Chevrolet Corvette: Nå kan du kjøpe verdens tredje eldste

Men du bør være forberedt på å måtte betale for den...

De første Corvettene er ikke bare historiske, de er også utrolig vakre. Og med tanke på hvor prisen på denne trolig vil ende, trenger man enhver unnskyldning for å strekke seg langt nok om man skal ha en sjanse. Photo courtesy of RM Auctions
De første Corvettene er ikke bare historiske, de er også utrolig vakre. Og med tanke på hvor prisen på denne trolig vil ende, trenger man enhver unnskyldning for å strekke seg langt nok om man skal ha en sjanse. Photo courtesy of RM Auctions

Corvette-fans med et brennende ønske om å eie en bit av historien bør kjenne sin besøkelsestid når RM Auctions den 19. og 20. januar åpner dørene til sin årlige auksjon på Biltmore Resort & Spa i Phoenix, Arizona.

Da selges nemlig historiens femte produserte Chevrolet Corvette - den tredje eldste som fremdeles eksisterer.

De bør antagelig også kjenne noen i utlånsavdelingen til banken sin ganske godt, og ha en felles forståelse av veteranbilers verdi som investeringsobjekter. RM Auctions spår nemlig en salgspris på mellom 450.000 og 650.000 dollar - eller opp mot fire millioner kroner. Med tanke på at chassisnummer 3 skal ha blitt solgt for en drøy million dollar for seks år siden, virker ikke anslaget urimelig.

Se auksjonsprospektet her:

En av 300 identiske

Som kjennere vil huske var samtlige førsteårs-Corvetter identiske, med hvitt karosseri og rødt vinylinteriør. Konseptversjonen, som ble avduket på Motorama-utstillingen i ballsalen på Waldorf Astoria Hotel i New York i januar 1953, fikk uventet god mottagelse, dermed ble den rushet inn i produksjon nesten uendret, kun noen måneder etter.

Del med Facebook-vennene dine

Cabriolet uten den helt store regntettheten, manglende utvendige dørhåndtak og sideruter av knappetelt-typen sto ikke i stil med den høye prisen da Chevrolet Corvette debuterte i 1953. Men i ettertid er de 300 produserte blitt meget gode investeringer. Photo courtesy of RM Auctions
Cabriolet uten den helt store regntettheten, manglende utvendige dørhåndtak og sideruter av knappetelt-typen sto ikke i stil med den høye prisen da Chevrolet Corvette debuterte i 1953. Men i ettertid er de 300 produserte blitt meget gode investeringer. Photo courtesy of RM Auctions

Og utfordringene var store nok, om man ikke skulle tilby flere farger i tillegg.

Den største bøygen var produksjonen av glassfiberkarosseriet, og sammenstøpingen av de 46 delene som det besto av. Sammenlignet med dagens glassfiber, hadde de tidlige Corvettene svært tykk og ganske porøs sådan, og siden materialet var helt nytt, bar produksjonen av de første årgangene mye preg av "prøve og feile-metoden".

Fra den spede begynnelsen

Byggingen av komponentene til bilene kom i gang i løpet av mai måned, og de første rullet ut av fabrikken den 30. juni. De to første, chassisnummer 001 og 002, ble levert til GMs tekniske avdeling for bruk som testbiler. Chassisnummer 003 og videre ble levert til publikum, som etter Motorama-utstillingen sto på venteliste for å få kjøpe.

Les også: Nomad-konseptet fra Motorama 1954 ble aldri virkelighet

Etterhvert som nyhetens interesse kjølnet og skuffelsen over litt vel grov finish, en litt slapp rekkesekser og ikke spesielt sportslig Powerglide-automat begynte å bre seg, skrumpet ventelistene inn, og i løpet av neste år skulle den litt for dyre og litt for primitive Corvetten møte sin første flaskehals. Men sommeren 1953 var entusiasmen stor, og byggingen av de første Corvettene var håndarbeid med en ekstremt bratt læringskurve for de involverte.

Om bilen ellers var for primitiv i forhold til prisen, hjalp det heller ikke at den litt modifiserte Blue Flame-sekseren under det lave panseret i Corvetten kun produserte 160 hester - eller at den bare kunne leveres med automatkasse. Photo courtesy of RM Auctions
Om bilen ellers var for primitiv i forhold til prisen, hjalp det heller ikke at den litt modifiserte Blue Flame-sekseren under det lave panseret i Corvetten kun produserte 160 hester - eller at den bare kunne leveres med automatkasse. Photo courtesy of RM Auctions

Chassisnummer 001 ble testet på så mange felter at det som var igjen av den til slutt ble destruert. Nummer 002 ble først brukt til tester, deretter til å prøve ut nye ting for kommende årsmodeller - blant annet ble den modifisert for å teste ut V8-motoren som kom i 1955-modellene.

Av de første sivilt solgte bilene eksisterer de fleste fremdeles.

Opprinnelig solgt til DuPont-familien

Nummer 003 ble først brukt i kuldekammer-test for å se hvordan glassfiberen taklet ekstrem kulde før den ble solgt til kalkunfarmeren Ed Thiebaud i California, som beholdt den helt frem til 1987. Nå er den restaurert, og skal ha blitt solgt for nesten 1,1 millioner dollar for seks år siden. Nummer 004 ble opprinnelig solgt til Mr. J. Spencer Weed, ikke helt ukjent eier av supermarked-kjeden Grand Union Grocery i New Jersey, og skal nylig ha hatt adresse i Michigan.

Arbeiderne på GMs håndarbeids-avdeling hadde bare rukket å tørke svetten etter å ha balet med glassfiber-Corvetten til Motorama-utstillingen i januar 1953 før beskjeden kom om at bilen skulle settes i serieproduksjon. Dermed ble det mye grov finish og
Arbeiderne på GMs håndarbeids-avdeling hadde bare rukket å tørke svetten etter å ha balet med glassfiber-Corvetten til Motorama-utstillingen i januar 1953 før beskjeden kom om at bilen skulle settes i serieproduksjon. Dermed ble det mye grov finish og

Og så er det altså bil 005, som nå er til salgs.

Denne skal ifølge 1953 Corvette-registeret opprinnelig ha blitt sendt sammen med bil 004 og 006 til sonekontoret på østkysten, og deretter ifølge RM Auctions til forhandleren Diver Chevrolet i Delaware, der den ble kjøpt den 16. juli 1953 av Mr. Crawford Greenewalt, sjefen for kjemi-giganten DuPont. Den var en gave til hans frue, Margaretta DuPont Greenewalt.

Avslo rabatt for dårlig finish

Det sier litt om graden av "learning by doing" når vi leser at fabrikken sendte ut en kvalitetskontrollør til østkysten for å se over de tre bilene 004, 005 og 006 da de dukket opp hos forhandlerne. Rapporten om feilene på denne bilen viser at man fant grunn til å tilby kjøperen en viss rabatt, men Mr. Greenewalt så stort på det og betalte full pris likevel.

Les også: Apropos kvalitet - disse skulle vi gjerne eid, om vi torte

Greenewalts beholdt bilen frem til mars 1956, og var entusiastiske nok til - og hadde ikke blitt mer skremt av eierskapet av den primitive bilen enn - at de byttet den inn i en ny 1956-modell. Frem til slutten av 60-tallet skal den så ha hatt en hel drøss eiere, og til slutt ha dukket opp til salgs i prosjekt-tilstand i North Carolina.

Karosseriet på de første tre årsmodellene var såvidt fremtidsrettet at bilene måtte modifiseres for å kunne godkjennes i flere amerikanske stater. Først og fremst gjaldt dette hovedlysene og skiltet bak, som alle var skjult under aerodynamisk glass. Photo courtesy of RM Auctions
Karosseriet på de første tre årsmodellene var såvidt fremtidsrettet at bilene måtte modifiseres for å kunne godkjennes i flere amerikanske stater. Først og fremst gjaldt dette hovedlysene og skiltet bak, som alle var skjult under aerodynamisk glass. Photo courtesy of RM Auctions

RM Auctions lister Ed Thiebaud i Fresno, California, som den som kjøpte bilen den gangen, noe som kan virke besynderlig ettersom samme mann i 1953 Corvette-registeret som sagt er listet som den opprinnelige eieren av 003 drøyt 15 år tidligere. Uansett hva som er riktig, skal denne bilen igjen ha blitt solgt i 1972, og igjen i 1997.

Da kom restaureringen endelig i gang, i regi av de nye eierne Melanie og John Kocsis i Athens, Pennsylvania.

Restaurert gjennom seks år

Bilen var ferdig restaurert til Corvettens store 50-årsjubileum i 2003, og intet skal ha blitt spart på underveis. Gamle arkiver, fotografier og muntlige kilder har vært saumfart for å få alle detaljer korrekt på denne tidlige bilen i den lille serien på 300 langt på vei håndbygde førsteårs-utgaver.

Les også: Apropos dokumenter - denne Mustangen er laget av papir

Blant annet skal den være den siste bilen som ble produsert uten utvendig speil (!), og en av få som hadde chassisnummerplate i rustfritt stål i stedet for aluminium. Som "søsterbilene" 004 og 006 ble den også levert med standard Bel Air-hjulkapsler, trolig som følge av at de egne Corvette-kapslene ikke var klare før til bil 007 og oppover.

De tidlige bilene hadde mange avvik som er godt dokumentert. Blant annet skal de seks første ha hatt standard Bel Air hjulkapsler - trolig fordi Corvettens egne ikke var klare før etter at disse bilene var produsert. Photo courtesy of RM Auctions
De tidlige bilene hadde mange avvik som er godt dokumentert. Blant annet skal de seks første ha hatt standard Bel Air hjulkapsler - trolig fordi Corvettens egne ikke var klare før etter at disse bilene var produsert. Photo courtesy of RM Auctions

Slike detaljer kunne lett oversees, kanskje også tas for å være forfalskninger, hvis man ikke hadde gått virkelig nøye til verks i research-prosessen. Det pleier Corvette-folket å sette stor pris på, bokstavelig talt, når spesielle biler med spesielt god dokumentasjon er til salgs.

Godt dokumenterte avvik

Alt man har kommet over av dokumenter på denne bilen under restaureringen følger med. Det vil si den opprinnelige kjøpekontrakten fra 1953, kjøpekontrakten på 1956-modellen som den senere ble byttet inn i, og som tidligere nevnt har man også funnet rapporten fra kvalitetskontrolløren fra da bilen ble levert fra fabrikk til sonekontoret.

Dashboardet i den opprinnelige samt den første faceliften av C1-generasjonen må være noe av det vakreste i hele bilhistorien. Spesielt lettlest er det ikke, men du verden for en show-faktor. Photo courtesy of RM Auctions
Dashboardet i den opprinnelige samt den første faceliften av C1-generasjonen må være noe av det vakreste i hele bilhistorien. Spesielt lettlest er det ikke, men du verden for en show-faktor. Photo courtesy of RM Auctions

Om rapporten den gang konkluderte med at den var under pari i forhold til de finishkrav GM burde stille til seg selv, så gir den nok ikke grunnlag for noen rabatt nå - selv om bilen etter alt å dømme er restaurert på en så autentisk måte at den litt grove finishen og de mange lekkende gummilistene fremdeles er som de var i juli 1953...

Del med Facebook-vennene dine!

Se forresten en kort promotion-video om 1953 Corvette i videovinduet under. Legg merke til at utstillingsmodellen på Motorama-utstillingen hadde utvendige "push button" dørhåndtak, mens produksjonsmodellen måtte klare seg uten utvendige dørhåndtak helt frem til 1956.

http://www.youtube.com/watch?v=xb7XVvwMPzk&feature=related

Les også: Apropos reklame - Clooney kjøpte bil i stedet for hus i Norge