Broomduellen: BMW X5 vs. Volvo XC90: Drømme-SUV-duellen

Endelig er de billige på bruktmarkedet – se hvem som vinner duellen:

Ingen av dem kan slå seg på brystet og påstå av de er en skikkelig off roader   men begge gjør nytten som en praktisk familiebil. Men hvilken vill du valgt?
Ingen av dem kan slå seg på brystet og påstå av de er en skikkelig off roader men begge gjør nytten som en praktisk familiebil. Men hvilken vill du valgt?

Hva er dette?

To av de virkelige drømme-SUV-ene som kom mot slutten av 90-tallet / starten av 2000-tallet. De var dyre og uoppnåelige for folk flest i starten, men har nå falt betydelig i pris.

Her hjemme er det diesel som gjelder – for X5 3,0 D (1999-2003: 184 hk / 2004-2006: 231 hk) og Volvo 2,5 D (2002-2005: 163 hk / 2006-: 184 hk). Prisene starter på rundt 200.000 på begge bilene, men det er det bare å velge og vrake opptil godt over 400.000 kroner.

Ingen av bilene er noen skikkelige offroadere – men begge har med økt bakkeklaring og firehjulstrekk mulighet til å frakte deg til hytta.

LES OGSÅ: Her kan du sikre deg en supersjelden SUV

BMW X5 var uten sammenligning den beste SUV-en med tanke på
  kjøreglede da den kom i 1999. Bilen på bildet er facelift-modellen som
  kom i 2006 - med en råsterk 231 hks dieselmotor.
BMW X5 var uten sammenligning den beste SUV-en med tanke på kjøreglede da den kom i 1999. Bilen på bildet er facelift-modellen som kom i 2006 - med en råsterk 231 hks dieselmotor.

Hvordan er de å kjøre?

X5: Satte en helt ny standard for hvor kjøreglad en SUV kan være – kan nesten sammenlignes med en vanlig stasjonsvogn, til tross for høyden og vekten. En imponerende prestasjon av BMW.

Motoren på 184 hk gjør jobben helt greit, men skikkelig moro blir det først om du velger en modell med facelift og 231 hk/500 nm. Den fikser 0–100 km/t på 8,3 sekunder.

XC90: Ingen höydare på dette punktet. Her merkes både vekt og høyt tyngdepunkt godt – samtidig som motorene blir for slappe til å gi noe kraftoverskudd.

Med 163 hk rekker du å lese alle 47 bøker i Sagaen om isfolket på tiden det tar å fullføre øvelsen 0–100 km/t. Men komforten er bra – ikke minst takket være gode seter.

LES OGSÅ: Volvo XC90: Nå får du monster-SUV-en til under halv pris

Hvilken har mest plass?

X5: Bagasjeplassen er et av X5-ens største ankepunkt – i kombinasjon med at den ikke kunne bestilles som 7-seter. 465 liter er ikke mye – heller ikke 1.550 liter med baksetene nede imponerer. Men for øvrig er det god plass til sjåfør og passasjer, både foran og bak.

XC90: Nettopp plass er der svensken banker essene i bordet. Her snakker vi 613/1837 liter. Dessuten fikk du den altså som 7-seter – noe som mange barnefamilier setter stor pris på når ungene i nabolaget skal være med på tur.

Andre synes kanskje det er like greit å IKKE ha muligheten til å være nabolagets faste "buss" ...

Ikke bare kan du få XC90 med syv seter - men det er faktisk
  mulig å bruke de to bakerste setene - også for andre enn små barn. Når
  den bakerste seteraden ikke er i bruk - er det over 600 liter bagasjeplass
  til rådighet.
Ikke bare kan du få XC90 med syv seter - men det er faktisk mulig å bruke de to bakerste setene - også for andre enn små barn. Når den bakerste seteraden ikke er i bruk - er det over 600 liter bagasjeplass til rådighet.

LES OGSÅ: Dette er de aller beste brukt-SUV-ene

Hvilken snur naboen seg etter?

X5: Den tyske premium-SUV-en er fremdeles en drømmebil for mange. Designet har tålt tidens tann meget godt. Dessuten hjelper det bare å ha en BMW-emblem på panser og bakluke. Mange av disse bilene kom også med 19" felger fra fabrikk – som underbygger det sportslige utseendet.

Ille blir det først når noen går bananas med 22-24" felger og stylingpakkene fra helvete.

XC90: På sett og vis kan en vel si at den er moderne i utseendet enda – rett og slett fordi naboen mest sannsynlig ikke ser forskjell på din 2003-modell og den nyeste varianten. Her har Volvo latt suksessmodellen hvile på laurbærene – og endringene er minimale.

En fordel med disse er at det ikke er et yndet "stylingobjekt" til stripa – så den har beholdt sitt gode image hele veien.

LES OGSÅ: SUV med sju seter fra 150.000 kroner

Hvilken er dyrest å eie?

X5: Dessverre var særlig 1999-2003-modellene svært plaget med til dels alvorlige feil. Turbo- og girkasseproblemer var tallrike – og kostbare. Svært mange har gått på en skikkelig smell her. Det bedret seg heldigvis betydelig med facelift-en i 2004.

Les Brooms bruktbilguide på BMW X5 her:

XC90: Heller ikke svensken kan skryte på seg problemfritt bilhold. Snarere det motsatte. Også her ble det kostbare reparasjoner ,for mange desillusjonerte eiere. Problemene vedvarte også i 2006-faceliften – men ble noe bedre.

Les Brooms bruktbilguide på Volvo XC90 her:

Broom-valget:

Hvilken av disse du velger kommer an på hva du prioriterer: Plass eller kjøreglede. Enkelt og greit. Hvis du går for BWM ville vi helt klart lagt litt ekstra kroner i potten og fått en 2004-modell eller nyere.

Volvoen bør ha sju seter, helst Executive-utstyrsnivå – og gjerne 2006-modellen med 185-hesters motor. Men her er forskjellen mellom bilen før og etter facelift mindre enn hos BMW-en.

Undertegnede hadde gått for tysk premium i denne duellen.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Volvo byr også på et ryddig interiør - men navigasjonen er tungvint
  å bruke. Stereoanlegget er imidletid ypperlig - og komforten i stolene
  upåklagelig.
Volvo byr også på et ryddig interiør - men navigasjonen er tungvint å bruke. Stereoanlegget er imidletid ypperlig - og komforten i stolene upåklagelig.

Det er tysk kvalitet over interiøret til BMW X5. Det ser ryddig
  og elegant ut - og kvalitetsfølelsen er på topp.
Det er tysk kvalitet over interiøret til BMW X5. Det ser ryddig og elegant ut - og kvalitetsfølelsen er på topp.

Hva ville vært ditt valg og hvorfor – bruk kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Audi Q7: – Nå skal vi kjøpe drømme-familiebilen

Denne må du også sjekke ut:

Mercedes-Benz ML: Var tidlig ute på SUV-fronten – og ble en salgssuksess. Facelift i 2002 – da fikk den også kvittet seg med de verste "barnesykdommene".

Les Brooms bruktbilguide på Mercedes-Benz ML her

Hvilken ville du valgt? Stem her: