Cadillac ATS: Nå er den på vei til Norge

En av merkets viktigste biler noensinne.

Den norske importøren har tro på den nye, kompakte Cadillac ATS
Den norske importøren har tro på den nye, kompakte Cadillac ATS

Cadillac er et bitte lite merke i Norge, men allikevel finner et titalls biler nye eiere hvert år her hjemme også.

– Mestselgende modell er Escalade – både som varebil og personbil, men også CTS går det da noen av, kan Erik Skagenes hos den norske importøren i Drammen fortelle.

Nå er en helt ny og mindre Cadillac på vei, nemlig ATS. En bil omtrent på størrelse med BMW 3-serie og som har den nevnte BMW-en som hovedkonkurrent – i alle fall hjemme i USA.

Kjører bedre enn BMW?

BMW-3 serie har ikke uten grunn høstet mange lovord for sin kjøreglede. Derfor brukte Cadillac denne som målestokk da nye ATS skulle konstrueres.

Både sprek, velbalansert og komfortabel.
Både sprek, velbalansert og komfortabel.

Cadillac Eldorado: Verdens mest voldsomme luksusbil?

Lav vekt, 50/50 vektfordeling, avansert femlinks bakhjulsoppheng, justerbart sportsunderstell og en avansert forstilling med McPherson hjuloppheng, sylskarp styring fra ZF og ikke minst firekanals ABS-bremser fra ikke ukjente Brembo for å stoppe det hele når det begynner å gå fort. Alt dette finnes under skallet her.

17-tommershjul med 225/40 dekk er standard, mens 18-tommere med 255/35 leveres som tilvalg.

En annen type entusiaster

– Blir dette en utfordrer til BMW 3-serie her hjemme også, Skagenes?

– Nei det gjør nok ikke det. I alle fall ikke de som putrer rundt med små dieselmotorer - og det er jo de fleste. Når vi begynner å snakke biler med litt større bensinmotorer derimot, så vil jeg si at vi er med.

Slik ser den nye Cadillac ATS ut inni.
Slik ser den nye Cadillac ATS ut inni.

En pickup blir ikke mye tøffere enn dette:

– Men jeg tror allikevel at vi her i Norge har et litt annet publikum enn BMW. En litt annen type entusiaster – om man kan si det slik. De som setter pris på mer individualitet, et mer markant design og kanskje enda høyre komfort og opplevd kvalitet, forklarer Skagenes.

Stor motor

– Hvilke motorer finner vi i den nye ATS?

– For Europa er det én motor som gjelder. Det er en 2-liter turbo på hele 270 hestekrefter. Akkurat der misunner jeg BMW litt. Vi skulle gjerne hatt flere motorer å by på, men dette er den minste.

– ATS leveres også med en 3,5-liters V6 på 318 hester, men altså ikke i Europa. Amerikanere og europeere har litt forskjellig syn på hva små motorer er, legger han til.

– 2-liter på 270 hester! Sikkert morsom, men det høres dyrt ut?

– Både det at bilen er ganske lett og det aller siste innen motorteknologi gjør at utslippene er "svært hyggelige" prestasjonene tatt i betraktning.

Vil ha "alt" utstyr

Regn med rundt 800 000,- for denne i Norge. Da få du til gjengjeld en bil fullstappet av utstyr.
Regn med rundt 800 000,- for denne i Norge. Da få du til gjengjeld en bil fullstappet av utstyr.

Bygget for både fart og spenning:

– Vi velger også å ta hjem fullspekkede biler – altså med rubb og stubb av utstyr – det er det Cadillac-kundene vil ha. Også firehjulstrekk. Det skal finregnes litt mer på de norske prisene før vi går offisielt ut med de, men vi tror rundt 800 000,- for en splitter ny Cadillac ATS fiks ferdig på gata!

– Mye penger?

– Ja, det er det. Men du får en kjøreglad og sprek bil med spektakulært og lekkert design som er fylt til randen med utstyr – og en bil som det ikke går verken tretten eller fjorten av på dusinet.

– For å fortsette sammenligningen BMW 3-serie – som dere journalister er så glade i – så må du opp på en 335i. Den har da 306 hester, men bakhjulstrekk og koster ca. 770 000,-. Og det før du begynner å krysse av på utstyrslista ...

Vi har tro på denne modellen selv om det ikke blir noen volummodell. Har du lyst på en, så regn med rundt fire måneders bestillingstid, avslutter Skagenes.

Dallas er tilbake: Nå er JRs og Bobbys luksusbiler endelig oppnåelige:

Kunne du tenkt deg denne? Skriv i kommentarfeltet under: