British Motor Company: Denne bobilen har en utrolig historie

Kan du huske å ha sett noe slikt? På Follafoss, fire mil fra Steinkjer finnes Norges eneste av sorten.

Ulf har en spesiell campingbil som bør vekke minner hos eldre Morris  og Austin mekanikere i Norge. (Foto: Privat)
Ulf har en spesiell campingbil som bør vekke minner hos eldre Morris og Austin mekanikere i Norge. (Foto: Privat)

Kunne du tenke deg en virkelig original campingbil? Et rullende feriehus med sus av historie i veggene? Da kan denne BMC-en være noe for deg. Og tro det eller ei: Kanskje trenger du ikke være spesielt nevenyttig heller.

På finn.no ligger nemlig denne, britsk-tyske og italiensk designede bobilen for salg. Vi titter på bildene, blir umiddelbart fascinert, men kan ikke huske å ha sett noe lignende. Hva er dette for et kjøretøy, egentlig?

Klikk her for å se hele annonsen:

Vi ringer eieren, Ulf Aas i Nord-Trøndelag:

- Hei, det er fra Broom - hva i alle dager er det du har avertert for salg?

- Å, ja du tenker på bobilen? Er den ikke flott? Den har litt av en historie, skjønner du. Vil du ha den fra begynnelsen eller?

- Ja, fortell!

(artikkelen fortsetter under bildet)

Både grillen, blinklysene og de helt nye baklysene kommer fra MG 1100. (Foto: Privat)
Både grillen, blinklysene og de helt nye baklysene kommer fra MG 1100. (Foto: Privat)

- Jo, opprinnelig er dette faktisk et rullende undervisningslokale for British Motor Company, eller BMC som er forkortelsen. Det er samme firma som stod bak Mini, Morris 1100, Austin 1800 og mange av de britiske bilene vi kjenner fra slutten av femti- og begynnelsen av sekstitallet.

- De opplevde voldsom vekst på begynnelsen av sekstitallet og for å kunne holde tritt med informasjon og trening og kursing av sine ansatte fikk de først bygget seks mobile skoler.

Dette er en helt ekstrem campingvogn - det er ikke alltid størrelsen som teller

Totalt 33 eksemplarer produsert

- Så bobilen din er egentlig et gammelt skolebygg?

- Ja, det kan du nesten si. Her kjørte de rundt til bilverkstedene og kurset de ansatte i reparasjoner av Mini og Austin og så videre.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Dette er italiensk design. Men grillen er ikke original. (Foto: Privat)
Dette er italiensk design. Men grillen er ikke original. (Foto: Privat)

- Bygget BMC mange slike rullende kurslokaler?

- Ikke direkte mange, men det ble i hvert fall så stor suksess at de i 1962 fikk bygget ytterligere 27 busser. De ble fordelt på verdens markeder, blant annet havnet fire stykker i USA, to i Australia og én i Skandinavia.

Vi trodde Kabe Hacienda var Norges lengste campingvogn

De gale har det godt

- Og du har nå det eksemplaret som kurset norske, svenske og danske mekanikere i å skru Mini?

- Ja, faktisk. Denne Edition Two BMC Training Unit ble stasjonert hos BMC Sweden fra 1964 til 1969. Og rullet i alle de Skandinaviske landene. Så det finnes helt sikkert norske mekanikere som har vært ombord i den, forteller Ulf.

- Men når kom bilen til Norge for godt?

- Det skjedde i 1977. Da kjøpte søskenbarnet til kona min den. Han het Mads John Tyvold og var en klin gæærn type, skjønner du. Det første han fant ut var at camperen behøvde et nytt understell og motor. Det gamle Morris-chassiset fra femtitallet var nemlig både slitt og tungkjørt.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bilen har servostyring og ble mer lettkjørt i 1977 da den fikk
Bilen har servostyring og ble mer lettkjørt i 1977 da den fikk

Ulf forteller at Mads løftet karosseriet av det gamle britiske understellet, sporet opp et chassis med passende akselavstand og dro til Vestlandet for å ta det i øyensyn.

Nei, DETTE er Norges lengste. Denne gir hakaslepp!

1970-talls frihet langs veien

- Han fant en gammel Ford D 550 møbelbil på Ekornes-fabrikken i Sykkylven. Den hadde tippbart styrehus og nettopp dette var ødelagt i brann. De sprø og driftige karene monterte av styrehuset, mens motor, ratt og pedaler stod igjen. Og vet du hva han gjorde?

- Nei, fortell!

- He-he, han var ikke snau nei: Gubben snekret seg en kasse av tre, festet den i chassiset, satte seg oppå, grep rattet og ga gass. Så kjørte han flaket over fjellet til Romerike!

- Sånn nærmest sittende oppå motoren, uten dører og frontrute og slikt?

- Ja, visst - fullstendig uten styrehus!

Ulf fortsetter og forklarer at Mads kjørte Ford-chassiset inn på verkstedet og senket BMC-karosseriet ned over det og skrudde fast. Siden har bilen vært slik; britisk-tysk. Og faktisk litegranne italiensk også:

(artikkelen fortsetter under bildet)

Slik så originalen ut, en BMC Training Unit. - Bare syv-åtte biler finnes igjen i dag, sier Ulf. (Foto: Privat)
Slik så originalen ut, en BMC Training Unit. - Bare syv-åtte biler finnes igjen i dag, sier Ulf. (Foto: Privat)

- Jo, karosseriet er designet av Pininfarina i Italia, BMC brukte ofte italienske formgivere.

Seinere, om vi går litt lenger fram i tid, har bilen vært tilbake i mange av de europeiske landene med Ulf bak rattet:

Ulf kjøpte bilen av Mads i 1980. Og det var han som bygde den om fra undervisningslokale til campingbil. Gjennom to tiår brukte han den til ferieturer sammen med familien:

Parade i Paris

- Joda, det er overnattingsplass til minst fire-fem personer om man stuer seg litt. Ungene pleide å ligge i hengekøye fremme i førerhuset, mimrer han.

Bilen har vært på tur i hele Europa; både på Autobahn, Champs-Élysées og i Trollstigen. Ulf lover at den vekker begeistring over alt. Men mest oppmerksomhet skaffet den faktisk på sistnevnte lokasjon:

- Du vet, med lang akselavstand er svingradiusen litt svak, og da vi etter laaang tids rygging og mikking og makking for å komme oss rundt svingene endelig klarte å komme oss gjennom Trollstigen, stod det flere busslaster med turister og applauderte!

(artikkelen fortsetter under bildet)

Ulf har bygget innredning med kjøkken og salong/soveavdeling selv. (Foto: Privat)
Ulf har bygget innredning med kjøkken og salong/soveavdeling selv. (Foto: Privat)

- Men nå skal du altså selge denne som har gitt deg så mange minner?

- Jo, jeg begynner å bli gammel vet du. Bilen har stått i åtte år nå - tørt og luftig, og har vært noe rehabilitert den siste tiden.

Broom-Live arrangerte campingtreff:

Bra teknisk stand og rustfritt karosseri

- Men hvilken stand er en slik, nesten hjemmebygget bil i?

- Den er absolutt bra og vil bli solgt som EU-godkjent. Ford-dieselen fra 1962 starter på første kinn hver gang. Og når man får behov for deler er de lette å få tak i, mye takket være at det ble byttet chassis på denne bilen.

Ulf forklarer at det norske forsvaret nemlig brukte samme Ford-lastebil og at det finnes et utall slike chassiser i Norge.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bilen har stått lagret tørt i åtte år. Ulf har startet den av og til for å
Bilen har stått lagret tørt i åtte år. Ulf har startet den av og til for å

- Dessuten er den forbausende kjørbar med servostyring og 130 sekssylindrede hestekrefter. Jeg ikke hatt problemer med å holde følge med trailertrafikken på Autobahn når vi har vært på ferie i Europa, sier han.

Men nå er det altså slutt. Ulf er fast bestemt på å selge og har allerede fått et bud på 80 000 kroner for rariteten. Han håper BMC/Forden vil kunne gi mange flotte turopplevelser også i fremtiden.

- Jeg ønsker å selge til noen som vil ta vare på den. For selv om den ikke er original, så er dette en bil full av sjel, avslutter Ulf.

Del med Facebook-vennene dine

Den rake motsetning til Ulfs sjarmtoll: Freightliner Dynamax er Europas største bobil

Hva synes du om bilen til Ulf? Selve feriedrømmen? Bruk kommentarfeltet under:

Setene er trukket på nytt i samme type skai som den originale.  (Foto: Privat)
Setene er trukket på nytt i samme type skai som den originale. (Foto: Privat)