BMW XD3 Biturbo: Her er hytteraceren som skiller seg ut

Med denne kan du ha mer moro på veien enn i skiløypa.

BMW X3 Alpina bakfra
BMW X3 Alpina bakfra

BMW er kjent for å lage biler som legger vekt på gode kjøreegenskaper. Det gjelder ikke minst på SUV-ene deres. Der mange produsenter gir opp å sørge for at disse høyreiste firehjulstrekkerne skal kunne ta svinger nesten som en personbil, sier BMW jo, det går an!

Og det er også sant når det kommer til BMW X3. Men om du vil kjøre fletta av noen i en sportsbil, kan du likevel komme til kort. Den største motoren du kan få her XDrive35i – som fikser 0–100 km/t på 5,7 sekunder.

Men fortvil ikke, Alpina har nemlig fått boltre seg med BMWs 3-liters diesel med dobbelturbo. Og resultatet er brennhett!

LES OGSÅ: Denne SUV-suksessen er blitt helt ny

Rask til 100 km/t

350 hestekrefter har den faste samarbeidspartneren til BMW tryllet fram – og ikke minst et dreiemoment på 700 nm.

Dette er i tur koblet sammen med en åttetrinns sportsautomgirkasse – som har fått navnet Alpina Switch-Tronic.

Sammen gir dette sportsbilytelser. for eksempel tar 0–100 km/t 4,9 sekunder – altså bare halvsekundet mer enn selveste BMW M5.

Alpina vet en ting og to om hvordan de skal tune BMWs biler til å bli enda hvassere. Den siste kreasjonen tar utgangspunkt i SUV-en X3 - og når den ble ferdig var ytelser og prestasjoner på høyde med en skikkelig sportsbil.
Alpina vet en ting og to om hvordan de skal tune BMWs biler til å bli enda hvassere. Den siste kreasjonen tar utgangspunkt i SUV-en X3 - og når den ble ferdig var ytelser og prestasjoner på høyde med en skikkelig sportsbil.

LES OGSÅ: Brukt luksus-SUV: Til fjells – på første klasse

Banker M5

Men på fjellet vil nok uansett Alpinas X3 flise M5-en – takket være at den har xDrive.

Den banker dessuten M5 på forbruket. Versting-sedanen med 550 hestekrefters bensinmotor krever nemlig knappe literen på mila ved blandet kjøring, mens Alpina X3-en klarer seg med 0,68.

Det lave forbruket er spesielt imponerende med tanke på at vi snakker en velvoksen SUV.

LES OGSÅ: Her er BMWs neste SUV-versting

Skiller seg ut

Og det er ikke som om Alpina-modellen mangler et rått utseende heller. Du får den enten med 20" eller 21" toms felger, kanskje ikke de aller, aller mest kurante dimensjonene ved offroadkjøring, men dog.

Alpina har nok egentlig ikke tenkt at X3, som jo egentlig er en ypperlig vinterbil, skal brukes på snøføre. Men de lover å skaffe et eget vinterfelgsett til de "vågale sjeler" som har tenkt på den slags utskeielser også.

Alpina har også et eget dekk- og felgsett for de som ønsker å ta bilen ut på vinterføre.
Alpina har også et eget dekk- og felgsett for de som ønsker å ta bilen ut på vinterføre.

Audi har også en versting-SUV – men denne snytes vi for i Norge

Skiller seg ut

Et diskret stylingsett må også til – og bilen skiller seg akkurat passe ut til at også de som er uinnvidde om Alpina vil skjønne at dette er en muskelbil.

Ellers er bilen utvendig dekorert med de kjente stripene, i tillegg til at det står Alpina blant annet på frontfangeren.

Her er en BMW som kan skremme fanden på flatmark ...

BMW X3 Alpina interiør skinn og plakett
BMW X3 Alpina interiør skinn og plakett

Mer ku

Innvendig finner vi mye skinn – sikkert minst en ku mer enn i en vanlig X3 – Alpina-logoer er selvsagt dandert rundt omkring for å pynte opp.

De velkjente blå instrumentskivene som er typiske for Alpina-modellene er også på plass.

Vi har ikke noe prislapp på doningen, men du kan trygt sortere den under kategorien svinedyr!

BMW X3 Alpina interiør
BMW X3 Alpina interiør

Nyeste BMW X3 får du nå for like over 400.000 kroner - les mer her: