Foto: Scanpix / Justin Sullivan

Bruktimport:- Er det virkelig mulig å ha "gratis" bil et par år?

... eller er de positive historiene for gode til å være sanne? Les hva Brooms bilekspert mener:

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo jeg har et spørsmål om bruktbilimport. Hører fra så mange at dette er lønnsomt og fornuftig å gjøre når man skal ha nyere bruktbil og gjengangeren later til å være at man kan kjøpe seg en bil i Tyskland og ha den i to år og selge den for samme beløpet da, altså i praksis ha gratis bil. Nå har jeg etter hvert lært meg at det er få ting her i verden som virkelig er gratis, men er dette kanskje unntaket?

Hva er ditt råd til en relativt bilkyndig mann som imidlertid ikke behersker tysk og ikke har noen andre kontakter der enn å søke på internettet etter biler. Bør jeg ta sjansen på dette eller gjør jeg klokere i å betale litt mer for en bruktbil her hjemme?

Benny svarer:

Hei du. Ikke lett å svare ja eller nei på det spørsmålet – det koker nok til syvende og sist ned til hva du synes er det viktigste. Muligheten for å spare litt penger – eller sikkerhet og trygghet rundt bilkjøpet.

Når det gjelder dette med ”gratis bil” er det nok absolutt tilfellet - noen ganger – men ikke alltid. Det nok også slik at det er de positive opplevelsene man hører om. De som ikke treffer like godt med bruktimport-kjøpene sine, er kanskje ikke like tilbøyelige til å fortelle om det.

Det er som regel ikke vanskelig å finne biler der du i utgangspunktet sparer penger kontra å kjøpe den i Norge. Men husk at det også kommer ekstra utgifter her. Det er sluttsummen på skilter i Norge som teller, inkludert reiseutgifter for henting, vinterdekk (hvis den ikke har det i utgangspunktet) osv. osv. Det må du så veie opp mot at du har langt dårligere forbrukerrettigheter på en bruktimportert bil kontra en som er ny i Norge.

Norsk kjøpslov gir oss fem års reklamasjonsrett, det gjelder ikke på en bil som du importerer selv.

Det vil som regel også være enklere å sjekke grundig historien til en ”norsk” bil kontra for eksempel en tysk. Det har blant annet blitt avdekket omfattende juks med kilometerstand på noen tyske biler som blir solgt ut av landet. Det kan selvfølgelig like gjerne skje med norske biler, men det er nå en gang enklere å ta en telefon til tidligere eiere av bilen hvis de er norske.

I tillegg vet jeg et enkelte privatpersoner har slitt voldsomt med å få refundert tysk moms.

Nå høres jeg kanskje veldig negativ ut, men det er viktig å ta med alt dette i betraktningen før du bestemmer det. Hvis du ikke har noen kontakter og heller ikke behersker tysk godt, ville jeg absolutt kjøpt av en merkeforhandler. Da reduserer du i alle fall sjansen for å bli lurt.

Jeg ville plukket ut en bil du har lyst på og så sjekke hva prisen blir både i Norge og i Tyskland.

Når du vet differansen, kan du så vurdere om du synes den er så høy at du synes det er verdt å bruktimportere bilen. Lykke til!

Dette bør du lese hvis du vurderer bruktimport

Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Er det smart å kjøpe bruktimportert SUV?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:



reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Vinteren er ikke over – dette kostet kvinnen førerkortet
Toyota Arctic Trucks: Denne bilen er helt ekstrem - ser du hvorfor?
Tilbakekaller ytterligere 1,2 millioner biler
Drømmedagen lot seg ikke stoppe av litt snø
– Kødder du? Det der er jo bilen vår!
Nå kan du sikre deg et ekte bilikon
Touch eller pek - hva er best?

reklame