BMW: Verdens største premiummerke – igjen

Men i Norge tok et annet merke førsteplassen.

BMW stikker av med tittelen 'verdens mest solgte premiummerke'   igjen. Dette er M5, bare en av mange heftige modeller fra merket. De siste årene har alle de tre tyske premiummerkene utvidet modellutvalget sitt kraftig.
BMW stikker av med tittelen "verdens mest solgte premiummerke" igjen. Dette er M5, bare en av mange heftige modeller fra merket. De siste årene har alle de tre tyske premiummerkene utvidet modellutvalget sitt kraftig.

Det er mange konkurranser innenfor bilbransjen. En av de tøffeste står mellom de tre tyske status-konkurrentene Audi, BMW og Mercedes.

De kniver konstant om å være størst. Her handler det både om penger, prestisje – og ikke så rent lite stolthet.

BMW har vært verdens største premiummerke helt siden 2005. De siste årene har Audi virkelig begynt å yppe seg – samtidig som Mercedes nå er midt i en voldsom offensiv.


God margin

Med andre ord: Her nytter det ikke å hvile på noen laurbær. Det gjør da ikke BMW heller. Tvert imot: De er i gang med å utvide modellvalget sitt voldsomt, med en rekke nye modeller i mange nisjer.

De offisielle salgstallene for verden under ett i 2013 er akkurat framlagt, og de viser at BMW også i fjor gikk helt til topps – og de gjorde det med god margin.

SUV-duell med drøm-faktor – se hvem som vinner

Økte 6,4 prosent

BMW-gruppen (som foruten BMW, også inneholder undermerkene Mini og Rolls-Royce), endte til slutt på 1.963.800 solgte biler.

Dette er en økning på 6,4 prosent i forhold til det de solgte i 2012. Med det holder de også erkerivalene på armlengdes avstand.

Audi endte 2013 med 1.605.000 biler, mens tallet for Mercedes til slutt ble 1.461.000.

Kompakt-SUV med suksess – les testen av Q3 her:

Minus for storebror

BMW kunne også glede seg over økning på alle merker. BMW i seg selv økte med hele 7,5 prosent. Den relativt kompakte 3-serien ble fjorårets store vinner, med økning av salget på hele 30 prosent.

6-serien gjorde det også sterkt og ikke minst kan BMW glede seg over veldig bra SUV-salg. Både X1 og X3 økte salget betydelig, bare den noe kontroversielle storebroren X6 gjorde det svakere enn året før.

Mini økte på sin side med 1,2 prosent, mens salget av Rolls-Royce gikk opp med 1,5 prosent.

Konkurransen er knallhard, men BMW er fortsatt førstevalget blant de som kjøper premiumbil.
Konkurransen er knallhard, men BMW er fortsatt førstevalget blant de som kjøper premiumbil.

Ståa i Norge

Her hjemme i Norge, var de tre tyske premiummerkene alle inne blant de ti mest solgte i 2013 under ett. Det i seg selv er ingen liten prestasjon.

Her er det Audi som er i førersetet. De fikk riktignok en nedgang i fjor (9,7 prosent), men endte likevel på en sjetteplass totalt sett, med 7511 biler.

I Norge må BMW "nøye seg" med andreplassen blant premiummerkene. BMW falt 6,1 prosent i fjor, og endte til slutt på åttendeplassen, med 6876 biler.

Hos Mercedes-Benz er det imidlertid plusstall. De økte med 8,5 prosent fra året før, 6091 solgte biler holdt til en tiendeplass totalt sett på det norske markedet.

Slik gikk det i 2013 – les mer om det her:

Største marginer

– Det er tøff konkurranse på verdensbasis, og den er ikke mindre her hjemme, selv om Norge i den store sammenhengen er et lite marked. Audi har hatt en veldig sterk posisjon i mange år, men har nok grunn til å kikke litt i speilet nå, sier Broom-redaktør Knut Skogstad som følger bilbransjen tett.

– Premiummerkene er spesielt viktig for bilprodusentene fordi det er her de største marginene tradisjonelt ligger. Kundene vil ha noe ekstra, betalingsviljen er høy for de rette produktene, dermed betyr det svært mye å lykkes i dette markedet, sier Skogstad.

Kamp om hver kunde

– Mercedes har i praksis vært litt i bakleksa her hjemme i mange år, men nå kommer de for fullt. Det skyldes en kombinasjon av mange nye og mer attraktive produkter – samtidig som importøren begynner å se resultater av mye hard og målrettet jobbing.

– Biler som den nye kompakt-SUV-en GLA og ikke minst familiebilen C-klasse er begge helt i toppen av sine klasser. Mercedes satser tungt på mer ungdommelig og sporty design, og har fått mye skryt for det de har levert de siste årene.

– Mitt tips er at de kommer til å blande seg enda tettere inn i tetstriden i denne klassen i Norge i 2014. Her blir det kamp om hver kunde – og det skal bli svært spennende å se hva vi ender på når 2014 er over, avslutter Knut Skogstad.

Topp 10 – disse bilmerkene er mest premium

A3 ble mest solgte Audi-modell på det norske markedet i fjor, dette er tredørs-utgaven. (Foto: Benny Christensen)
A3 ble mest solgte Audi-modell på det norske markedet i fjor, dette er tredørs-utgaven. (Foto: Benny Christensen)

Genesis: Dette kan bli et helt nytt luksusmerke