Dacia Duster: Norges billigste blir ny
Litt tøffere – og litt mer 4x4-faktor.
Å lansere en kompakt og prisgunstig SUV har vist seg å være et svært smart trekk fra Dacia.
Modellen Duster ble lansert i 2010 og har nå solgt i over 750.000 eksemplarer verden over. Etter tre år er det klar for en liten oppdatering av modellen som selges som Dacia Duster, Renault Duster – og snart også som Nissan Terrano.
Mer offroadpreg
Dacia er billigmerket til Renault/Nissan og med Duster har de særlig lykkes med å hente nye kundegrupper til Dacia. Bilen har lenge vært en av de mest solgte i sin klasse i Europa.
Nå får den noen nye designelementer som skal underbygge offroadpreget ytterligere.
Vi har naturligvis testet den – les mer om Duster her:
Tøffere i trynet
Fronten har blitt oppgradert med en helt ny, redesignet grill med lavere luftinntak, og nye frontlykter med dobbel-optikk.
Duster har også nydesignede takrails som skal fremheve bilens SUV-egenskaper, sammen med nye 16 tommers «Dark Metal» aluminiumsfelger.
Nye baklykter gjenspeiler designelementene fra fronten på bilen, først og fremst gjennom bruk av kromdetaljer. Forkrommet eksosrør er også på plass.
Godt kjøp, eller? Les hva Broom-Benny mener om Duster
Rimeligste SUV
Dacias oppskrift er å tilby enkle og robuste biler som skiller seg fra de aller fleste konkurrentene.
Teknikken er hentet fra eksisterende modeller og der de fleste andre produsenter tilbyr mer og mer fancy utstyr, går Dacia motsatt vei. Her skal det være enkelt og nøkternt – samtidig er det også mye mindre som kan gå i stykker.
Her hjemme ble Duster lansert rundt nyttårstider og er Norges klart rimeligste SUV med en startpris på 259.900 kroner. Dette er foreløpig den eneste modellen importøren tar inn, totalt er det registrert 143 Dacia Duster på norske skilter så langt i år.
Dacia lager også billig sjuseter – les mer om den her:
Noen kommer – noen går: Dette bilmerket forsvinner snart
.