Chiptuning: Mer krefter i bilen? Ikke noe problem

Ikke behøver det å bli kostbart heller.

170 dieselheter i en Mercedes GLK er nok tilstrekkelig for de fleste   men det er heller ikke noe problem å få litt mer krefter i den.
170 dieselheter i en Mercedes GLK er nok tilstrekkelig for de fleste men det er heller ikke noe problem å få litt mer krefter i den.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Vi kjøpte tidligere i år en brukt Mercedes GLK og er veldig godt fornøyd med bilen. Den har god komfort og jeg synes den er veldig god og trygg å kjøre.

Før kjøpet lånte vi en 320 CDI noen dager, men syntes den ble litt dyr. Derfor gikk vi for 220 CDI. Nå synes jeg den blir litt snau motormessig, særlig på langtur med litt bagasje. Det holder fint til forbikjøring og holde tritt med trafikken, men jeg kjenner at det hadde vært gøy med litt mer krefter. Hva anbefaler du i så fall å gjøre? Jeg har aldri vært borte i ting som dette før, men etter å ha spurt meg litt for skjønner jeg at det er utrolig mye å velge mellom. Hilsen fornøyd Mercedes-eier.

Benny svarer:

He he, sånn går det når du prøver en motorsterkt bil først! Da er det fort nedtur å komme til en med mer alminnelig motorisering.

220 CDi betyr hvis jeg husker riktig 170 hestekrefter. Det er slett ikke noen undermotorisering, men dette er jo også en ganske tung bil, så jeg skjønner at den ikke føles som noen racerbil.

Heldigvis er det mye som kan gjøres her, og det behøver slett ikke bli veldig kostbart heller.

Det som imidlertid er svært viktig før du går i gang med prosjekt mer krefter, er at du må være sikker på at alt er på stell både i motor og girkasse. Du skriver ikke hvor gammel bilen er eller hvor langt den har gått – men hvis den er relativt ny og med moderat kilometerstand, bør dette være kurant.

Mitt råd er å gå for chiptuning. Her omprogrammerer du software i motoren og kan veldig enkelt få 20–25 prosent flere hestekrefter. Du KAN få mye mer også, men det anbefaler jeg absolutt ikke. Mer moderat trimming er bra for levetiden på både motor og girkasse.

LES OGSÅ: Girkassen røk etter bare noen måneder


Presse til det ytterste


Med drøyt 200 hestekrefter, tror jeg du vil merke ganske stor forskjell i praksis, da er du nok nært samme ytelser som i en 250 CDI. Det er også gode muligheter for at drivstoff-forbruket vil gå ned, ettersom motoren blir mer optimalisert.

Det som er viktig her er å bruke en seriøs og anerkjent leverandør. Jeg ville bedt om referanser hvis du er det minste i tvil. Denne jobben gjøres best av fagfolk som vet hva de driver med og som har erfaring på området.

Å spare noen få tusenlapper på dette kan fort bli kostbart i lengden. Du kan helt sikkert få det rimeligere hvis du prøver, men rundt 5000–7000 kroner tror jeg er en realistisk pris.

Det finne en del skrekkeksempler på folk som har opplevd store problemer i etterkant av trimming av bilen, både med motor og girkasse. Dette har også mye med kjørestil å gjøre. Hvis du presser en chiptunet bil til det ytterste på hver eneste kjøretur, vil det naturligvis gi mye mer slitasje enn ved mer normal kjøring.

Ønsker deg lykke til med prosjektet og håper det gir ønsket forbedring hvis du går for dette.


LES OGSÅ: Dette må du vite om trimming av bil

Stort arkiv



Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Bruktbil: Se hva de mest fornøyde eierne kjører


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: