Bruktbil: Mercedes E-klasse til 20 000,-

Du får splitter ny E-klasse til like under 500 000 kroner. Men hva om du slett ikke har råd til den?

Mercedes Benz E500
Mercedes Benz E500
Mercedes Benz W124
Mercedes Benz W124
Mercedes Benz W124
Mercedes Benz W124
Mercedes Benz 250D (Foto: Dørene lukkes fortsatt met et eksklusivt smekk, og i alle fall velholdte biler som regelmessig blir passet på og fulgt opp er fortsatt gode å kjøre. Interiøret kan bli slitt med slitasjehull og setetrekk ¿ særlig på førersetet, som også kan være noe nedsittet. )
Mercedes Benz 250D (Foto: Dørene lukkes fortsatt met et eksklusivt smekk, og i alle fall velholdte biler som regelmessig blir passet på og fulgt opp er fortsatt gode å kjøre. Interiøret kan bli slitt med slitasjehull og setetrekk ¿ særlig på førersetet, som også kan være noe nedsittet. )
Mercedes Benz W124 stasjonsvogn
Mercedes Benz W124 stasjonsvogn
W124 250 bakfra (Foto: Rudolf Stricker. Tilgjengelig under GNU FDL lisens)
W124 250 bakfra (Foto: Rudolf Stricker. Tilgjengelig under GNU FDL lisens)

Mercedes E-klasse er blitt en liten legende. Ny er den oppnåelig bare for de færreste. Men også E-klasse faller i verdi. For 20 000 kroner får du en rimelig hel og passe halvgrei Mercedes 230E fra begynnelsen av 90-tallet. Og mange av de som ikke har veldig god greie på bil vil aldri gjette at du kjører rundt i en bil til 20 000 kroner. Det er noe eget med biler som har stjerne på panseret. Folk blir litt rettere i ryggen og viser deg litt mer respekt når du kommer med denne, enn i en sliten gammel Mazda.

Når du skal handle Mercedes til denne prisen får du en bil som har gått langt. Regn med at det står minst 200 000 km på telleverket. Men bilene har en iboende kvalitetsfølelse som de fleste av konkurrentene ikke er i nærheten av å matche. Dørene lukkes fortsatt med et eksklusivt smekk. De er godt lydisolert, og er stillegående. Bilene med dette karosseriet begynner å bli gamle, de kom jo allerede høsten -84 og kjørefølelsen begynner etter hvert å bli litt gammeldags - naturlig nok. Men velholdte biler med "frisk" for- og bakstilling gir deg en behagelig reise.

E-klasse finnes både som firedørs sedan, stasjonsvogn og som todørs coupe, cabriolet og som seksseters limousin. Det er en drøss med motoralternativer å velge blant. Alt i fra kjempelate dieselmaskiner på 72 hk i 200D - til V8-bensinmotor på 381 hk i spinnville E60 AMG. Bilene finnes også med firehjulstrekk, og har da et 4-Matic merke på bakluka - samt litt høyere fjæring.

Andre generasjon E-klasse kom midt på 80-tallet og solgte meget bra i starten. Litt senere tok bruktbil-importen av, og E-Klasser ble importert i både bøtter og spann. Det finnes derfor fortsatt massevis av biler til salgs. Pass bare på at du får en bil i god teknisk stand. En fin og velholdt E-klasse kan fortsatt være en trofast reisekamerat, mens et dårlig eksemplar fort kan bli et dyrt mareritt. Selv om dette er en velbygget og slitesterk bil, kan også E-klassen gå i stykker. Det er viktig at tidligere eiere har tatt vare på den og fulgt opp oljeskift og servicer.Det optimale er å finne et eksemplar med få eiere og så mye dokumentert servicehistorie som mulig.

Mer om E-klassen, priser, tekniske data og våre vurderinger, finner du i Brooms store bruktbil-base: Klikk her:

Sjekk også:

Volvo 940/960

BMW 5-serie

Audi 100