Mye tyder på at dette i grove trekk er syvende generasjon Chevrolet Corvette, som skal introduseres til modellåret 2014. Stemmer det, blir det altså ikke noe av midtmotor-ideen denne gangen - heller.
Mye tyder på at dette i grove trekk er syvende generasjon Chevrolet Corvette, som skal introduseres til modellåret 2014. Stemmer det, blir det altså ikke noe av midtmotor-ideen denne gangen - heller. Foto: Trinity Animation / Youtube

Chevrolet Corvette: Avslørt lenge før tiden

Ingen vet med sikkerhet – se videoen og si hva du synes!

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Spekulasjonene går høyt i USA, og i sportsbilmiljøer over hele verden, om hvordan neste generasjon av det som gjerne kalles ”Amerikas eneste sportsbil” vil bli seende ut. Den vil bli syvende generasjon Corvette, og ventes å være klar til modellåret 2014.

Skjønt ”Amerikas eneste sportsbil”; det er gått en del år siden den påstanden, og flere har kastet seg inn i kappløpet siden den gang.

Les også: 2013 SRT Viper - slangen er tilbake i paradiset

Forventet midtmotor

Først og fremst Viper, men Saleen har også bygget noen egne verstinger på et eget chassis. Dermed møter Chevrolets legendariske toseter også et langt mer kritisk publikum på hjemmebane enn tidligere.

Som vi tidligere har meldt har spekulasjonene blant annet vært mange rundt både motorstørrelse og –plassering i den kommende C7-generasjonen.

Midtmotor-konseptet "Aerovette" figurerte i flere utgaver gjennom 70-tallet, og alle forventet at Corvette C4 skulle få midtmotor. Nå har mange trodd det om C7-generasjonen, men mye tyder på at det ikke skjer nå heller. Foto: GMMidtmotor-konseptet "Aerovette" figurerte i flere utgaver gjennom 70-tallet, og alle forventet at Corvette C4 skulle få midtmotor. Nå har mange trodd det om C7-generasjonen, men mye tyder på at det ikke skjer nå heller. Foto: GM

Noen har ment at midtmotor nå var på gang for å kunne ta kjøreegenskapene enda noen hakk videre mot de mest ekstreme konkurrentene. Og som en følge av en ny bølge med motormessig downsizing i USA, har mange ment at fansen nå må være forberedt på å se motorer med færre enn åtte sylindre i ”The Plastic Fantastic” – noe som i så fall vil bli første gang siden 1955.

Les også: Midtmotor-Corvetten alle har ventet på siden 70-tallet

Skisser og spionbilder

Alle disse spekulasjonene har imidlertid stilnet litt etter at nettstedet Jalopnik.com i vinter presenterte et utvalg dataskisser, hvis opphav de var ekstremt hemmelighetsfulle i omtalen av. De skulle visstnok være basert på bilder tatt av personer som har hatt tilgang til prototypene, men altså gjenskapt som dataskisser visstnok for å skjerme identiteten til de som hadde lekket bildene.

Skissene skal etter sigende ha gjort talspersoner fra GM ganske brydd. Og da det begynte å dukke opp spionbilder av godt maskerte testbiler på denne siden av årsskiftet, kunne det virke som at det som var under maskeringen ganske riktig ikke var så langt fra skissene.

Mange små detaljer kan fremdeles forandres før produksjon, men hvis denne animerte dataskissen har et snev av realisme over seg blir det et klart tradisjonsbrudd i utseendet bakerst på coupeen.Mange små detaljer kan fremdeles forandres før produksjon, men hvis denne animerte dataskissen har et snev av realisme over seg blir det et klart tradisjonsbrudd i utseendet bakerst på coupeen. Foto: Trinity Animation / Youtube

Mens GM og Chevrolet fremdeles ikke ønsker å slippe katten helt ut av sekken – med mindre dette faktisk har vært et mesterlig orkestrert PR-stunt helt fra begynnelsen av – har Corvette-fans verden over nå fått muligheten til å se hvordan neste generasjon vil se ut i aksjon.

Nå også i 3D...

Forutsatt, riktignok, at de omtalte dataskissene fortsatt viser seg å være troverdige.

Firmaet Trinity Animation har nemlig tatt utgangspunkt i disse og laget en 3D animasjonsvideo. Og hvis dette er slik mange amerikanere tror, vil det være lite hemmelig igjen for GM å avsløre når teppet trekkes av 2014 Corvette på Detroit-utstillingen neste år.

Les også: Verdens 10 raskeste - Saleen S7 Twin Turbo er med!

"Chevrolet Stingray Concept" ble presentert i 2009, med mye inspirasjon fra produksjonsmodellen av 1963 Corvette (til v.), den såkalte "Split window-Corvetten". Mange hadde håpet dette var fremtiden for Corvetten, men kanskje blir den helt annerledes. Foto: Netcarshow.com"Chevrolet Stingray Concept" ble presentert i 2009, med mye inspirasjon fra produksjonsmodellen av 1963 Corvette (til v.), den såkalte "Split window-Corvetten". Mange hadde håpet dette var fremtiden for Corvetten, men kanskje blir den helt annerledes. Foto: Netcarshow.com

Detaljer i designet på bilen kan meget vel bli gjort om, men hovedlinjene er nok ganske nær det som vil bli C7-Corvetten. Det vil i så fall i praksis si fortsatt frontmotor av ukjent størrelse, ganske markerte linjer med skarpe luftinntak og integrerte spoilere, og en helt annen løsning på hekkdesignet enn vi er vant til fra den kanten.

Avvik fra tradisjonen

Vi tror ikke endelig design nødvendigvis er bestemt når det gjelder grill- og lysdesign, og lar oss dermed ikke forbløffe altfor mye av at baklysene – av alle ting – ligner 1967 Camaro, og er langt fra Corvette-tradisjonen med to runde på hver side.

På nært hold synes det best at vi snakker om en data-animasjon. En del detaljer kan nok også bli forandret fremdeles - det skulle blant annet forundre oss om man bryter en 50 år lang tradisjon med to runde baklys på hver side.På nært hold synes det best at vi snakker om en data-animasjon. En del detaljer kan nok også bli forandret fremdeles - det skulle blant annet forundre oss om man bryter en 50 år lang tradisjon med to runde baklys på hver side. Foto: Trinity Animation / Youtube

Mer strukturelt betinget, og dermed ”bestemt”, er nok muligens den ”flate” hatchback-luken, og muligens også nye bakre sidevinduer som mest av alt ligner på Datsun 240Z. Dette markerer i så fall et klart brudd med designtradisjoner som har fulgt Corvetten i mange tiår, og vi føler oss ikke overbevist om at alle Corvette-entusiaster verden over er udelt positive til alt de her får se.

Se animasjonen i videovinduet under, og fortell hva du synes i kommentarfeltet nederst!

Les også: Her er 10 sære Corvette-facts som du kan imponere med...

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?

reklame