Chevrolet Bel Air Townsman: Denne limousinen har du ikke sett maken til

Men det er kanskje like greit? Se de utrolige bildene!

Den startet livet som en relativt sjelden 1957 Chevrolet Bel Air Townsman stasjonsvogn. Etterpå har det skjedd mye... Foto: eBay.com
Den startet livet som en relativt sjelden 1957 Chevrolet Bel Air Townsman stasjonsvogn. Etterpå har det skjedd mye... Foto: eBay.com

Stasjonsvogner fra 50-tallet er etterhvert blitt populære veteranbiler - men de ble det så sent at mange rakk å bli spiker før nostalgien innhentet dem.

Den gang var stasjonsvognene gjerne påkostede versjoner med mye utstyr og høy pris, og dermed var heller ikke produksjonstallene veldig høye.

Les også: Veteran stasjonsvogn med plass til 7 - sjekk Toyota

Sjeldent utgangspunkt

Hvis du har greie på dette, kan du jo spørre deg selv når du sist så en firedørs stasjonsvogn i Chevrolets dyreste modellserie, Bel Air, fra 1957, og høre hva svaret blir. Kanskje blir du til og med svar skyldig. Det er ikke så rart, for Bel Air Townsman stasjonsvogn ble kun bygget i 27.375 eksemplarer.

Til sammenligning ble det nemlig bygget 47.562 av den ekstremt ettertraktede Bel Air-cabrioleten det året...

Del med Facebook-vennene dine!

Den ser i våre øyne mer ut som en uvanlig lang 50-talls stasjonsvogn
  som mangler dørhåndtak enn en luksuriøs limo. Men spesiell, det er den!
  Foto: eBay.com
Den ser i våre øyne mer ut som en uvanlig lang 50-talls stasjonsvogn som mangler dørhåndtak enn en luksuriøs limo. Men spesiell, det er den! Foto: eBay.com

Dermed er det ikke sikkert du føler det som noen "trøst" å se bildene av denne bilen, som i disse dager får veteranentusiaster verden over til å sperre øynene opp så det nesten høres. Den utrolige limousin-konverteringen er lagt ut til salgs i en lukket auksjon på eBay.

Se eBay-auksjonen her:

Hva selgeren forventer å få for den er uvisst, men prisforlangendet på 71.500 dollar for å bryte auksjonen tvert antyder at det ikke er småpenger.

Profesjonelt forlenget

Under panseret skal en nyere 283 kubikktommers V8 ha fått plass, og den er koblet til en TH-350 automatkasse. Bilen skal være forlenget 8 fot mellom for- og bakdørene, og jobben loves å være profesjonelt gjort. Det er da heller ikke noe som tyder på noe annet - rent håndverksmessig.

Det er bygget inn et solid stereoanlegg i bilen. Foto: eBay.com
Det er bygget inn et solid stereoanlegg i bilen. Foto: eBay.com

Det er hva man har ønsket å oppnå med ombyggingen vi ikke helt klarer å "ta":

Skal man bygge stretch-limo er gjerne formålet å få med mange passasjerer, gi dem en følelse av luksus med mye utstyr innvendig, og å utstråle en viss dekadens utvendig.

Les også: Her er luksusbilene som alle glemmer

Hva var poenget?

I klassisk hvitt og blått - om enn med noen "ghost flames" her og der - ser dog denne bilen mest ut som en veldig lang men ellers ordinær stasjonsvogn uten dørhåndtak.

Det mangler litt på finishen her og der, men også førerplassen
  er modernisert både med tiltrattstamme og nye instrumenter. Foto: eBay.com
Det mangler litt på finishen her og der, men også førerplassen er modernisert både med tiltrattstamme og nye instrumenter. Foto: eBay.com

Inni er det ikke store forandringer fra 1957, bortsett fra velourtrekk, fargede elvinduer og air condition. Og de eneste ekstra sitteplassene er i form av to svingbare stoler som ser ut til å komme fra en tidlig 70-talls Malibu.

Så får man for selgerens skyld håpe at mange nok overser det uferdige preget med ledninger hengende under dashboardet og manglende rattsenter-dekor, og lar seg trollbinde av den digre "måkevingedøren" og småbøllete stålfelger av typen som var standard på blant annet Corvette og Camaro rundt 1970, men med spinners i stedet for senterkopper.

Med åtte fots forlengelse skulle man tro at man hadde satset
  på minst tre ekstra sitteplasser, eller eventuelt en buesofa. Men byggeren
  har i stedet montert inn to svingbare stoler av samme type som man blant
  annet kunne få i Malibu på tidlig 70-tall. Foto: eBay.com
Med åtte fots forlengelse skulle man tro at man hadde satset på minst tre ekstra sitteplasser, eller eventuelt en buesofa. Men byggeren har i stedet montert inn to svingbare stoler av samme type som man blant annet kunne få i Malibu på tidlig 70-tall. Foto: eBay.com

Del med Facebook-vennene dine!

At kjøleskapet i det forholdsvis vulgær-snekrede furumøbelet sies å være ubrukt, kan vel tyde på at passasjerene ikke akkurat har stått i kø så langt.

Hva mener du - er dette en kul bil, eller hadde en 1957 Bel Air Townsman vært mer fristende i originalstand? Si din mening i kommentarfeltet under!

Les også: 1.500 hk - Tom Nordbys Bel Air er heller ikke helt original