Bobil / Caravan

Frode Stiansen er på alle måter en happy camper. Wildcaten hans er trolig den første og så langt eneste i Norge. Foto: Privat
Frode Stiansen er på alle måter en happy camper. Wildcaten hans er trolig den første og så langt eneste i Norge. Foto: Privat Foto: Picasa

Wildcat: Dette er en ekte villmarkscamper

Du møter neppe maken - hverken på eller utenfor veien.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Noen camping-entusiaster går nye veier. Og enkelte er ute etter å utforske steder hvor det ikke finnes vei i det hele tatt.

Frode Stiansen i Arendal er en av dem.

Han har sett seg om etter en camper utenom det vanlige til sin 2005 Ford Ranger, og fant til slutt en amerikansk-produsert type som falt i smak.

Det er først og fremst i "transportstilling" at Four Wheel Camperen skiller seg synlig fra andre. Det senkbare taket reduserer luftmotstanden og bedrer kjøreegenskapene betraktelig. Foto: PrivatDet er først og fremst i "transportstilling" at Four Wheel Camperen skiller seg synlig fra andre. Det senkbare taket reduserer luftmotstanden og bedrer kjøreegenskapene betraktelig. Foto: Privat Foto: Picasa

Produsenten Four Wheel Campers holder til i Woodland, California, og spesialiserer seg på enheter som passer spesielt godt for friluftsfolket. En aluminiumsramme-struktur som skal være spesielt tilpasset for å motvirke fleksing i pickupens lasteplan er basisen i konstruksjonen, noe som er første prioritet for å bevege seg ut i naturen med camperen bakpå.

Tilpasset firehjulstrekkere

Enhetene er også bygget med spesiell tanke på lett vekt og lavt tyngdepunkt, ut fra samme teori. Det mest påfallende når man ser den er taket, som kan senkes under transport, slik at problemet med luftmotstand - som ikke er direkte ukjent for denne typen konstruksjoner - langt på vei elimineres.

Aluminiumsrammen er spesialtilpasset for å motstå vridninger og fleksing i planet den står på, og passer dermed for de som ønsker å bevege seg utenfor allfarvei. Foto: PrivatAluminiumsrammen er spesialtilpasset for å motstå vridninger og fleksing i planet den står på, og passer dermed for de som ønsker å bevege seg utenfor allfarvei. Foto: Privat Foto: Picasa

At dette gjør stort utslag når det gjelder kjøreegenskaper og drivstofforbruk er Frode Stiansen den første til å bekrefte.

Importerte selv fra Tyskland

Han fant den nærmeste europeiske forhandleren av sin campingdrøm i tyske Gevelsberg. Dit gikk turen forleden, og camperen av typen "Wildcat" ble fagmessig montert på Rangerens lasteplan av forhandlerens folk før han tok fatt på hjemveien.

- Hevetaket er ypperlig for den som ikke vil ha for mye vindfang i bilen. Samtidig har boenheten det meste man trenger til ferie- og fritidsbruk, som varmt og kaldt vann, varmeanlegg, solcellepanel, 20 gallon vanntank, elektrisk kjøleskap og både 12 og 220 volts elektrisk anlegg, forteller han.

Les også: Denne bobilen gir full komfort selv i ørkenen

Camperen har til og med dusj - om enn på utsiden.

Med taket oppe er det god plass inne i campingenheten. Foto: PrivatMed taket oppe er det god plass inne i campingenheten. Foto: Privat Foto: Picasa

Den stolte nye eier motsto selvsagt ikke fristelsen til å prøve campinglivet på hjemveien, selv om omgivelsene ikke akkurat minnet særlig om villmark underveis.

- Vi testet den og overnattet flere steder, blant annet rett etter at vi tollet den inn i Svinesund, og er svært tilfredse, sier Frode.

Kunne solgt den

Selv på denne tiden av året var det full fart på campingplassene langs veien fra Tyskland og til Arendal, og det manglet ikke på interesse for det som Frode antar at er Norges første og så langt eneste Four Wheel Camper.

Den uvanlige camperen vakte begeistring under campingferden hjem til Arendal, forteller eier Frode Stiansen. Foto: PrivatDen uvanlige camperen vakte begeistring under campingferden hjem til Arendal, forteller eier Frode Stiansen. Foto: Privat Foto: Picasa

- Nei, enheten vakte en god del oppmerksomhet. Jeg tror sikkert jeg kunne solgt den flere ganger før jeg kom hjem, ler han.

Men noe salg blir det ikke snakk om. Nå skal den kjørevennlige og robuste camperen nytes og testes i norsk klima. Og de som deler interessen for villmarkscamping på firehjulsdrevet pickup skal få muligheten for å følge med på Frodes erfaringer.

- Jeg kommer til å lage en blogg etterhvert, lover campingentusiasten i Arendal.

Les også: Med disse skiller du deg også ut på plassen

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?
Nå gjør de comeback etter konkursen
reklame
reklame