C30: Nå forsvinner denne Volvoen

Ble aldri den suksessen produsenten hadde håpet på.

Volvo C30 fikk mye skryt for både gode seter og elegant interiørdesign.
Volvo C30 fikk mye skryt for både gode seter og elegant interiørdesign.

I desember er det slutt: Da ruller det aller siste eksemplaret av Volvos småbil C30 ut fra fabrikken i Gent, Belgia.

Dermed settes det også punktum for en av de mest spesielle bilene i sin klasse – og en bil som nok aldri helt ble den suksessen Volvo hadde håpet på.

Ikke sterk posisjon

Volvo har heller ingen direkte erstatter klar, akkurat det sier mye om at C30 ikke har klart å skaffe seg en sterk posisjon innenfor sitt segment.

Nylig lanserte V40 er en god del større og også en bil med atskillig bredere appell.

I R-design er C30 en ganske tøff bil, den kler helt klart sterke farger.
I R-design er C30 en ganske tøff bil, den kler helt klart sterke farger.

Her finner du testen av C30:

Imagebygger

C30 vakte stor oppsikt da den ble lansert i 2006/2007. Dette var en veldig a-atypisk Volvo. Bare tre dører og nesten minimalt bagasjerom. Her var det form foran funksjon. Volvo henvendte seg til de trendy og urbane – og så nok også C30 som en imagebygger for hele merket.

Akkurat der har den nok helt klart gjort en jobb.

Men mangelen på en femdørs-utgave gjorde at C30 aldri klarte å bli en reell konkurrent til biler som Audi A3 og BMW 1-serie.

Når den heller ikke klarte å ta opp kampen mot mer trendy konkurrenter som Mini og Fiat 500, havnet C30 relativt kjapt litt i glemmeboka.

På tross av at bakluka er laget i glass er det langt fra en oversiktlig bil å parkere med.
På tross av at bakluka er laget i glass er det langt fra en oversiktlig bil å parkere med.

LES OGSÅ: Mini – morsom og rimelig på bruktmarkedet

Smart pendlerbil

Det har da også utviklingen i salget tydelig vist. Hjemme i Sverige ble det for eksempel solgt drøyt 4000 eksemplarer i 2007. Så falt det kjapt, og i 2011 endte salget på 1520 eksemplarer. Da snakker vi virkelig nisje-posisjon.

C30 har fått mye fortjent skryt for ting som seter og interiørdesign.

Svært nøysomme dieselmotorer har også vært et godt kjøpsargument, du får knapt smartere pendlerbil enn dette.

Det lekne preget ble dessverre ikke med over fra design til kjøreegenskaper. C30 byr på en temmelig traust kjøreopplevelse og hadde fortjent mer morofaktor.

Vi har også kjørt elektrisk C30 – les mer her:

Starter på 119.500,-

Akkurat nå ligger det i underkant av 100 brukte C30 ute til salgs på finn.no. Prismessig varierer det fra 119.500 kroner for en 2007-modell med 1,6-liters dieselmotor som har gått 159.100 kilometer.

I andre enden av skalaen: En nesten helt ny og tøff, hvit utgave i R-design. Den har ikke gått mer enn 4800 kilometer og prisforlangende er 336.880 kroner – selges ifølge annonsen på grunn av huskjøp.

LES OGSÅ: Dette er bilene Volvo aldri laget

Volvo C30 kom aldri i femdørs-utgave, det tapte nok Volvo mye salg på.
Volvo C30 kom aldri i femdørs-utgave, det tapte nok Volvo mye salg på.


LES OGSÅ: Magnus kommer fra Volvo-familie – og kjører C30