Bremser: - Dette må være en garantisak

– Du bremser for lite, sier bilforhandleren.

Bakbremsene på Skodaen må skiftes etter bare to år. Illustrasjonsbilde.
Bakbremsene på Skodaen må skiftes etter bare to år. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny,

Jeg har akkurat fått trykket en regning ned over halsen på en 25 måneder gammel Skoda Octavia 4x4 1.6TDI. Problemet er at bremseskivene bak på bilen hadde rustet så mye at de hadde begynt å gi vibrasjon under bremsing.

Bilen hadde da gått 37.000 km og er i dagligbruk (til fra jobb 40–50 km om dagen)

Hadde service på bilen i januar (uten noen form for bemerkninger på dette/ 28.000km). Jeg mener dette er noe som bør dekkes av bilens nygaranti som er fem år?

Jeg fikk beskjed om at jeg bremset for lite og dermed bruker bilen feil, noe jeg mener er helt forunderlig. Håper noen kan gi meg noen tips der?

Benny svarer:

Hei du.

Aller først må jeg få si at det er en praktisk og fin bil du har skaffet deg der. Dette er sunn fornuft på fire hjul!

Men jeg skjønner også frustrasjonen. Bremser er veldig i grenseland rundt dette med garanti.

På den ene siden er det jo slitedeler som faktisk skal / må byttes fra tid til annen. På den annen side forventer man at bremseskivene skal vare lengre enn bare to år og 37.000 km. Hadde det vært klossene som hadde vært utslitt hadde det vært noe annet. Da hadde saken vært opplagt og du måtte betale dette selv.

Ikke utslitte men rustne

Men ikke i dette tilfellet, mener jeg. Her er jo ikke skivene utslitt, men rustne. En veldig vanlig feil – og dermed kilde til konflikt – på veldig mange biler.

Kundemottakere er vel mer eller mindre kurset i å "legge skylda over på" kunden. Det er enklere både fordi de slipper mye jobb med reklamasjonsbehandling, samtidig som de tjener mer på både deler og arbeid. Jeg har såpass lang fartstid i bransjen selv at dette kjenner jeg ganske godt til.

På den annen side. Det er innimellom svært vanskelig å få fabrikkens reklamasjonsavdelinger til å forstå særnorske problemer. Vinter, salt og påfølgende problemer er noe mange faktisk ikke forstår. Resultatet kan fort bli at den norske importøren ikke får dekket sine reklamsjonsutgifter som fabrikkgarantien skulle innbefattet.

Rustne bremseskiver er vanlig på mange biler. Salt og fuktighet er hovedårsaken til at de blir seende ut som den til venstre på bildet. Illustrasjonsbilder.
Rustne bremseskiver er vanlig på mange biler. Salt og fuktighet er hovedårsaken til at de blir seende ut som den til venstre på bildet. Illustrasjonsbilder.

Da har dette flyttet seg såpass høyt oppover i systemet at det kun er snakk om business, juss og prinsipper – et nivå der kundetilfredshet, skjønn og fornuft kommer lenger ned på prioriteringslista.

Får ikke importøren penger fra fabrikken, får ikke forhandleren penger ifra importøren og det er du som kunde må betale gildet.

Tro meg – det er ikke den mannen eller / dama bak disken hos forhandleren som har bestemt dette.

Bør dekkes av garanti

Jeg vil i prinsippet si at om bremseskivene må skiftes før klossene er slitte, bør dette være en garantisak. Da er de for dårlige. Det at du ikke bremser mye nok er bare tull.

Salt, fuktighet og varierende klima er det som gjør at bremseskiver ruster, samt det at klossene kan "ruste fast" i bremsekalipperen og ta dårligere av den grunn er hovedårsak til disse problemene i 90 prosent av tilfellene.

Jeg ville ikke gitt meg uten videre på dette, men gått en runde til, eventuelt med importøren om du ikke får hjelp hos forhandleren.

Ønsker deg fortsatt lykke til med fin bil!

LES OGSÅ: Nytt superdekk er forbudt i Norge


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Nå kan du kjøre uten luft i dekkene

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: