VW Doubleback: Føler du at du trenger et tilbygg på campingbilen?

Denne ideen tar campingbilen bokstavelig talt ett hakk lenger. Se video!

Skulle du ønske du hadde et ekstra tilbygg på campingbilen din? Da er denne VW modellen fra Doubleback kanskje bilen du drømmer om.
Skulle du ønske du hadde et ekstra tilbygg på campingbilen din? Da er denne VW modellen fra Doubleback kanskje bilen du drømmer om.

Synes du en vanlig campingbil blir litt klaustrofobisk, men mangler både lyst, førerkort og økonomi til å legge ut på tur med en diger "husbil"?

Du er garantert ikke alene. Og mange misunner stedfaste campingvogn-eiere som kan avhjelpe behovet ved hjelp av fortelt, plattinger og kreative spikertelt.

Les også: Prius som campingbil? Joda, alt er mulig!

I så måte er kanskje dette den mest elegante løsningen vi har sett på lenge, selv om vi understreker at vi kun har sett den på bilder og video. Sjekk forresten ut filmen selv i videovinduet nederst i saken!

Å ha soverommet stående klart uten å måtte re det opp og vekk hver morgen og kveld er luksus som mange med kompakte campingbiler i VW-klassen bare kan drømme om.
Å ha soverommet stående klart uten å måtte re det opp og vekk hver morgen og kveld er luksus som mange med kompakte campingbiler i VW-klassen bare kan drømme om.

Nesten-dobling av arealet

At verden stadig går fremover når det gjelder camping-utstyr visste vi fra før. Det skjer både i form av stadig mer fikse og fleksible ideer, og i form av stadig mer avanserte materialer, som bidrar til å gjøre konstruksjonene sterke og holde vekten nede.

Begge momenter ser i høy grad ut til å være tilstede når det gjelder denne VWen, som er bygget av firmaet Doubleback i Sør-Wales.

Man har tenkt kreativt for å komme frem til alle de fleksible løsningene i denne bilen.
Man har tenkt kreativt for å komme frem til alle de fleksible løsningene i denne bilen.

I tillegg til å ha tradisjonelt pop up-tak som gir ståhøyde i en del av bilen, har den en elektrisk uttrekbar avdeling på nesten to meter i bakkant, altså så godt som like lang som selve oppholdsrommet i bilen.

Les også: Her snakker vi virkelig kompakt campingbil

Materialer fra flyindustrien

Uttrekksavdelingen har dertil godt isolerte vegger, gulv og tak i fast matierale med spesifikasjoner fra flyindustrien. Dessuten er selve bakdøren på bilen, samt rammen rundt, festet til uttrekket, og bidrar sikkert også til både stabilitet og komfort.

Avanserte materialer bidrar til at vekten på selve uttrekksavdelingen skal være på så lite som 130 kilo.

Sammenlignet med en vanlig campingbil med pop up-tak får man her fremdeles kjøkken med ståhøyde, men man kan med fordel bruke uttrekksdelen som soverom, og dermed slippe å re opp og ominnrede oppholdsavdelingen på dagtid.

Selve uttrekket foregår elektrisk, og uttrekksdelen kan inneholde hele 300 kilo bagasje selv når den trekkes ut. Når støttebenene er på plass under den tåler den hele 600 kilo belastning.
Selve uttrekket foregår elektrisk, og uttrekksdelen kan inneholde hele 300 kilo bagasje selv når den trekkes ut. Når støttebenene er på plass under den tåler den hele 600 kilo belastning.

"Møbleringen" i oppholdsavdelingen må på den annen side demonteres før uttrekksavdelingen igjen kan kjøres inn i bilen når det er tid for å bryte opp og reise videre, men dette ser man ut til å ha fikset en grei løsning på. Dessuten fungerer bilens svingbare framstoler også som en del av oppholdsrommet, som dermed blir ganske stort.

55.000 britiske pund

Hva en slik vil koste på norske skilter har vi ingen anelse om. På hjemmemarkedet må man i hvertfall ifølge hjemmesiden betale like i underkant av 55.000 britiske pund for en slik Doubleback. Da er den basert på en Transporter med lang hjulavstand og 140 hesters TDI-motor.

Nysgjerrig? Sjekk ut presentasjonsfilmen i videovinduet under:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ydxhdaC-F0s

Se video: Verdens største limo har plass til 40 passasjerer