Cadillac ATS Coupé: Sporty luksus fra USA

Men kanskje ikke helt det de fleste forbinder med Cadillac?

Man må trolig være en svært fundamentalistisk misliker av amerikanske biler for å mene at denne bilen er stygg. Men om nye Cadillac ATS Coupé likevel har en sjanse til å slå BMWs 4 serie på hjemmebane i Europa gjenstår å se.
Man må trolig være en svært fundamentalistisk misliker av amerikanske biler for å mene at denne bilen er stygg. Men om nye Cadillac ATS Coupé likevel har en sjanse til å slå BMWs 4 serie på hjemmebane i Europa gjenstår å se.

Allerede fra Cadillacs kompakte 3-serie/C-klasse/A4-konkurrent ATS kom på markedet for drøyt halvannet år siden, har det vært klart at dette var begynnelsen på en liten modellfamilie. Coupé var mer eller mindre lovet fra starten, det samme var en cabriolet.

Kun stasjonsvogn taler det meste i mot at vil dukke opp. Stasjonsvogn-utgaven av storebror CTS har solgt dårlig i hjemlandet, de fleste som skal ha med seg mer enn stresskofferten der borte kjører SUV eller flerbruksbil i stedet.

Les også: Importøren har forsøkt seg med ATS sedan i Norge også

Tradisjonelle coupé-linjer

Men altså, coupé og cabriolet: Nå står førstnevnte her, og noen dager etter introduksjonen på NAIAS – North American International Auto Show – i Detroit, kan GM notere seg for gode kritikker og hyggelige reaksjoner fra både presse og publikum.

Ikke panegyriske tilrop, men dempet anerkjennelse. I stil med selve bilen.

ATS Coupé er svært gjenkjennelig i fronten, om enn designet er rundere og litt mykere enn sedanen. Bredere sporvidde gjør også at bilen ser lavere ut.
ATS Coupé er svært gjenkjennelig i fronten, om enn designet er rundere og litt mykere enn sedanen. Bredere sporvidde gjør også at bilen ser lavere ut.

For Cadillac ATS coupé gjør ikke ekstremt mye ut av seg, og ikke er den overraskende rent designmessig, heller. Men det er det mange som er glade for – da Cadillac skulle lage coupé-versjon av storebror CTS laget de som kjent en veldig Stealth-jagerfly-inspirert greie med skjulte dørhåndtak, høy hekk og dramatiske linjer som lignet mer på en fremtidig Honda Civic enn en luksuriøs, halvstor coupé.

Bredere og rundere enn sedanen

ATS Coupé er derimot tradisjonell. Den virker rent dempet i uttrykket også sammenlignet med firedørsutgaven, i og med at takfasongen er ganske avrundet. Skjermene er bredere, siden også sporvidden er økt i forhold til sedanen. Dessuten har man pusset ned noen av de skarpeste kantene på bilen, og dermed går man litt på akkord med den såkalte Art & Science designfilosofien, som har preget merket de siste ti årene.

Les også: Elmiraj Concept - nå planlegger Cadillac en STOR coupé

Men hva gjør vel det så lenge publikum er fornøyde.

Dashboardet gjenkjennes fra ATS sedan. Cadillacs multimedia-interface
Dashboardet gjenkjennes fra ATS sedan. Cadillacs multimedia-interface

Allerede i pressemateriellet sammenlignes bilen med BMW 428i, så man gjør altså ingen forsøk på å skjule at det er nettopp BMW som er hovedkonkurrenten. Med de siste årenes satsing på kjøreglede hos Cadillac har da heller ingen vært i tvil, helt siden første generasjon CTS kom på markedet.

Lett, kjapp og sportslig

50/50 vektfordeling, five-link bakhjulsoppheng og Brembo-bremser foran skal bidra til sportslige egenskaper, sammen med variabel elektrisk servostyring fra ZF. Firehjulsdrift er selvsagt også tilgjengelig, og vil sikkert bli et populært tilbehør i likhet med FE3 sportchassis, som blant annet inkluderer Magnetic Ride Control-systemet som vi gjenkjenner fra både Corvette og adskillig mer kostbare sportsbiler fra mer eksotiske produsenter.

De myke linjene preger hekken også, sammen med typiske Cadillac-signaturer som stående baklys og et bredt bremselys. ATS Coupé er også først ute med omarbeidet merkelogo, som for første gang siden en gang på 1960-tallet har mistet løvkransen rundt merkeskjoldet.
De myke linjene preger hekken også, sammen med typiske Cadillac-signaturer som stående baklys og et bredt bremselys. ATS Coupé er også først ute med omarbeidet merkelogo, som for første gang siden en gang på 1960-tallet har mistet løvkransen rundt merkeskjoldet.

Til å drive herligheten kan man velge mellom to av de tre motoralternativene i ATS sedan – den kraftigste 3,6-liters V6eren på 321 hester, og heldigvis også det alternativet som regnes som mest interessant i Europa; turbo-fireren på kun 2 liters volum, men med hele 272 hester. Fireren kan leveres med sekstrinns manuell, mens sekstrinns automat er standard på begge motorene.

Les også: Med ATS på banen har nye CTS fått lov å bli litt større

Mer moment i turbo-fireren

I coupeen er turbofireren forresten justert opp med 14 prosent mer moment, nærmere bestemt 400 newtonmeter, sammenlignet med sedanen. Det skal gi kjappere respons ved lavt turtall, og bringe ATS Coupé opp fra 0 til 97 kilometer i timen på respektable 5,6 sekunder.

Uten at vi har mål som sier noe om plassforholdene, er det ingen tilfeldighet at bilen minner om BMW 4-serie og Audi A5 innvendig. Buet tak begrenser nok høyden i baksetet, men sitteputene i de skålede baksetene ser tilsvarende lave ut.
Uten at vi har mål som sier noe om plassforholdene, er det ingen tilfeldighet at bilen minner om BMW 4-serie og Audi A5 innvendig. Buet tak begrenser nok høyden i baksetet, men sitteputene i de skålede baksetene ser tilsvarende lave ut.

Et viktig bidrag både til dette og til drivstofføkonomi er lav vekt, som også på coupeen er fremholdt som et hovedpoeng: Også denne bilen skal være betydelig lettere enn konkurrentene fra Tyskland, uten at pressemateriellet sier noe om hvor mye.

Les også: Gode baksete-opplevelser skal gi deg lyst på ny Cadillac

Det får man til uten å gå på akkord med noe når det gjelder materialvalg og opplevd kvalitet i interiøret. Her er det skinn, aluminium, treverk og pyntelys i rikt monn, etter samme lest som i både ATS sedan og den nylig introduserte 3. generasjons CTS.

”Alt” kan bestilles – om man vil

Utstyrsmessig er det meste man kan drømme om mulig å bestille, som satelittradio, 4G-nett gjennom siste generasjon OnStar-teknologi, stemmestyring som leser og skriver det meste for deg mens du kjører, LED-lys med automatikk-innstillinger og all verdens kamera- og radarbaserte ”assist”- og ”alert”-systemer.

Med 18-tommere og mye av det gromme utstyret på plass skal ATS Coupé kunne bli en skikkelig kjøremaskin. En V-Sport-utgave er ganske sikkert på vei, og muligens også en helt rabiat ATS-V som kan ta opp kampen med M4 på alvor.
Med 18-tommere og mye av det gromme utstyret på plass skal ATS Coupé kunne bli en skikkelig kjøremaskin. En V-Sport-utgave er ganske sikkert på vei, og muligens også en helt rabiat ATS-V som kan ta opp kampen med M4 på alvor.

I forhold til de større Cadillacene må man dog litt opp i utstyrsversjon for å få full pakke, ATS er tross alt en innstegsmodell og tydeligvis utviklet for at man skal kunne konkurrere ganske friskt på startpris med en forholsvis rensket standardmodell.

Her i landet vil den sikkert uansett bli kostbar nok, dersom den i det hele tatt dukker opp gjennom de offisielle kanalene. Hvis ikke, vil sikkert en og annen komme likevel takket være bestemte kunder som ikke ser på en Tyskland-tur som noe hinder for å realisere drømmen. Salgsstart i USA er litt utpå sommeren – skal vi tippe at vi har minst én i Norge før elgjakta?

Les også: Cadillac ATS by D3 Group - denne skiller seg virkelig ut