Bremsefeil: Nei – dette får du neppe dekket på garantien

- Hva er nybilgarantien egentlig verdt når det kommer til stykket?

Bremser er slitedeler   og dermed ikke noe som normalt sett kommer inn under nybilgarantien.  (Foto: Subaru)
Bremser er slitedeler og dermed ikke noe som normalt sett kommer inn under nybilgarantien. (Foto: Subaru)

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Dere skriver ofte hvor flott og fint det er med fem års nybilgaranti, men hvor mye er den egentlig verdt når den kommer til stykket, det lurer jeg på. En kollega må nå skifte bremseklosser på sin tre år gamle bil som har gått 65.000 kilometer (mye langkjøring).

Han trodde det skulle være en kurant sak å få på garantien, men det var blankt avslag. Han reagerer særlig på at klossene ble så fort utslitt. Bør ikke produsenten/forhandleren da ta ansvaret?

Benny svarer:

Hei sann! Fem års nybilgaranti er først og fremst en forsikring mot uforutsette utgifter. Det er også et verdipapir hvis du selger videre før garantien går ut – altså at du selger bruktbil med fortsatt nybilgaranti.

Det nybilgarantien derimot ikke dekker, er slitedeler. Og det må vi absolutt kunne si at bremseklosser er. De er jo laget for å slites ned og ut – og må skiftes av og til.

Det er veldig vanskelig å anslå hva som er "riktig" levetid for bremseklosser. Dette varierer veldig mye fra merke til merke og fra modell til modell. Det er jo også et poeng at de ikke må være for harde, da sliter du fort ut bremseskivene mye raskere.

LES OGSÅ: Sparte 15.000 på EU-kontroll

Bevisbyrde

Kjørestil har naturligvis også veldig mye å si. Rykkete kjørestil med mye gass og brems, sliter klossene mye hurtigere enn om man kjører mykt og planlegger et godt stykke forover.

Så er det også slik at store og tunge biler generelt sliter klossene hurtigere enn små og lettere biler.

Å skifte klossene på 65.000 kilometer er slett ikke uvanlig, derfor har nok ikke din kollega her noen god "sak" mot forhandleren.

Unntaket må være hvis det har vært en fabrikasjonsfeil på klossene, som gjør at de har blitt slitt uvanlig fort. Det har jeg vært borti, og da stiller det seg naturligvis annerledes. Men en eventuell bevisbyrde må nok her ligge på bileier, med mindre det er et problem som er kjent fra tidligere.

Reparere bremsene selv? Klart du kan!

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: BMW 6-serie: Duger denne som familiebil?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: