Chevrolet Corvette: Nå kan du kjøpe verdens tredje eldste
Men du bør være forberedt på å måtte betale for den...
Corvette-fans med et brennende ønske om å eie en bit av historien bør kjenne sin besøkelsestid når RM Auctions den 19. og 20. januar åpner dørene til sin årlige auksjon på Biltmore Resort & Spa i Phoenix, Arizona.
Da selges nemlig historiens femte produserte Chevrolet Corvette - den tredje eldste som fremdeles eksisterer.
De bør antagelig også kjenne noen i utlånsavdelingen til banken sin ganske godt, og ha en felles forståelse av veteranbilers verdi som investeringsobjekter. RM Auctions spår nemlig en salgspris på mellom 450.000 og 650.000 dollar - eller opp mot fire millioner kroner. Med tanke på at chassisnummer 3 skal ha blitt solgt for en drøy million dollar for seks år siden, virker ikke anslaget urimelig.
En av 300 identiske
Som kjennere vil huske var samtlige førsteårs-Corvetter identiske, med hvitt karosseri og rødt vinylinteriør. Konseptversjonen, som ble avduket på Motorama-utstillingen i ballsalen på Waldorf Astoria Hotel i New York i januar 1953, fikk uventet god mottagelse, dermed ble den rushet inn i produksjon nesten uendret, kun noen måneder etter.
Og utfordringene var store nok, om man ikke skulle tilby flere farger i tillegg.
Den største bøygen var produksjonen av glassfiberkarosseriet, og sammenstøpingen av de 46 delene som det besto av. Sammenlignet med dagens glassfiber, hadde de tidlige Corvettene svært tykk og ganske porøs sådan, og siden materialet var helt nytt, bar produksjonen av de første årgangene mye preg av "prøve og feile-metoden".
Fra den spede begynnelsen
Byggingen av komponentene til bilene kom i gang i løpet av mai måned, og de første rullet ut av fabrikken den 30. juni. De to første, chassisnummer 001 og 002, ble levert til GMs tekniske avdeling for bruk som testbiler. Chassisnummer 003 og videre ble levert til publikum, som etter Motorama-utstillingen sto på venteliste for å få kjøpe.
Les også: Nomad-konseptet fra Motorama 1954 ble aldri virkelighet
Etterhvert som nyhetens interesse kjølnet og skuffelsen over litt vel grov finish, en litt slapp rekkesekser og ikke spesielt sportslig Powerglide-automat begynte å bre seg, skrumpet ventelistene inn, og i løpet av neste år skulle den litt for dyre og litt for primitive Corvetten møte sin første flaskehals. Men sommeren 1953 var entusiasmen stor, og byggingen av de første Corvettene var håndarbeid med en ekstremt bratt læringskurve for de involverte.
Chassisnummer 001 ble testet på så mange felter at det som var igjen av den til slutt ble destruert. Nummer 002 ble først brukt til tester, deretter til å prøve ut nye ting for kommende årsmodeller - blant annet ble den modifisert for å teste ut V8-motoren som kom i 1955-modellene.
Av de første sivilt solgte bilene eksisterer de fleste fremdeles.
Opprinnelig solgt til DuPont-familien
Nummer 003 ble først brukt i kuldekammer-test for å se hvordan glassfiberen taklet ekstrem kulde før den ble solgt til kalkunfarmeren Ed Thiebaud i California, som beholdt den helt frem til 1987. Nå er den restaurert, og skal ha blitt solgt for nesten 1,1 millioner dollar for seks år siden. Nummer 004 ble opprinnelig solgt til Mr. J. Spencer Weed, ikke helt ukjent eier av supermarked-kjeden Grand Union Grocery i New Jersey, og skal nylig ha hatt adresse i Michigan.
Og så er det altså bil 005, som nå er til salgs.
Denne skal ifølge 1953 Corvette-registeret opprinnelig ha blitt sendt sammen med bil 004 og 006 til sonekontoret på østkysten, og deretter ifølge RM Auctions til forhandleren Diver Chevrolet i Delaware, der den ble kjøpt den 16. juli 1953 av Mr. Crawford Greenewalt, sjefen for kjemi-giganten DuPont. Den var en gave til hans frue, Margaretta DuPont Greenewalt.
Avslo rabatt for dårlig finish
Det sier litt om graden av "learning by doing" når vi leser at fabrikken sendte ut en kvalitetskontrollør til østkysten for å se over de tre bilene 004, 005 og 006 da de dukket opp hos forhandlerne. Rapporten om feilene på denne bilen viser at man fant grunn til å tilby kjøperen en viss rabatt, men Mr. Greenewalt så stort på det og betalte full pris likevel.
Les også: Apropos kvalitet - disse skulle vi gjerne eid, om vi torte
Greenewalts beholdt bilen frem til mars 1956, og var entusiastiske nok til - og hadde ikke blitt mer skremt av eierskapet av den primitive bilen enn - at de byttet den inn i en ny 1956-modell. Frem til slutten av 60-tallet skal den så ha hatt en hel drøss eiere, og til slutt ha dukket opp til salgs i prosjekt-tilstand i North Carolina.
RM Auctions lister Ed Thiebaud i Fresno, California, som den som kjøpte bilen den gangen, noe som kan virke besynderlig ettersom samme mann i 1953 Corvette-registeret som sagt er listet som den opprinnelige eieren av 003 drøyt 15 år tidligere. Uansett hva som er riktig, skal denne bilen igjen ha blitt solgt i 1972, og igjen i 1997.
Da kom restaureringen endelig i gang, i regi av de nye eierne Melanie og John Kocsis i Athens, Pennsylvania.
Restaurert gjennom seks år
Bilen var ferdig restaurert til Corvettens store 50-årsjubileum i 2003, og intet skal ha blitt spart på underveis. Gamle arkiver, fotografier og muntlige kilder har vært saumfart for å få alle detaljer korrekt på denne tidlige bilen i den lille serien på 300 langt på vei håndbygde førsteårs-utgaver.
Les også: Apropos dokumenter - denne Mustangen er laget av papir
Blant annet skal den være den siste bilen som ble produsert uten utvendig speil (!), og en av få som hadde chassisnummerplate i rustfritt stål i stedet for aluminium. Som "søsterbilene" 004 og 006 ble den også levert med standard Bel Air-hjulkapsler, trolig som følge av at de egne Corvette-kapslene ikke var klare før til bil 007 og oppover.
Slike detaljer kunne lett oversees, kanskje også tas for å være forfalskninger, hvis man ikke hadde gått virkelig nøye til verks i research-prosessen. Det pleier Corvette-folket å sette stor pris på, bokstavelig talt, når spesielle biler med spesielt god dokumentasjon er til salgs.
Godt dokumenterte avvik
Alt man har kommet over av dokumenter på denne bilen under restaureringen følger med. Det vil si den opprinnelige kjøpekontrakten fra 1953, kjøpekontrakten på 1956-modellen som den senere ble byttet inn i, og som tidligere nevnt har man også funnet rapporten fra kvalitetskontrolløren fra da bilen ble levert fra fabrikk til sonekontoret.
Om rapporten den gang konkluderte med at den var under pari i forhold til de finishkrav GM burde stille til seg selv, så gir den nok ikke grunnlag for noen rabatt nå - selv om bilen etter alt å dømme er restaurert på en så autentisk måte at den litt grove finishen og de mange lekkende gummilistene fremdeles er som de var i juli 1953...
Se forresten en kort promotion-video om 1953 Corvette i videovinduet under. Legg merke til at utstillingsmodellen på Motorama-utstillingen hadde utvendige "push button" dørhåndtak, mens produksjonsmodellen måtte klare seg uten utvendige dørhåndtak helt frem til 1956.
Les også: Apropos reklame - Clooney kjøpte bil i stedet for hus i Norge