Chrysler Imperial: Ble levert med ”mobilt kontor” – i 1968!

Råsjelden spesialmodell var direktørenes drømmebil på 1960-tallet.

Direktør med behov for kontor i bilen? Da kunne du allerede i 1967 og 1968 kjøpe en spesialtilpasset Imperial. Nesten ingen kjøpte dem   men nå har du sjansen! (Foto: eBay.com)
Direktør med behov for kontor i bilen? Da kunne du allerede i 1967 og 1968 kjøpe en spesialtilpasset Imperial. Nesten ingen kjøpte dem men nå har du sjansen! (Foto: eBay.com)

Av og til dukker det opp noe som er så sjeldent at ”ingen” har hørt om det. Bakgrunnen er ofte at det er så sært at svært få allerede i utgangspunktet hadde bruk for det – og da glemmes det fort.

For tilleggsutstyret ”Mobile Director Package” var faktisk nevnt også i brosjyren for Chrysler-konsernets prestisjemerke Imperial i 1967 og 1968.

Les også: Mer glad i lange biler? Sjekk disse uvanlige limousinene

Ukjent selv blant merke-entusiaster

Svært få har noen gang sett en slik bil – helt til nå. Bilen på bildene kan nemlig kjøpes på eBay, og du må nok være forberedt på å vise til omtalen i brosjyren for at folk skal tro på at dette faktisk er originalmontert utstyr.

Da som nå ble gjerne direktører som trengte å jobbe i bilen fraktet bak i en limlusine eller stor sedan. Men Chrysler valgte coupé-versjonen av Imperial til sin Mobile DIrector-option på grunn av de store dørene, og plassen til å svinge setet rundt. (Foto: eBay.com)
Da som nå ble gjerne direktører som trengte å jobbe i bilen fraktet bak i en limlusine eller stor sedan. Men Chrysler valgte coupé-versjonen av Imperial til sin Mobile DIrector-option på grunn av de store dørene, og plassen til å svinge setet rundt. (Foto: eBay.com)

Helt siden bilens barndom har det vært bygget modeller som var tilpasset forretningsfolk på farten, der plass og utstyr skulle legge til rette for at man kunne utføre diverse kontoroppgaver i bilen. Det være seg å lese dokumenter, skrive brev eller å kommunisere med omverdenen via telefon og dataverktøy.

Kun på Crown Coupé

Normalt har dette vært bygget inn i limousiner og rommelige sedaner. Men på 1960-tallet ville altså Imperial gå nye veier, og lanserte denne spesialvarianten bygget på sin Crown Coupé – visstnok på grunn av komforten de store dørene ga.

Se eBay-annonsen her:

Bilen er bygget slik at direktøren skal kunne stoppe underveis og ta en kontor-økt i passasjersetet – eller eventuelt ha med seg en sekretær som kan sitte der og jobbe mens direktøren kjører. Det fordres i så fall at vedkommende sekretær ikke er utpreget bilsyk – ”kontoristen” blir nemlig sittende med ryggen mot kjøreretningen.

Sete-designet avviker på dette brosjyrefotoet fra 1967, men viser hvordan man markedsførte kontorløsningen - også som en
Sete-designet avviker på dette brosjyrefotoet fra 1967, men viser hvordan man markedsførte kontorløsningen - også som en

Del med Facebook-vennene dine!

Har man med business-kontakter på turen kan en slik bil også fungere som mobilt konferanserom.

Les også: Her er ideene som bare amerikanerne kunne funnet på

Med ryggen mot fartsretningen

Passasjersetet på Mobile Director-bilene var nemlig montert på svingbart understell:

Etter å ha snurret det rundt kunne man vippe opp det sammenleggbare skrivebordet i krom og eksklusivt tre og installere skrivemaskinen – noe de eldste av oss vil huske vagt som en ikke-elektrisk kombinasjon av PC og printer, uten internett eller rettetast.

Det høydejusterbare skrivebordet fungerte i sammenlagt form som et polstret midtarmlene, dersom det ikke ble tatt helt bort og oppbevart i bagasjerommet. I oppfelt tilstand kunne det fungere som skrivebord, eller som konferansebord mellom det bakvendte passasjersetet og baksetet i fire forskjellige posisjoner.

”Mange” solgt i Washington

I tillegg var det oppbevaringsrom for dokumenter eller annet ved alle sitteplassene, og det fulgte med en fleksibel ”goose neck” skrivebordslampe til å montere i et av de fire lighter-uttakene, som når den ikke var i bruk, ble oppvbevart under baksetet. Passasjerdøren hadde også en ekstra døråpner, lettere tilgjengelig når setet var snudd 180 grader.

Som enhver luksuriøs amerikaner på den tiden har Imperialen fire askebegre med lighter, og den medfølgende skrivebordslampen kan plugges i samtlige, alt etter hvilken posisjon det svingbare bordet står i. (Foto: eBay.com)
Som enhver luksuriøs amerikaner på den tiden har Imperialen fire askebegre med lighter, og den medfølgende skrivebordslampen kan plugges i samtlige, alt etter hvilken posisjon det svingbare bordet står i. (Foto: eBay.com)

Selgeren av denne bilen i Fort Worth, rett vest for Dallas, Texas, virker ikke å ha full oversikt over historikken på bilen, men har funnet ut at den mest sannsynlig ble solgt ny i Minneapolis, Minnesota.

Les også: Nå er også de siste Imperial-bilene blitt veteraner

Mange av disse bilene skal visstnok ha blitt solgt i området rundt Washington DC, der politikere og byråkrater kan ha hatt bruk for de unike kontorløsningene.

Én av kanskje bare 71

For øvrig er bilen ikke strøken, men den ser på den annen side ut til å være rimelig urørt, foruten en gammel omlakkering i den originale Military Blue metallic-fargen. Selgeren mener også at kjørelengden på 98.000 miles, eller 160.000 kilometer, kan stemme, og med bare svak slitasje synlig på det ganske utsatte lyseblå skinninteriøret kan det være riktig.

Bilen ser ganske velholdt ut, og skal ikke ha blitt restaurert ut over nytt teppe og ny lakk. Påmonterte flaggholdere både foran og bak kan tyde på at den har hatt et spennende liv etter at den ble solgt ny i Minnesota. (Foto: eBay.com)
Bilen ser ganske velholdt ut, og skal ikke ha blitt restaurert ut over nytt teppe og ny lakk. Påmonterte flaggholdere både foran og bak kan tyde på at den har hatt et spennende liv etter at den ble solgt ny i Minnesota. (Foto: eBay.com)

Hvor sjelden er den så?

Mobile Director Package ble lansert på Imperial Crown Coupeen i 1967, og førte til et påslag på nesten 600 dollar – rundt 10 prosent av bilens basispris. Lavt salg førte til at det ble droppet allerede etter 1968, denne bilen er altså blant de siste leverte med den oppsiktsvekkende kontorløsningen.

Selgeren opplyser at han aldri har sett en annen 1968-modell med slikt utstyr. Samlet produksjon for begge årsmodeller skal ikke ha vært høyere enn 71, 81 eller 172 eksemplarer, litt avhengig av hvilken kilde man fester mest lit til.

Med skrivemaskin på kjøpet?

Det bør altså være trygt å anta at det maksimalt finnes en liten håndfull bevarte i dag, og et par døgn før auksjonen har denne bilen oppnådd 31 bud med det høyeste foreløpig på 15.600 dollar, eller drøyt 91.000 kroner.

Komforten i baksetet var naturligvis utmerket i den luksuriøse coupeen, og bilen kunne dermed også fungere utmerket som et mobilt konferanserom. Til venstre skimtes skrivebordet i sammenfoldet posisjon, med skinn og polstring som gjør det til et midtarmlene. (Foto: eBay.com)
Komforten i baksetet var naturligvis utmerket i den luksuriøse coupeen, og bilen kunne dermed også fungere utmerket som et mobilt konferanserom. Til venstre skimtes skrivebordet i sammenfoldet posisjon, med skinn og polstring som gjør det til et midtarmlene. (Foto: eBay.com)

Ikke så verst pris å betale for en kombinert veteranbil og hjemmekontor, kanskje, når det hele virker å være i grei stand. Men pass på at nakkestøttene mangler: Slike ble ikke påbudt i amerikanske biler før 1. januar 1969, men var populært ekstrautstyr i årene før – og uansett standard på biler med Mobile Director Package.

Del med Facebook-vennene dine!

På den annen side kan det hende du greier å forhandle deg til at den klassiske Remington-skrivemaskinen følger med på kjøpet...

Les også: I denne Cadillacen får du kontor - og treningsstudio!