C1: En av Norges billigste biler blir ny

Og nå kommer det også en toppløs versjon.

En småbilsuksess blir helt ny senere i år   da er det nemlig klart for andre generasjon av bilene som produseres av PSA konsernet og Toyota i samarbeid. Citroën C1 er en av dem, den nye kommer til Norge over sommeren.
En småbilsuksess blir helt ny senere i år da er det nemlig klart for andre generasjon av bilene som produseres av PSA konsernet og Toyota i samarbeid. Citroën C1 er en av dem, den nye kommer til Norge over sommeren.

Skeptikerne var mange da det ble kjent at PSA Peugeot Citroën og Toyota skulle lage småbil sammen – i Tsjekkia.

Franskmenn og japanere skulle samarbeide – attpåtil i et tredjeland.

Her kunne det ligge an til både kulturkollisjoner og språkproblemer.

Kostnadseffektivt

Ni år etter starten for trillingmodellene Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107, kan vi fastslå at det hele har gått riktig så bra.

De tre har rullet ut i betydelig antall og ikke minst: Samarbeidet har gjort produksjonen av en liten og billig bil mye mer kostnadseffektiv enn om de tre skulle gjort det hver for seg.

Helt ny Citroën C1 ruller inn på norske veier i andre halvår 2014. Nå skal den straks vises på bilutstillingen i Geneve.
Helt ny Citroën C1 ruller inn på norske veier i andre halvår 2014. Nå skal den straks vises på bilutstillingen i Geneve.


Annerledesbilen: Aygo har en svært spesiell lillebror


En av de billigste

Ni år er forresten lenge for en bilmodell, og nå er det øyeblikkelig klart for andre generasjon av småbilene fra Tsjekkia. Citroën har akkurat sendt ut bilder og informasjon om sin bil – altså nye C1.

Dette har i mange år vært en av de aller billigste nybilene på det norske markedet. Prisene på den nye er ennå ikke klare, men det er grunn til å vente at Citroën kommer til ligge svært lavt også med denne.

Kia Picanto er en tøff utfordrer – les mer om den her:

196 liter bagasjerom

Nye C1 kommer i tre utgaver: Vi snakker tre- og femdørs kombi, i tillegg en cabrioletutgave kalt Airscape. Lengden er uforandret fra forrige utgave og også lik for alle modeller: 3,46 meter.

Med det er dette en typisk kompakt bybil, som passer inn i trange bygater og ofte enda trangere parkeringshus. C1 er registrert for fire. Bagasjerommet er mer tilpasset daglige handleturer enn bilferier: Her er det nemlig ikke plass til mer enn 196 liter bagasje. Men med baksetene nedfelt, øker dette til 780 liter.

Styrer telefonen

På utstyrsfronten skjer det ganske mye. Bilen kan utstyres med en berøringsskjerm på 7 tommer som brukes for å styre samtlige mediefunksjoner (radio, telefon, video, kjørecomputer).

Nye C1 har også tilkoblingsmuligheter via funksjonen Mirror Screen. Ved hjelp av denne teknologien går det an å vise og styre smarttelefonens innhold på berøringsskjermen. Det eneste du må gjøre er å kontrollere at din smarttelefon er kompatibel, installere en app for dataoverføring og å koble til apparatet til bilens USB-portal.

Deretter kan du bruke berøringsskjermen for å styre funksjonene fra telefonen, som navigasjon, telefon, adressebok, musikk, webradio, samt andre nyttige applikasjoner som kan brukes under kjøring

Skjermen kan også vise bilder fra ryggekameraet.

Med foldetak får C1 egen
Med foldetak får C1 egen

Dette utstyret kan spare deg for tusenlapper – og frustrasjoner

Starthjelp

Lås- og startsystem er nå nøkkelfritt. . Takket være det, kan bilen låses opp og startes uten at føreren tar opp den elektroniske nøkkelen fra lommen eller vesken. Dette systemet finnes allerede i de høyere bilsegmentene.

En annen praktisk funksjon er starthjelpen i bakke (Hill Assist), som er standardutstyr. I bakker med helning på over 3 %, bremser funksjonen bilen automatisk i to sekunder slik at bilen ikke begynner å rulle i feil retning.

Verdt en titt: Her er tre fantastiske Citroën-reklamer

To bensinmotorer

Nye C1 kommer med to bensinmotorer. e-VTi 68 Airdream er koblet til en femtrinns manuell girkasse, kombinert med Stop & Start

Denne motoren tilbys også sammen med en elektronisk styrt ETG-girkasse (Efficient Tronic Gearbox). Denne har krypefunksjon og optimert pedaltilpasning for mykere start og bedre kjørekomfort.

VTi 82 er en 3-sylindrede bensinmotor på 1,2-liter og 82 Hk. Denne produseres i Frankrike og benytter seg av ny effektiv og drivstofføkonomisk teknologi. Resultatet er et forbruk på 0,43 l/mil og et CO2-utslipp 99 g/km 0 til 100 km/t på får på 11 sekunder.

Denne skal kuppe mikrobil-markedet


Andre generasjon Cotroën C1 får et mer personlig og lekent utseende enn den første. Dette er tredørs-utgaven.
Andre generasjon Cotroën C1 får et mer personlig og lekent utseende enn den første. Dette er tredørs-utgaven.
.

Broom-redaksjonens lengste testet første C1 – les hvordan det gikk