Bruktbil Audi A6 1,8 T Avant: Stor stasjonsvogn til hyggelig pris

Audi A6 ble Årets Broom-bil 2011. Her ser vi på A6 til 100.000 kroner.

Interiøret var en liten revolusjon da bilen kom og holder seg fortsatt overraskende bra. (Foto: Sigmund Bade)
Interiøret var en liten revolusjon da bilen kom og holder seg fortsatt overraskende bra. (Foto: Sigmund Bade)

Nye Audi A6 er akkurat blitt kåret til Årets Broom-bil 2011. Dette er drømmebilen til mange norske familier – men dessverre er det mange som bare må nøye seg med å drømme.

A6 er nemlig langt fra noen billig bil. Så for de fleste er løsningen å kikke på bruktmarkedet. Her ser vi nærmere på det som etter hvert har blitt en gammel traver. Andre generasjon A6, en bil som kom tilbake i 1998. For 100.000 kroner får du nå en helt greit eksemplar.

Del med Facebook-vennene dine

Mye å velge mellom

Denne generasjonen A6 ble umiddelbart en suksess hos mange norske barnefamilier. Men også den gangen var A6 dyr. Og mange måtte nøye seg med Ford Mondeo eller VW Passat isteden.

Men de som hadde råd til A6 fikk en stor, komfortabel og ganske luksuriøs bil. Særlig var interiøret en liten revolusjon i sin tid.

Denne modellen gikk helt fram til 2005. Dermed er det mye å velge mellom på bruktmarkedet.

LES OGSÅ: Dette er Audi A6 på billigsalg

Alderen begynner å merkes

Eksemplaret vi her ser litt nøyere på er fra tidlig årgang, en 1999-modell. Og selv nå, etter så mange år, oppleves A6 fortsatt som en premium-bil. Stor, solid og litt tung.

Og det er klart vi merker alderen litt også, da kanskje mest på materialkvalitet og utstyrsnivå. Men alt i alt trives vi veldig godt i skinnsetene bak det sporty, lille rattet.

Motoren er en 1,8-liter med turbo og 150 hk og i vår testbil må vi gire selv. Noe som krever litt tilvenning da clutchen tydeligvis er slitt og tar langt ute. Også giroverføringene er tydelig noe slitt, men det er neppe noen stor sak å fikse. Når en bil har rullet 150.000 kilometer, må man regne med slike ting.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DSC_0059
DSC_0059

Motoren er sterk nok til å flytte den ca. 1400 kilo tunge bilen fra 0–100 km/t på rett under 10 sekunder. Og det holder, mer enn nok – uten at jeg av den grunn vil kalle den kjempesprek.

LES OGSÅ: Dette er rett og slett svevende komfort

Mye å velge mellom

En av styrkene til A6 helt fra starten, var at du kunne få den i en rekke utgaver. 1,8-liters turboen som vi her kjører, er svært vanlig motorisering. Det er også en litt daff 2,4-liters bensin – mens 1,9-liter diesel var den mest kurante diesel-motoriseringen.

Med den under panseret kan du kjøre usedvanlig rimelig, samtidig som den gir akseptable ytelser. Denne generasjonen A6 var også en stor suksess i forhøyet Allroad-utgave, de fleste av dem er utstyrt med 2,5-liters V6-diesel. Dessverre er det en motor med mye problemer.

Bruktbilen fra helvete - les mer om Allroad her:

Komfortabel

Lang akselavstand og bred sporvidde sørger for komfortable, stabile og det jeg har lyst til å beskrive som litt tunge kjøreegenskaper. Styringen er litt ullen etter dagens målestokk, uten at dette er noe stort problem for de fleste. Dette er ikke noen kjørebil, er du opptatt av å ha det mest mulig moro bak rattet, bør du nok velge noe annet.

Den innvendige plassen er svært god, noe som i sterk grad bidrar til at dette er en populær familiebil–og den er slett ikke uten en viss status. Dette er fortsatt en anstendig bil i de fleste samfunnslag.

Kjapt oppsummert

1,8-liter turbomotor på 150 hk. (Foto: Sigmund Bade)
1,8-liter turbomotor på 150 hk. (Foto: Sigmund Bade)

Interiør: Tåler tidens tann godt.

Eksteriør: Litt tungt, men fortsatt pent design, holder seg bra.

Mekanisk: Ikke blant de aller beste.

For: Plass og status.

Mot: Alder og kvalitet.

Benny mener:

Les hva Brooms bruktbilguide sier om Audi A6, klikk her:

Denne bilen er fra den perioden da Audi-kvaliteten ikke var helt på topp. Så det er noen ting man absolutt bør sjekke. Dette er: Dørlåser, vindusvisker-overføring, kuler, ledd og bærebroer i forstillingen. På noen biler med denne motoren har det også vært feil med turbo, turbostyring og luftmengdemåler. Det elektriske kan være kranglete, sjekk at alt virker!

Når en bil blir såpass gammel som dette, er det helt avgjørende at den har blitt tatt godt vare på. Som sagt var kvaliteten i utgangspunktet litt rufsete. Da er det ekstra viktig at den er skikkelig fulgt opp underveis. Komplett servicehefte er en stor fordel. Det er også klokt å få tatt en NAF/verksted-test før du kjøper. Da kan du unngå svært kjedelig påkostninger.

Visste du at:

Første Audi 100 ble vist for pressen første gang 26 november 1968.

Audi kom sensasjonelt med femsylindret motor i 1978.

Audi 100 kom med quattro firehjulstrekksystem første gang i 1985.

Merke: Audi Modell: A6 Årsmodell: 1999 Motor: 1,8 Turbo 150 hk Km stand: 149 000 Pris: Ca. 100.000 kroner.

Del med Facebook-vennene dine



Litt tungt, men pent design på Audi A6 (Foto: Sigmund Bade)
Litt tungt, men pent design på Audi A6 (Foto: Sigmund Bade)

LES DUELLEN: Audi A6 møter BMW 5-serie