CX-5: Norges nest mest solgte nybil – mot mange odds

Merket lå med brukket rygg – så kom suksessmodellen!

Familie SUVen CX 5 har blitt en skikkelig solskinnshistorie for Mazda   og er så langt i år Norge nest mest solgte bil. Det hadde ikke mange våget å tro da den ble lansert i fjor.
Familie SUVen CX 5 har blitt en skikkelig solskinnshistorie for Mazda og er så langt i år Norge nest mest solgte bil. Det hadde ikke mange våget å tro da den ble lansert i fjor.

Nybilsalget i Norge ligger på et rekordhøyt nivå. Fjoråret var det beste på 26 år – og de gode tidene har fortsatt i 2013.

Når årets åtte første måneder er unnagjort, er det solgt og registrert 93.616 nybiler, det er en økning på 0.6 prosent i forhold til 2012.

Varte og rakk

Det er særlig en bilmodell som markerer seg som en ekte komet i 2013: Nemlig Mazda CX-5.

Det varte og rakk før Mazda fikk en bil i det viktige familie-SUV-segmentet, men da den kom, ble den umiddelbart en suksess.

Så langt i år er CX-5 Norges nest mest solgte nybil – det hadde ikke mange tippet før den ble lansert!

LES OGSÅ: Nå kjøper vi færre dieselbiler

Tunge år

Da hadde Mazda nemlig vært gjennom en rekke tunge år på det norske markedet. Salget ble stadig mindre, forhandlerne slet tungt og mange av dem hadde også et temmelig anstrengt forhold til importøren.

Slikt blir det naturligvis ikke salgssuksess av. Mazda var i ferd med å bli et glemt bilmerke. Men igjen har vi fått bevis for hvor viktig det er å ha et riktig produkt når du skal selge bil,

Det meste var lov: Slik utnyttet vi avgiftssystemet


Ingen døgnflue

CX-5 har markert seg som utrolig mye bil for pengene, og det har da også de norske bilkjøperne fått med seg – til fulle.

I starten trodde mange kanskje at suksessen var forbigående og at salget ville ramle sammen når nyhetens interesse var over. Men de rykende ferske registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), viser at Mazdaen så visst ikke er noen døgnflue.

Plass åtte

I august er den igjen Norges nest mest solgte bilmodell. Bare uslåelige VW Golf gjør det bedre – og CX-5 har nå skaffet seg en luke på over 300 biler til modellen på tredjeplass så langt i år, nemlig Toyota Yaris.

Suksessen med CX-5 gjør også at Mazda som merke har en skikkelig opptur. De er nå på 8. plass på registreringsstatistikken – med en økning på 149.6 prosent sammenlignet med 2012. Ingen av volummerkene kan vise noe i nærheten av dette.


Ny storselger: Les testen av CX-5 her:


Skikkelig tvekamp

I toppen av de mest solgte bilmerkene er det verdt å merke seg at det nå er i ferd med å utvikle seg en skikkelig tvekamp mellom Volkswagen og Toyota.

Førstnevnte har vært Norges mest solgte bilmerke i noen år, men nå kommer Toyota for fullt. I august solgte de over 100 biler mer enn VW. Stillingen er nå Volkswagen på førsteplass med 12.851 biler, Toyota rett bak med 12.111 biler. Her ligger det an til en svært spennende høst!

Det er også interessant å merke seg at VW så langt i år faller med 6,7 prosent i et stabilt marked, mens Toyota øker med 3,4 prosent.


Jubel på sjetteplass

På plassene bak finner vi tre merker som alle har minustall så langt i år. Ford på tredjeplassen har en relativt god augustmåned, men har likevel minus 8,8 prosent etter årets åtte første måneder.

Volvo faller nesten like mye – 8,2 prosent – mens Audi på femteplassen har en nedgang på 9,6 prosent. Da er det nok mer jubel hos Nissan på sjetteplassen, de øker nemlig med imponerende 14,4 prosent.

Vi skjønner hvorfor den selger godt – les testen av Leaf her:

Her er tallene for august – og så langt i år:

tabell-bilsalg
tabell-bilsalg

LES OGSÅ: Denne SUV-en knuser konkurrentene