Broom-året 2012: Dette glemmer jeg nok aldri

Testing av drømmebilene ble mer spennende en planlagt.

Tatt i kontroll II
Tatt i kontroll II

2012 er snart over - og vi benytter anledningen til å oppsummere og mimre litt.

I romjula skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.

I dag er det redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen sin tur – her er hans historie:

Da undertegnende fikk drømmejobben i Broom – var det mye spennende som sto på ønskelista. Men aller øverst stod testing av morsomme biler - gjerne utstyrt med mer eller mindre overdimensjonerte motorer. Blir en noen gang for gammel for det?

SLS AMG: Jeg er forelsket! Finnes det en bedre sommerbil?
SLS AMG: Jeg er forelsket! Finnes det en bedre sommerbil?

For min egen del er det utvetydige svaret nei. Snarere tvert imot – det ønsket blir nemlig bare større og sterkere, etter hvert som jeg har fått prøve flere av disse drømmebilene.

Ja, i 2012 fikk jeg faktisk testet hele åtte biler med over 400 hk – til sammen har disse råskinnene 3.682 hk.

Men det var den med over 600 hestekrefter som ble mest minnerik. Delvis av helt feil grunner, dessverre.

LES OGSÅ: – Høres ut som en krysning av et fly og et romskip

Rullende torden

Det er en regntung sommerdag i Oslo. Jeg skal være med på noe om mest av alt minner om en bilentusiasts drømmedag: Mercedes stiller til rådighet et knippe av sine aller råeste kreasjoner. Og det er ikke småtteri!

Under tunge skyer høres tordenlignende lyder, men det er ikke været som har skylden for de dype drønnene. Foran meg kjører nemlig en McLaren SLR – noe av det råeste som går på veiene – med 626 hk – og altså et lydbilde som ikke ligner på noen annen bil.

Selv sitter jeg bak rattet i en CLS AMG – med 525 hk til rådighet under høyrefoten. En hinsides bil det også. Men det er en bil jeg utelukkende har gledet meg til å kjøre – SLR-en er rett og slett skummel ...

SE VIDEO: Her kjører de super-Mercen opp ned i en tunnel

Dette kan bare gå galt!

Derfor er det med en god porsjon ærefrykt jeg åler meg inn bak rattet – og tidenes lengste panser! Svetten er alt begynt å bli tydelig i pannen – for veiene er ikke akkurat perfekte for denne bilen i dag.

Men heldigvis har regnet stoppet opp – og det er til og med gløtt av sol enkelte steder. Noen steder er asfalten i ferd med å tørke. Dette har likevel bare en svært lite beroligende effekt på nervene. Dette kan bare gå galt!

Og det gjør det ...

LES OGSÅ: Superbilen alle vil ha

Sånn unngår du tabben

Det starter allerede før jeg har fått startet beistet. Jeg ANER nemlig ikke hvor startknappen er. Piiiinlig!

Jeg leter med lys og lykte, bokstavelige talt, men finner den ikke.

Og mens de andre journalistene freser av sted med resten av testbilene, står jeg igjen som en bortkommen tulling og har ikke en gang fått liv i "min" bil.

Heldigvis får jeg etter hvert bistand – og til alle dere som vil unngå den samme tabben: Når du sitter der bak rattet og er klar til å komme deg av sted, så skal du vippe opp et deksel på girspaken. DER er startknappen!

Jan Erik har også testet SLR McLaren – se video og hør lyden!

Helt unikt lydbilde

Men når jeg først finner den, ja, da skal jeg si det ble start! Maken til leven har jeg aldri hørt i en bil før. Jeg er livredd og hinsides gira på en gang. Det høres jo ikke så hyggelig ut kanskje, men nettopp denne sitrende følelsen er noe jeg unner alle bilinteresserte å oppleve.

Så bærer det ut på veien – og for et drag. Det starter med en gang, og bygger seg opp i takt med tordenlydene. Aldeles herlig! Men slett ikke tilpasset norske fartsgrenser – så jeg er på konstant utkikk etter uniformerte biler og betjenter. Paranoia.no!

Det viser seg å ikke være grunnløst. Jeg får hjertet i halsen da jeg plutselig blir vinket inn av en streng mann i uniform. Som sagt: Dette kan jo bare gå galt ...

Les hva som skjedde her – og om alle de andre Mercedes-godbitene her.

Spesiell nasjonaldag

BMW M5 - en bil som liker å være i bevegelse.
BMW M5 - en bil som liker å være i bevegelse.

En annen minneverdig test ble det da jeg hentet nye BMW M5 på Gardermoen. En bil som har vært helst spesiell for meg, helt siden en god kompis kjøpte seg en grønn 1992-modell M5 Touring for 15 år siden (Hei, Arve!).

Nyeste versjon av M5 fikk jeg faktisk lov til å prøve på selveste nasjonaldagen. Litt forhandlinger og smisking på hjemmebane sørget for at jeg ble fritatt for alle vanlige "nasjonaldag-plikter", som barnetog, sosiale lag og andre aktiviteter. Her skulle det kun kjøres bil.

Følelsen av å kjenne nakkehårene reise seg i det motoren starter, rusen den første gangen jeg gir flatt jern og lydopplevelsen gjennom tunnelene med vinduene nede. Jo da, minnene er friske enda.

Men det holdt på å helt galt – les testen og hva som skjedde her ...

Her er noen andre råtasser jeg hadde gleden av å teste 2012:

BMW M6

Audi S7

Audi S6

Fisker Karma

Dette gleder jeg meg aller mest til i 2013:

Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.
Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.

For undertegnede kommer 2013 til å stå i elbilens navn. Men da mener jeg ikke Nissan Leaf akkurat – men snarere Tesla Model S. Det må være tidenes kinderegg for norske bilkjøpere: Lav pris, fantastisk utseende og enorme krefter. Det er tre ting på en gang det gitt.

Men det stopper ikke der. For i tillegg kommer fordeler som å kunne kjøre i kollektivfeltet, bedre parkeringsplasser i byene, lavere årsavgift og naturligvis mindre driftskostnader.

Prisen starter på i underkant av 450.000 kroner – og da sitter du i en lekker bil, med god plass, hyggelig kraftoverskudd og markedets største infotainmentskjerm.

Jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken at Tesla her kan sitte på bilverdens svar på iPhone. I alle fall når det gjelder det norske markedet, med så lave avgifter.

LES OGSÅ: Så billig blir super-elbilen