Citroën SM: Denne ser du ikke hver dag

Olav gir deg sjansen til å eie en coupé svært få har maken til.

Front med 'glasskuppel' over både registreringsskilt og hovedlys var spesielt i 1970. Så spesielt at både glasset over lyktene og arrangementet med lykter som følger fronthjulenes svingutslag måtte fjernes for at bilen skulle kunne selges i USA.
Front med "glasskuppel" over både registreringsskilt og hovedlys var spesielt i 1970. Så spesielt at både glasset over lyktene og arrangementet med lykter som følger fronthjulenes svingutslag måtte fjernes for at bilen skulle kunne selges i USA.

Skulle man ha seg en litt stor og flashy coupé på 60-tallet, var det gjerne Mercedes og noen amerikanere man hadde å velge mellom - med mindre man hadde råd til å fleske til og handle seg en eksklusiv italiener.

Det bestemte de ansvarlige hos Citroën seg for å forandre.

Citroën var i og for seg kjent for å ha avansert teknikk, men manglet litt på status. De flotteste "paddene" var riktignok meget eksklusive biler, men de hadde likevel ikke gitt merket noen standing som luksusbil-produsent i særlig grad utenfor hjemlandet. Ergo måtte de dra til litt ekstra når de nå plutselig besluttet å lage en slags europeisk parallell til Oldsmobile Toronado.

Les også: På kveldstur med gule lyspærer og franske fristelser

Europeisk, luksuriøs GT-coupé

Karosseriet og tildels designet ble basert på DS-modellen. Dermed fikk man en avansert bil med et design ingen hadde maken til. I tillegg tilsatte man alt man kunne oppdrive av flott utstyr, og for å gi bilen et hjerte som levde opp til forventningene søkte man en ekstern samarbeidspartner som kunne bidra med en passende motor.

Del med Facebook-vennene dine!

Man fikk napp hos selveste Maserati - dermed fikk man også litt ekstra eksklusivitet på kjøpet, i tillegg til V6-motoren på 2,7 og senere 3 liter.

Citroën SM het resultatet, som kom på markedet i 1970.

Ovale instrumentklokker var heller ikke noe vanlig syn på 70-tallet, men Citroën SM hadde dem. Dashboardet i Olavs bil hadde sprukket og blitt stygt etter en mannsalder i Arizona og California, så han trakk det like godt om i sort skinn.
Ovale instrumentklokker var heller ikke noe vanlig syn på 70-tallet, men Citroën SM hadde dem. Dashboardet i Olavs bil hadde sprukket og blitt stygt etter en mannsalder i Arizona og California, så han trakk det like godt om i sort skinn.

Bilmodellen er ikke veldig godt kjent i Norge. Men noen finnes her, og en av dem kan til og med bli din. Det er Olav Weyergang-Nielsen på Kolbotn som skal skilles fra sin 1973-modell, som han har et nært forhold til.

Se annonsen her:

- Ja, jeg importerte den selv fra USA i 1999, og har eid den siden. Nå har jeg ikke tid til å kjøre den eller følge den opp slik den fortjener, dermed synes jeg det er riktig at noen andre får gleden av å eie og stelle med denne flotte bilen, sier Olav.

Ble aldri noen suksess

Den luksuriøse coupeen ble en forholdsvis kortvarig affære for Citroën. Forut for lanseringen kjøpte selskapet opp en rekke konkurrenter, og man overtok til og med aksjemajoriteten nettopp i Maserati helt på slutten av 60-tallet. Dermed var kontoen relativt tom da 1970-tallet opprant, og salget av SM gikk såvidt tregt at heller ikke det ga noe skyv i riktig retning.

Les også: Jan Sverre har 473 modeller av Citroën-biler!

Fiat hadde kjøpt seg opp i Citroën siden midt på 60-tallet, men mistet interessen. Da Peugeot overtok selskapet et tiår senere var det frem med sparekniven. Ulønnsomme SM var blant de første modellene som fikk unngjelde, og dermed var det eventyret over allerede i 1975.

Å si at SM var ulik alle andre GT-coupeer i design er ingen overdrivelse. Kileformen var utpreget, slektskapet med DS tydelig, og detaljene hver for seg så spesielle at man glemte forhjulsdriften - som heller ikke var vanlig på en slik bil.
Å si at SM var ulik alle andre GT-coupeer i design er ingen overdrivelse. Kileformen var utpreget, slektskapet med DS tydelig, og detaljene hver for seg så spesielle at man glemte forhjulsdriften - som heller ikke var vanlig på en slik bil.

- En sjelden sjanse, Olav? Denne finnes det ikke mange av i Norge, selv om det har kommet noen som veteraner?

- Nei, det er vel rundt 20 biler på veien, og noen til som er under restaurering. Men det ble faktisk solgt fire stykker nye i Norge også, forteller Olav, som raskt avslører seg som et levende leksikon om disse bilene.

Egen merkeklubb i Norge!

- Jeg har jo litt oversikt over disse bilene gjennom medlemskapet i Citroën SM Klubb Norge, sier han, og bekrefter at det faktisk er en egen merkeklubb for disse bilene på hver side av kjølen.

Det må man kunne kalle et eksklusivt, lite forum - se klubbens hjemmeside her:

Hvem som kjøpte de nevnte fire nye SM-ene i Norge har han imidlertid ikke oversikt over, og ikke vet han om de bilene har overlevd. Ifølge Wikipedia skal en ny SM ha kostet astronomiske 162.000 kroner i Norge i 1972, så det er grunn til å tro at det var velbeslåtte og meget entusiastiske folk som sto bak de bestillingene.

Maserati produserte V6-motorer på først 2,7 og så 3 liter til bruk i Citroën SM. De hadde 3 doble Webere og utviklet 170 og 180 hk, mens man på slutten gikk tilbake til 2,7 liters volum og introduserte injection-system. Olavs bil har 3-literen. V8 var planlagt, men kom aldri i produksjon.
Maserati produserte V6-motorer på først 2,7 og så 3 liter til bruk i Citroën SM. De hadde 3 doble Webere og utviklet 170 og 180 hk, mens man på slutten gikk tilbake til 2,7 liters volum og introduserte injection-system. Olavs bil har 3-literen. V8 var planlagt, men kom aldri i produksjon.

Det var USA som - foruten Frankrike, Tyskland og Nederland - var hovedmarkedet for bilen da den var ny. Og Olav regnet den amerikanske vestkysten som det mest lovende stedet å lete da han hadde solgt sin Triumph TR6, og var klar for ny hobbybil i 1999.

- Jeg fant bilen like ved San Francisco via den amerikanske SM-klubbens nettsider, og fikk en venn av meg som var der borte til å reise innom og se over den. Den var i grei stand, og hadde nok vært i entusiast-eie en stund, tror Olav, som liker å kjøre biler som ikke alle andre har maken til.

Måtte trekke om interiøret

Etter at bilen kom hjem har han fått det tørre og sprukne, hvite interiøret trukket opp i nytt, sort skinn. Noen andre småprosjekter har også dukket opp, som bytte av startmotor og litt annet småfiks som han har tatt seg av selv.

Les også: Her er 10 herlige smakebiter fra 90 års Citroën-historie

- Hvordan er det å få tak i deler til den?

- Det har ikke vært noe problem. Starteren fikk jeg for eksempel tak i fra USA, den dukket opp i posten etter et par uker, forteller han.

Plassen bak i Citroën SM er faktisk ikke så aller verst, og den er en fin langturbil for fire personer. Olav har skiftet ut det tørre og sprukne originalinteriøret i hvitt skinn, og fått sydd opp nytt interiør i sobert sort.
Plassen bak i Citroën SM er faktisk ikke så aller verst, og den er en fin langturbil for fire personer. Olav har skiftet ut det tørre og sprukne originalinteriøret i hvitt skinn, og fått sydd opp nytt interiør i sobert sort.

Bare i underkant av 13.000 biler ble produsert i løpet av de fem årene eventyret varte, før oljekrisen, nye støtfanger-regler i USA og til slutt PSA-oppkjøpet satte punktum. Ergo kan man tippe at karosserideler vil være vanskelige å få tak i - men Olav har også testet det med stort hell:

- Ja, jeg ble for noen år siden påkjørt slik at støtfangerhjørnet, forskjermen og platen under grillen ble ødelagt. Skjermen og frontplaten ble rettet opp, men støtfangerhjørnet var det faktisk mulig å skaffe nytt, forteller han.

"Gris Palladium"

Samtidig med reparasjonen passet han på å få hellakkert den rustfrie bilen, som i sin tid ble solgt ny i knusktørre Arizona, og så solgt videre til California. Med nytt interiør og ny lakk i gråfargen Gris Palladium ble bilen svinaktig flott, og siden det blir langt mellom hver gang han rekker å nyte den har han altså lagt den ut for salg.

- Det har blitt noen turer rundt om i Norge, og det er en flott langturbil, sier han.

Det skulle bare mangle - SM fikk det avanserte fjæringssystemet fra DS-modellen, og hadde i tillegg nyvinninger som progressiv servostyring, skivebremser på alle hjul og - visstnok - en form for "regnsensor", som etter det vi forstår økte tempoet på viskerne når de møtte motstand i form av vann på frontruten. Europa-utgavene hadde også retningsavhengige frontlys.

Den store kombi-aktige bakluken gir god adgang til bagasjerommet i SM, som også er forholdsvis omfangsrikt til å være en slik bil.
Den store kombi-aktige bakluken gir god adgang til bagasjerommet i SM, som også er forholdsvis omfangsrikt til å være en slik bil.

Olavs bil har også den klassiske tretrinns Borg Warner-automaten "BW-35", som ble et alternativ fra 1972, og trolig satt i så godt som alle som ble solgt i USA.

Har noe å glede seg til

- Blir det tøft å skilles fra den etter alle disse årene?

- Ja, men jeg har lovet de i klubben å kun selge til en entusiast, som også må love å melde seg inn i klubben. Vil jo bidra til at bilen blir tatt vare på.

Del med Facebook-vennene dine!

- Er tanken om ny hobbybil helt fjern?

- Neeei, det kunne kanskje være interessant om jeg fant en fin 2CV. Jeg har hatt en slik en gang, og det var en morsom bil. Alt er så enkelt å fikse, vet du. Men jeg har akkurat bestilt meg en ny Citroën C5 med hydraktiv fjæring, så jeg har noe å glede meg til, forteller Citroën-entusiasten.

Les også: En SM vrakes i filmstunt - er virkelig intet hellig lenger?