BMW-kundene mest fornøyd

Det viser ny stor undersøkelse. Mest lojale kunder har Toyota. Se tallene:

PS kundetilfreds BMW
PS kundetilfreds BMW

Resultatene fra Norsk Kundebarometer 2010 er akkurat ute. Mer enn 6900 norske forbrukere har deltatt i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyd de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.

Til sammen 190 virksomheter fra nærmere 40 ulike bransjer får sin årlige dom fra norske forbrukere.

Bare slått av Flytoget

I kategorien "Bilforhandler" er det BMW som har de aller mest tilfredse kundene. Ja, kun Flytoget scorer høyere blant samtlige bedrifter i Norge.

- Vi må bare gratulerer Flytoget. BMW vant med ”all time score” i fjor, og i år har Flytoget satt ny rekord, 0,1 poeng høyere enn BMW i 2009. Det blir tøffere å vinne i framtiden og det er bra at konkurransen skjerpes, sier salgsdirektør Øystein Sponheim i BMW Norge og legger til:

- Vi vet at denne utmerkelsen henger høyt og at alle våre kollegaer jobber hardt for å forbedre sine resultater!

BMW var første gang med i denne undersøkelsen for fem år siden. Da startet de med to femteplasser, så niendeplass og rett opp til førsteplass i 2009. Med en andreplass totalt i 2010 har merket alltid vært på Topp 10 i Norge.

Smaken på gull

- Hva er "hemmeligheten" bak BMWs gode resultatater?

- Vi føler vi har fått uttelling for all treningen vi har gjennomført i forhandlernettet. Vi har tatt kundenes tilbakespill på alvor, trent hardt for å forbedre svake punkter for å kunne betjene våre kunder på en bedre måte.

- Men har du først fått smaken på gull, ønsker man seg tilbake. Vi skal trene enda hardere i tiden framover, for vi er klar over at dette kan være et meget marginalt løp. Man kan ikke alltid satse på Nortugh-spurten, man må være jevnt god over tid, sier Øystein Sponheim.

Og BMW har såvisst ingen grunn til å hvile på laurbærene. 83,7 prosent tilfredshet er nemlig bare 0.1 mer enn Toyota som tar andreplassen med 83,6 prosent.

LES OGSÅ: BMW slår Audi og Mercedes

Delt sisteplass

Det hører med til saken at de fleste intervjuene er tatt i slutten av januar, altså før de store Toyota-problemene ble offentlige. Effekten av disse vil vi eventuelt ikke få se før i neste års undersøkelse.

Audi noterer seg for en sterk andreplass med 82,0 prosent, like foran konsernbror Skoda på 81,1 prosent.

I bunnen av merkene som er med i denne målingen finner vi Peugeot med 74,9 prosent, med VW og Opel helt sist på 73,0 prosent.

Se tallene: Disse bilene taper du minst på

Opel-kunder minst lojale

Mens BMW-kundene er mest tilfreds, er det Toyota som har de aller mest lojale kundene. 85,0 prosent er nok til å gi en 30. plass totalt av alle bedrifter. Så følger BMW på 83,1 prosent og Audi på 79,9 prosent.

Her er det også verdt å merke seg at det tredje tradisjonelle tyske statusmerket, nemlig Mercedes, kaprer fjerdeplassen og relativt sett har mer lojale enn tilfredse kunder.

Minst lojale kunder av merkene som er inne i undersøkelsen har for øvrig Opel. 66,6 prosent betyr nok at både importør og forhandlere har en stor utfordring foran seg.

LES OGSÅ: Her er bilmerkene som gir deg mest problemer

Her er tallene for bilforhandlere, rangert etter tilfredshet:

ny-tabell-kundetilfr
ny-tabell-kundetilfr

PS: Norsk Kundebarometer (NKB) er et forskningsprogram som gjennomføres ved Handelshøyskolen BI. NKB fokuserer på relasjoner mellom kunder og leverandører. Undersøkelsen er basert på en årlig datainnsamling foretatt blant norske husholdninger. Klikk her for å lese mer om Norsk Kundebarometer.



Er du tilfreds eller misfornøyd med din bilforhandler? Si din mening i kommentarfeltet under: