Citroën DS3: Fransk og forførerisk

Lekker småbil? Da bør du ta en titt på dene.

Citroen DS3 garasje
Citroen DS3 garasje

2010 nærmer seg slutten - og nå er det tid for å se litt tilbake på hva dette året har gitt oss av nye biler.

Derfor inviterer vi alle lesere på broom.no til å bli med og kåre den bilen vi i fellesskap synes fortjener tittelen Årets bil 2010.

Vi har plukket ut de mest aktuelle kandiatene og presenterer dem hver dag framover.

Nå har du sjansen til å stemme på din favoritt - og samtidig få med deg en liten oppsummering av bilåret 2010.

Dagens kandidat: Citroën DS3

Det er ikke alltid så lett å være Citroën. De blir kritisert og taper salg hvis de lager for sære biler. Går de andre veien og lager for "vanlige" biler, er responsen den samme - denne gangen fra de som elsker Citroën på grunn av tradisjonene som annerledesmerket. Så hva gjør man da?

Det Citroën har gjort, er å vingle fram og tilbake mellom dette i mange år. Men samtidig har de hatt vissheten om at de har noen skikkelig trumfkort i bakhånd hvis det en gang trenges og timingen føles riktig: De har noen legendariske bilmodeller som kan vekkes til live igjen og forhåpentligvis bli retro-suksesser.

2CV er utvilsomt den fremste. Men også DS - mer kjent som "Padda" - er en bil som en eller annen gang kommer tilbake. Garantert.

Denne flerbruksbilen tør å være sær - les testen:

God ide

Det var da også det vi først trodde skulle skje da Citroën for noen år siden begynte å snakke om en ny DS. Slik har det imidlertid ikke gått - i alle fall ennå. "Nye" DS er satt opp som en litt mer snobbete utgave av de vanlige Citroën-modellene. DS3 er først ut - som den fancy søsteren til C3.

Og når skuffelsen har lagt seg, virker dette ærlig talt som en ganske god ide. Med denne modellen får Citroën muligheten til å være litt mer fransk enn de ellers kan tillate seg. Design og følelser er viktigere enn i brød-og-smør-utgavene. Attpåtil kan de ta seg bedre betalt og forsvare prisforskjellen.

Premiumfølelse

I praksis er DS3 en konkurrent til biler som Mini, Audi A1 og Volvo C30. Prismessig er det nesten overraskende rimelig i starten, men det er absolutt mulig å bruke endel penger også på en DS3. Du får mye skreddersøm her - og det er jo også mye av poenget med bilen.

God støydemping og et interiør med veldig mange detaljer er med på å gi premiumfølelse. Kjøreegenskapene heller mot sporty og er absolutt ikke fransk-myke. Og designet? DS3 skiller seg ut i trafikken og ser adskillig mer individuell ut enn de fleste konkurrentene. Og da har Citroën langt på vei oppnådd det de ønsket!

LES OGSÅ: For noen er det bare ett merke som gjelder

Nå kan du gi din stemme til bilen du fortjener å bli Årets bil 2010. Under finner du finalistene: