Bruktimport: Her er fallgruvene

Du kan spare mye penger - hvis du gjør alt riktig. Her er våre tips:

Illustrasjonsfoto. (Foto: Scanpix / Justin Sullivan)
Illustrasjonsfoto. (Foto: Scanpix / Justin Sullivan)

Bruktimport kan være svært lønnsomt - men det kan også være starten på veldig mange problemer.

Det handler ikke bare om å finne den rette bilen. Du må også sørge for at du gjør alt riktig underveis - og være forberedt på hva som eventuelt kan gå galt i ettertid.

Her er Brooms lille "importskole". Følger du disse rådene, er du godt forberedt:

Husk:

Utgifter til frakt av hjem til bilen til Norge, og forsikring på dette. Kommer i tillegg til kjøpesum.

Utenlandske biler har ofte annen fabrikkgaranti enn biler som er solgt i Norge. Det er garantien i det landet bilen er solgt ny i som gjelder.

På bruktimporterte biler gjelder ikke fem års reklamasjonsfristen man har i følge norsk forbrukerkjøpslov. Den gjelder kun på biler som er solgt nye i Norge. Dette kan i verste fall medføre betydelig økonomiske tap.

Vinterhjul medfølger ofte ikke, så det kommer i tillegg.

”Norske” og utenlandske biler har ofte forskjellig utstyrsspekk.

Dette er fallgruvene:

Bilforhandler tilbakebetaler ikke moms som avtalt:

De beste bruktimport-kjøpene gjør du på biler som har gått i leasing/som firmabiler. Her får du nemlig tilbakebetalt opprinnelig moms. Eller gjør du det? Tvilsomme selgere kan lure deg på dette. Vårt råd er å kjøpe fra en stor og seriøs aktør, gjerne å be om referanser i tillegg.

Kostbare tekniske problemer kort tid etter overtakelse, eller at bilen har mer slitasje enn forventet:

Dette er det vanskelig å sikre seg mot, særlig hvis du kjøper usett. Det gjelder å være på vakt og være skeptisk. Spør og grav, finn ut om du får følelsen av at du kan stole på selger eller ikke.

Bilen har tidligere hatt omfattende kollisjonsskader, eller har gått som leiebil:

Igjen gjelder dette rådet: Spør, spør og spør! Får du et lit diffust svar på disse tingene, skal du heller lete rundt etter en annen bil.

Bilens spesifikasjoner og utstyr er ikke riktig i forhold til avtale / annonse:

Studer tekst og bilder nøye. Første gang du får se bilen, bør du glemme "spontanforelskelsen" (ja, vi vet det er vanskelig!). Se nøye over bilen, stemmer alt i forhold til det selger har lovet?

Bilen forskuddsbetales, så kansellerer selger handelen, og man får ikke tilbake pengene:

Vi hører dessverre stadig om eksempler på dette. Rådet er derfor: Ikke betal på forhånd.

Valutasvingninger, og uventede gebyrer gjør at fortjenesten blir mindre enn forventet:

Også dette kan det være vanskelig å gardere seg mot. Ta høyde for at det kan bli dyrere enn du tror i utgangspunktet.

Bilen har økonomiske heftelser. Sjekk hvem som er rettmessig eier og om det er pant i den:

Igjen: Du må sjekke, spørre og grave. Det tryggeste er å kjøpe av en forhandler. Privat? Da bør du være på vakt. Får du følelsen av at noe ikke stemmer, bør du nok styre unna og finne en annen bil.


Brooms råd:

Ikke betal på forskudd.

Kjøp bil fra en seriøs aktør som har erfaring med eksport og kjenner regelverket for refusjon av moms.

Ikke kjøp bil usett. Har du mulighet, bør du reise for å se på bilen / prate med forhandler.

Sikre deg skiftlig dokumentasjon av alle avtaler og få kopi av alle aktuelle dokumenter.

Sjekk servicehistorikk og bilens forhistorie. Stemmer kilometerstanden?

Sjekk ut vår store bruktbil-guide her: