Chrysler 300 C: Se hvem som vil kapre en plass blant premiumbilene - igjen
Skulle ikke til Europa, men nå kommer den likevel.
Med 300 C tok Chrysler mål av seg til å by europeiske og asiatiske konkurrenter en real match også på europeisk jord da den nye modellen debuterte som 2005-modell i 2004.
Og sjelden hadde de hatt bedre forutsetninger. Takket være konsernfellesskapet med Mercedes-Benz var den nye bilen basert på teknologien fra den da nylig utfasede 210-generasjonen av E-klassen, en bil som videreførte E-klassens tradisjoner - i hvertfall når det gjaldt slitestyrke og komfort.
Tok ikke av forrige gang
300 C fikk ros for særpreget utseende. Og mens den tyske "originalens" karosseri var befengt med rustproblemer, slapp amerikaneren unna. Satt på spissen hadde man med andre ord nesten et bedre utgangspunkt enn bransjemålestokken E-klasse.
Men det tok aldri av, hverken her hjemme eller ute i Europa. Ikke lenge etterpå kastet tyske Daimler amerikanske Chrysler ut av det lykkelige felles redet, samtidig som den økonomiske krisen gikk hardt ut over det amerikanske selskapet. Det meste tørket inn helt frem til Fiat kom inn og kjøpte opp restene.
Les også: 300 C - en av de moderne amerikanerne med særpreg
Da var selv 300 C moden for en skikkelig oppgradering, og hva de nye eierne ville gjøre ut av Europa-satsingen var høyst uvisst.
Det har blitt en ny 300 C. Den nye modellen ble presentert i fjor, og det amerikanske hjemmepublikummet – som later til å ha et greit, om ikke direkte entusiastisk forhold til bilen – kan takke tilfeldighetene for at det ble en fortsettelse.
Kun Lancia i Europa - sa man
Fiat trengte nemlig å fornye Lancias toppmodell Thema, og det har ført til en økt satsing på bilen. Dermed har vi også vent oss til tanken på at den nye modellen kun blir solgt som Chrysler i USA, og som Lancia i Europa.
For det har man sagt. Helt til nå.
I disse dager gjør nemlig nye 300 C comeback i Europa. Ikke på fastlandet, riktignok, men i Europa likefullt. Chrysler-emblemene skal være på plass både foran og bak – men siden vi snakker om Storbritannia er rattet på høyre side.
Les også: Thunderbolt - kanskje en berømt, gammel custombil?
Pressemeldingene nevner slektskapet med Lancia-versjonen, men gjør intet forsøk på å klargjøre om planene er forandret underveis, eller om det hele tiden har vært meningen at britene skulle få den amerikanske versjonen av bilen i stedet for Lanciaen.
Fremhever det amerikanske
Teknisk sett er det nok også av forholdsvis akademisk betydning, da bilene skal være rimelig identiske. Men både italienske og amerikanske merker har en ganske entusiastisk tilhengerskare i Europa, og i begge leire finnes det mulige kundegrupper som frykter at bilen ikke vil bli tilgjengelig med ”deres” logo i grillen.
Foreløpig har det virket som at alt håp om Chrysler-versjonen skulle komme til Europa var ute, men nå kommer den altså – om enn med høyreratt. Om en snau uke er det salgsstart på de britiske øyer, og argumentene som brukes er ganske klassiske i forhold til å introdusere amerikanske biler for et europeisk publikum.
Her loves det nemlig europeisk størrelse og kjøreegenskaper kombinert med amerikansk design og personlighet. Slik alle de tre store amerikanske har pleid å gjøre hver gang de har kastet sine øyne på markedene i den gamle verden.
Snarlik, men mer eksklusiv
Nye 300 C ser til forveksling lik den gamle ut, men er ny fra grunnen og opp. Karosseriet har beholdt det litt brutale, firkantede preget fra den gamle, men takket være ting som litt flatere frontrute og litt finjusterte detaljer ser den mer eksklusiv ut.
Mens bilen i USA er tilgjengelig både med 3,6 liters V6 og 5,7 liters hemi-V8, og det også er varslet en SRT8-utgave med enda større og kraftigere hemi-åtter, satser man smalere i Europa – eller rettere sagt i Storbritannia. Der blir bilen solgt med 3-liters turbodiesel fra Fiat-konsernets delehyller, bygget av VM Motori.
Les også: Lancia Thema 8.32 - familiesedan med superbil-motor
Den vil kun komme i to utstyrsversjoner, Limited og Executive. Men også den simpleste skal være meget godt utstyrt, loves det, og man går langt i å antyde at et typisk amerikansk utstyrsnivå skal hjelpe bilen til å konkurrere mot det som oppfattes som europeisk og asiatisk ”premium” i vår del av verden.
Skal utfordre premiumbilene
Varme i baksetene, ventilerte forseter, selvblendende speil, cruise control, 18-tommers felger, tosoners klimaanlegg og ”Uconnect” infotainmentsystem med 8,4 tommers touch-skjerm og bluetooth nevnes som eksempler på standardutstyret, sammen med bremser som holder seg tørre i regnvær.
Det siste fremheves som en sak bilen er alene om i denne klassen, hvilket er meget mulig. Det er nemlig også ganske åpenbart at det er en levning fra det gamle forholdet til Daimler, vi husker det først ble presentert på E-klasse i forbindelse med de elektroniske SBC-bremsene på 211-serien.
Executive har i tillegg blindsoneradar, adaptiv cruise control, kollisjonsvarsler, 20-tommers felger og panorama-soltak.
Om dette holder for å selge inn den nye bilen blir spennende å se. Chrysler lover allerede i pressemeldingen at den kanskje største nyheten fra forrige modell er i kvaliteten – både opplevd og faktisk kvalitet skal være løftet adskillige hakk, og med en slik tilnærmelse til et nytt marked må man i det minste sies å være forholdsvis ydmyk.
Ingen stasjonsvogn denne gangen
Nappaskinn og ekte treverk går igjen, sammen med ”soft touch”-materialer på alle flater man kommer i kontakt med. Man ser ut til å benytte seg av samtlige triks i boken når det gjelder moderne lysteknologi for å skape stemning i bilen, og det gjelder selvsagt også det utvendige lysutstyret.
Dieselmotoren yter 239 hestekrefter og utvikler 540 newtonmeter moment, med topp mellom 1.600 og 2.800 rpm. Det er nok til å flytte bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,4 sekunder. Samtidig slipper den ut 185 gram co2 per kilometer, og klarer seg med 0,72 liter per mil på blandet kjøring med standard femtrinns autostick-automat.
Den svært særpregede stasjonsvognen av forrige generasjon er det etter hva vi forstår ingen planer om å gjenta på den nye. Det ville vært et skikkelig skudd for baugen dersom man planla å lansere bilen i Norge – men så lenge vi snakker om kun det britiske markedet vil det trolig ha mindre å si.
Her er i stedet spørsmålet hvordan det vil gå å konkurrere med en amerikansk outsider mot de etablerte merkene – denne gangen. Chrysler har i hvertfall ikke historien på sin side – så er det et åpent spørsmål om det ville blitt enklere med Lancia-merke i grillen...
Les også: Regjeringen skulle spare - kjøpte 19 pansrede Maseratier