Det meste er som ventet til å kjenne igjen fra Mitsubishi ASX også inne i kupeen på Citroën C4 Aircross. Gode introduksjonspriser på toppmodellene kan gi dem en god start i Norge.
Det meste er som ventet til å kjenne igjen fra Mitsubishi ASX også inne i kupeen på Citroën C4 Aircross. Gode introduksjonspriser på toppmodellene kan gi dem en god start i Norge.

Citroën C4 Aircross: Skal plage bestselgeren

Deler det meste med Mitsubishi ASX. Nå er prisene klare:

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I disse dager er det introduksjon for Citroëns lille SUV C4 Aircross i Norge, en bil som det knytter seg store forventninger til.

For ikke nok med at klassen for små SUV-er er svært populær, dette er også søstermodell av det som virkelig har blitt en kjempehit på det norske markedet - nemlig Mitsubishi ASX. Den har dratt Mitsubishi til nye høyder og ble nummer fire på salgsstatistikken i Norge i 2011.

Les også: ASX ble den store bil-kometen i 2011

Selv om mye er likt med søstermodellene Mitsubishi ASX og Peugeot 4008 er C4 Aircross markert Citroën både foran og bak. Med omtrent identiske priser på innstegsmodellen blir det smak og behag som gjør utslaget.Selv om mye er likt med søstermodellene Mitsubishi ASX og Peugeot 4008 er C4 Aircross markert Citroën både foran og bak. Med omtrent identiske priser på innstegsmodellen blir det smak og behag som gjør utslaget.

Det gamle spørsmålet om hvor lenge Adam var i paradis kan i dette tilfellet besvares med "drøyt halvannet år". For om også andre konkurrenter har gjort alt for å plage ASX underveis, er det ventelig en meget brysom konkurrent som dukker opp nå, i form av Citroën C4 Aircross - og ytterligere én er varslet tidlig på sommeren, når Peugeot 4008 gjør entré.

Det er av sine egne man skal ha det, heter det jo.

Starter likt med ASX

Med introduksjon på det norske markedet er også prisene klare. De viser at man i en introduksjonsperiode kan få sin Aircross for 259.900 kroner - da handler det imidlertid om en forhjulsdrevet utgave med 1,6 liters bensinmotor og femtrinns manuell kasse, som har en ordinærpris på beskjedne 2.000 kroner mer.

For mange vil det imidlertid være utenkelig å kjøpe en slik bil uten drift på alle fire hjulene. Citroën leverer firehjulstrekk i C4 Aircross kun i kombinasjon med de to dieselmotorene, og billigste mulighet blir da 115-hestersutgaven i utstyrsnivå "Attraction" til 309.900 kroner. Ordinær pris på denne ligger 15.000 kroner høyere.

Billigste utgave dersom man også vil ha den største dieselmotoren på 150 hester, er utstyrsnivå "Seduction" til 359.900 kroner nå, eller 412.900 kroner når introduksjonsperioden er over. Vil man i tillegg ha "Exclusive" utstyrsnivå ender man med den dyreste Aircrossen på prislistaen, til 379.900 kroner nå, eller 426.900 kroner ordinært.

Det 442 liter store bagasjerommet er også identisk med det i søstermodellene, og C4 Aircross vil i likhet med disse bli en bil med appell til aktive familier.Det 442 liter store bagasjerommet er også identisk med det i søstermodellene, og C4 Aircross vil i likhet med disse bli en bil med appell til aktive familier.

Ikke automat i Norge

Dieselmotorene leveres med start og stopp-teknologi, og har til forskjell fra bensinutgaven sekstrinns manuelt gir. Automat leveres ikke på noen av modellene som blir markedsført i Norge, derimot på en større bensinmotor som er tilgjengelig på andre markeder.

Les også: Opel Mokka melder seg på i kampen

Som vi tidligere har vært inne på er ASX og C4 Aircross - samt 4008, når den kommer - svært like. Forskjellene er stort sett optiske, og bilene leveres med litt avvikende utstyr og tilgjengelige motorer.

Tradisjonelt er Citroën et "smalere" merke enn Mitsubishi, og designet på C4 Aircross oppleves også som noe mer særpreget. Her kan det imidlertid bli et spørsmål om smak og behag - i hvertfall så lenge introduksjonsprisene er aktuelle - når vi sammenligner med aktuelle Mitsubishi-priser på importørens hjemmeside.

Tildels loddrett fasong på både front- og baklys er blant de markerte trekkene som gir C4 Aircross et litt skarpere preg enn Mitsubishi ASX.Tildels loddrett fasong på både front- og baklys er blant de markerte trekkene som gir C4 Aircross et litt skarpere preg enn Mitsubishi ASX.

Supertilbud på toppmodellen

Vi ser at prisen for den billigste tohjulstrekkeren fra Citroën er priset bare noen få hundrelapper unna tilsvarende ASX, mens billigste ASX med drift på alle hjulene "levert Drammen" legger seg midt mellom introduksjonsprisen og den ordinære prisen på C4 Aircross.

ASX med firehjulstrekk leveres dog kun med den store 150 hesters dieselmotoren allerede fra laveste utstyrsnivå, slik at den har et fortrinn der.

Sammenligner vi toppmodellene er ASX oppgitt til 401.900 pluss leveringskostnader, hvilket skulle havne noe under Citroëns normalpris på 426.900 kroner. Men her slår altså Citroën av nesten 50.000 kroner i introduksjonsperioden, og vi tipper det vil føre til unormalt stor interesse for de feteste utgavene nå i en startfase.

Se alle bildene av C4 Aircross - klikk i bildegalleriet under:

Les også: Og snart kommer tredjemann, Peugeot 4008

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Slik ble bil-svindlerne avslørt
Bilkjøpere får erstatning på over to milliarder kroner
Advarer mot å stole på alkometeret
Dette går først i stykker på bilen din
Fikk 12 prikker - på én gang
Bilen min BMW 330 Ci: Knalltøft - men samtidig diskret
En av fem dropper å prøvekjøre før de kjøper bil

reklame