ikke akkurat noen designbombe, her går praktiske hensyn foran lekkert design.

LES OGSÅ: Dette kjører de mest fornøyde bileierne

827 liter bagasjerom

Lodgy skal tross kompakte utvendige mål ha god innvendig plass. Bilen er 4,5 meter lang. Det vil si at den er på størrelse med de mer kompakte stasjonsvognene på markedet. Men Dacia har likevel fått plass til tre seterader. De lover også at de to bakerste setene skal være store nok til at voksne kan sitte der. Også disse setene har Isofix-fester, det mangler mange av konkurrentene.

Med alle setene i bruk er bagasjerommet så vidt over 200 liter. Bruker du den som femseter, vokser det til hele 827 liter, forutsatt at du tar de to bakerste setene helt ut.

LES OGSÅ: Denne nybilen har ikke engang servostyring!

Utrolig prisgunstig

På motorfronten kommer Lodgy med to bensinmotorer og to dieselmotorer. På bensin snakker vi 1,2- og 1,6-liter. Diesel: To 1,5-litere på henholdsvis 90 og 110 hk. I starten hadde Dacia-modellene gammeldags motorteknologi, men også på dette området går det kjapt framover.

Utstyrsnivået er fortsatt preget av nøkternhet og heller ikke Lodgy er noen gadget-bombe. Dacia introduserer imidlertid sitt nye multimediasystem kalt MEDIA NAV på denne bilen. Dette inneholder, radio, mulighet for å koble til MP3-spiller/iPhone, bluetooth og navigasjon via en syvtommers touch screen. Prisen for dette? 430 Euro, eller litt i overkant av 3000 kroner. Imponerende!

Enkelt og nøkternt innvendig, men du kan pynte opp med mer utstyr uten at det på noen måte ruinerer deg.
Enkelt og nøkternt innvendig, men du kan pynte opp med mer utstyr uten at det på noen måte ruinerer deg.

I andre enden av skalaen: Hvordan kan dette koste over 20.000,-?

Til Norge?

Dacia har foreløpig ikke noen offisiell importør i Norge, men Broom kjenner til at det har vært flere sonderinger rundt dette.

Et avgjørende punkt er at modellene må komme med moderne motorer med lave utslipp, hvis ikke spiser norske avgifter effektivt opp prisfordelen bilen har i utgangspunktet. Men når det nå skjer ting også på dette området, er det absolutt ikke utenkelig at Dacia relativt snart også har norsk importør.

Litt bagasjeplass igjen selv om også de to bakerste setene er i bruk. Dacia lover god plass også her og hevder at setene er brukbare også for voksne.
Litt bagasjeplass igjen selv om også de to bakerste setene er i bruk. Dacia lover god plass også her og hevder at setene er brukbare også for voksne.

Les vår test av Dacia Duster – Norges billigste SUV