Bruktbilguide BMW 02-serie: Slik gjør du best kjøp på klassikeren

Dette er bilen som reddet BMW fra den sikre undergang.

BMW 2002 Turbo.
BMW 2002 Turbo.

Tidlig på 60-tallet var BMW virkelig ille ute å kjøre økonomisk. Salget gikk dårlig, og de trengte sårt en skikkelig volummodell – en som de kunne tjene penger på.

I 1962 ble Neue Klasse lansert og inneholdt følgende modeller: 1500, 1600, 1800 og senere 2000. Ut fra denne serien ble en todørs-modell utviklet, og denne ble kalt 1600-2. Den ble lansert i 1966 og var i utgangspunktet en kortere versjon av 1800, med lettere karosseri, bare to dører og en 1,6-liters motor.

For å skille den fra sine større søsken fikk den betegnelsen 1600-2. Hvor 2-tallet stod for to dører. Dermed var 02-serien født.

BMW 2002. Kvikk, velkjørende og elegant. Dette er en av de siste årsmodellene med grill i sort plastikk.
BMW 2002. Kvikk, velkjørende og elegant. Dette er en av de siste årsmodellene med grill i sort plastikk.

USA var et marked BMW svært gjerne ville inn på, men motoren på 1.6 liter klarte ikke de strenge kravene til avgasser som USA hadde.

BMW valgte derfor å plassere motoren på 2-liter fra 2000-modellen inn i 1600-2-karosseriet - og med det var BMW 2002 unnfanget. Året var 1968.

Bilen ble snart kjent for sine gode kjøreegenskaper, stilige design, spreke motorer - og suksessen var et faktum. Dessuten bet den godt fra seg på mange forskjellige motorsportsarenaer også. Noe som utvilsomt bidro til å bygge oppunder det sporty imaget - og som var viktig for salget.

Akkurat det BMW trengte- og vi kan trygt si at 02-serien ble bilen som reddet BMW.

Modellene kom som perler på snor. 1602, 1802, 2002 og helt på tampen 1502. Motorene i disse var på henholdsvis 1,6 liter på 80hk, 1,8 liter på 90 hk, 2 liter på 100 hk og en 1,5-liter på 75 hk.

BMW 2002 Turbo.
BMW 2002 Turbo.
BMW 2002 Touring
BMW 2002 Touring

Klikk på bildene for høyere oppløsning

I tillegg kom de med 2002 Ti på 120 hk, og ikke minst Tii med bensininnsprøytning og 130 hk.

I 1973 lanserte de også 2002 Turbo med spinnville 170 hk. En tredørs kombiutgave – Touring – kom også, men denne ble ingen stor suksess, og kun 21.752 biler ble bygget. Enda sjeldnere er Baur cabriolet, som kun ble bygget i 2.317 eksemplarer.

I 1975 kom BMW 3-serie som en verdig arvtaker til den nå legendariske og klassiske 02-serien. Siden har suksessen rullet videre med uforminsket styrke...

En BMW blir ikke så mye mer klassisk i linjene enn dette!
En BMW blir ikke så mye mer klassisk i linjene enn dette!

BMW 2002 turbo: Ser du hva som er ulovlig på dette bildet?

Benny mener:

Det første, største og viktigste problemet med 02-serien er rust. De ruster mye og overalt. Sjekk spesielt støtdempertårnene bak innvendig i bagasjerommet, sjekk bagasjeromsgulv, reservehjulsbrønn. Vipp også av sidepanelene ved baksetet og sjekk hjulhusene bak fra den kanten.

Dører, panser og bagasjelokk ruster også, og det samme gjør gulvkanaler og jekkfester. Sjekk nøye rundt lyktene innvendig i motorrommet. De fleste bilene har hatt i alle fall én omgang med rustsveising og det er ikke alltid like bra gjort, så en litt nøye sjekk er også på sin plass på restaurerte biler. Sjekk bensintanken, også den kan det ruste hull i.

BMW E30: Nå er den veteran

Få biler ruster like ille som BMW 02-serie og dårlige eksemplarer krever ofte svært mye jobb.
Få biler ruster like ille som BMW 02-serie og dårlige eksemplarer krever ofte svært mye jobb.

Motorene kan bruke ganske mye olje. Dette skyldes slitte ventilstyringer og/eller stempelringer. I kjent BMW-stil er også toppakningen et svakt punkt. Sjekk nøye at bilen ikke har mye hvit eksos.

Girkassene kan også være slitt. Enten ved at bilen rett og slett hopper ut av gir, eller skraper ved giring. På biler som har gått langt er det heller ikke uvanlig med ulyd fra bakakselen.

Defekte vindusheiser og lekkasje fra soltak forekommer også. Det samme gjør rust langs kanten av soltaket.

BMW-2002-cab
BMW-2002-cab

BMW 2002 Touring: Nå er denne et skikkelig samlerobjekt




Pluss:

Spreke og morsomme biler med gode kjøreegenskaper og godt, tidløst design

Minus:

De ruster noe aldeles forferdelig


Beste kjøp:

BMW-2002-emblem
BMW-2002-emblem

Mange synes at jo sjeldnere og sprekere utgave - jo bedre. Vi snakker da Baur cabriolet, Turbo-modeller og andre med flest mulig «i-er» i betegnelsen. Men kanskje er en så hel og pen originalbil som mulig det smarteste, om du har et litt begrenset budsjett.

Dette er Kjerands BMW 1602:

Styr unna:

Ombygde og uoriginale biler med mye rust.

Visste du at:

BMW 1602e. Dette er elektrisk BMW fra 1972som her en rekkevidde på 30 km.
BMW 1602e. Dette er elektrisk BMW fra 1972som her en rekkevidde på 30 km.


BMW 2002 Turbo: Råsjelden muskelbunt sto 15 år i garasjen



- BMW laget en elektrisk versjon av 1602 allerede i 1972. Den hadde en rekkevidde på 30 km.

- At 1602 Ti modellen med to Solex forgassere og 120 hk ikke ble solgt i USA på grunn av strenge avgasskrav?

- Den totale produksjonen endte på 401.947 biler.

BMW 2002 hadde også stor suksess innen motorsport
BMW 2002 hadde også stor suksess innen motorsport

Les også: Alt om BMW M3 E30 her