BMW X5 2014: BMWs luksus-SUV blir 100.000 kroner billigere
Snart er det klar for Norges-lansering.
BMW tok et gigantisk jafs av SUV-markedet da de kom med X5 i 1999. Siden har de oppgradert modellen med en ny generasjon. Men nå er også denne å bli moden for utskifting – etter nærmere åtte år på markedet.
16. november er lanseringsdato for den nye bilen – og fra starten av blir følgende alternativer tilgjengelig: X5 50i, X5 30d og X5 550d. Ikke de aller billigste variantene med andre ord.
Men om ikke så lenge er det mulig for nordmenn å skaffe seg den rimeligste modellen som en forsinket julegave. I januar kommer det som er ventet å bli den mest solgte modellen, xDrive25d, på markedet.
Den vil senke lista for å bli X5-eier med rundt 100.000 kroner takket være mer miljøvennlige motorer.
LES OGSÅ: Brukt BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter
790.000 kroner
I Norge blir det kun tatt inn biler med xDrive – selv om X5 nå også er tilgjengelig med bakhjulsdrift. Markeds- og kommunikasjonsdirektør hos BMW i Norge, Kjetil Myhre, forklarer dette med at det ganske enkelt ikke er potensial for en slik modell her hjemme.
Innstegsmodellen vil derfor koste rundt 790.000 kroner – mot 882.000 som dagens utgave (3.0d med nedtunede 211 hk) starter på.
Fortsatt 211 hk
xDrive 25d har i utgangspunktet en firesylindret 2,0-liters motor på 218 hk, og et dreiemoment på 450 nm. Forbruket er oppgitt til 0,57 liter per mil - med et CO2-utslipp på 151 g/km.
Men Norgesversjonen er tunet ned til 211 hk - og det er denne som får en pris på 790.000 kroner.
- Denne får også dreiemoment på 450 NM, men øvrige tekniske data på denne modellen er ikke bekreftet enda, sier Kjetil Myhre.
Og hvis du vil ha en X5 som skiller seg ut ...
Kjapp til 100 km/t
Men i første omgang er det altså større motorer som blir tilgjengelig. Av disse er det naturligvis X5 30d som er mest aktuell. Denne har en rekkesekser på 258 hk og koster unna 0–100 km/t på 6,9 sekunder.
På denne er forbruket relativt hyggelige 0,62 l/mil. Ikke verst for en så sprek, stor og tung SUV.
Men hvis du vil dra på med V8-er og skikkelig kraftoverskudd, kan du punge ut rundt 1,5 millioner kroner for X50i. Den fikser 0–100 km/t på fem sekunder.
Fra desember -produksjon kommer også X5 40d og X5 35i.
Åttetrinns automatgir er standard på alle modeller, det samme er start/stop-teknologi for å redusere forbruket mest mulig.
LES OGSÅ: Broomduellen: BMW X5 vs. Volvo XC90
Mer plass
Bagasjerom på den nye modellen er økt med 30 liter til 650 med setene oppe – og med 120 liter, til totalt 1.870 liter, med nedfelte seter.
Om ønskelig kan du også få den levert som sjuseter – egne komfortseter bak er tilgjengelig som ekstrautstyr.
xDrive systemet er forbedret ytterligere med raskere og mer presis respons og kraftfordeling.
Men en seriøs offroader er det likevel ikke – du kan ikke vade og lavgir er ikke et alternativ.
Det blir neppe utslagsgivende for dem som vurderer denne bilen - selv om Mercedes har tatt offroad-aspektet litt mer på alvor med sin nye ML.
LES OGSÅ: BMW X5M: Her er BMWs neste SUV-versting
– Segmentets bestselger
– Siden BMW X5 ble tilgjengelig på det norske markedet i 2001 har den vært segmentets bestselger i ni av årene fram til i dag! Det sier mye om posisjonen denne bilen har også i Norge. Med helt nye X5 gleder vi oss til å ta fatt på en ny offensiv, sier Myhre.
X5 kan leveres i variantene Pure Experience og Pure Excellence. Pure Experience har et maskulint og robust preg der offroad-uttrykket synliggjøres blant annet med eksteriørdeler i børstet stål. Pure Excellence er orientert mer mot luksus.
– BMW X5 kan også leveres med M Sportspakke nå fra lansering, sier Myhre.
LES OGSÅ: BMW X5: Tre ting du ikke visste
Se video og bilder av bilen under: