BMW M635 CSi: Endelig er den oppnåelig

M-versjonen er i hvert fall en rå klassiker – og nå har du råd til den!

BMWs E24 modell, hvilket i praksis vil si 6 seriecoupeen mellom 1976 og 1989, regnes av mange som et høydepunkt i moderne bildesign. Nå begynner selv den sjeldne toppmodellen M635 CSi å bli overkommelig for folk flest. Faksimile: Finn.no
BMWs E24 modell, hvilket i praksis vil si 6 seriecoupeen mellom 1976 og 1989, regnes av mange som et høydepunkt i moderne bildesign. Nå begynner selv den sjeldne toppmodellen M635 CSi å bli overkommelig for folk flest. Faksimile: Finn.no

Leter du etter en morsom sommerbil, men orker ikke tanken på å ende opp med akkurat det samme som alle andre? Slapp av – de unike alternativene finnes, også i Norge. Broom har tatt utfordringen:

- Mmmm, sexy!

Uttalelsen kom fra en kamerat da vi spottet en bil tilsvarende den på bildene – kanskje til og med den samme – på en sommertur til Oslo for å kikke på fine biler en gang på slutten av 80-tallet. Jeg var altfor opptatt av å sluke bilen med øynene til å gi ham et velfortjent kompliment for ordspillet.

Sjelden - selv i jappetiden

For den gangen het den aller råeste versjonen av BMWs store 6-serie coupé bare ”M6” på folkemunne.

I ettertid har vi lært oss at den meget potente betegnelsen kun hørte rettmessig hjemme på bilene som ble solgt i USA.

Les også: Nå er M6 tilbake - enda råere, men er den like vakker?

De europeiske utgavene het formelt M635 CSi. Og at ikke så mange fikk med seg det før etter noen år var ikke så rart – disse bilene var ekstremt kostbare, og selv i den såkalte jappetiden gikk det mange Mercedes SECer på hver av 6-seriebilene som ble solgt her i landet.

Hvorfor er ikke så godt å si. Men Mercedesen debuterte så vidt inn på 80-tallet, og så nok litt mer moderne ut enn BMWs E24-modell, som var internkoden på 6-serien mellom 1976 og 1989. Begge er vakre biler – men i ettertid oppleves nok BMWen som et hakk mer tidløs enn sin argeste konkurrent.

Hjerte fra selveste M1

”Tidløs” kan av og til bety ”tannløs”. Og en tidlig 630 CS er nok mer en komfortabel fryd for øyet enn en blodtrykk-triggende morobil.

Men det gjelder absolutt ikke med denne bilen – det tør vi love selv uten noen gang å ha kjørt en slik!

Kanalskjørt og spoilere var hot på 80-tallet, men M635 CSi fikk få forandringer av det lekre standarddesignet. Kun en annen frontspoiler, lakkerte speilhus og M-emblemer skilte denne fra en
Kanalskjørt og spoilere var hot på 80-tallet, men M635 CSi fikk få forandringer av det lekre standarddesignet. Kun en annen frontspoiler, lakkerte speilhus og M-emblemer skilte denne fra en

Da BMW bestemte seg for å puste litt nytt liv i den aldrende coupeen i 1983 – kanskje ikke helt tilfeldigvis like etter at Mercedes nye SEC hadde kommet på markedet – hadde de et trumfkort å spille ut:

Produksjonen av superbilen BMW M1 var da lagt ned for kort tid siden, og den råsjeldne midtmotorbilen med svært italiensk-inspirert design var allerede blitt en legende mens den var i produksjon. Nå fikk den såkalte M88-motoren fra uhyret leve videre under panseret i versting-utgaven av luksus-coupeen.

M635 CSi ble dermed en bil som kunne hevde å representere det beste fra to verdener.

Del med Facebook-vennene dine!

I praksis betydde dette samme volum som på første generasjon 635 CSi, altså en 3,5 liters rekkesekser, men med 24 ventilers topp og – etter brosjyretallene å dømme – litt mer apetitt på turtall enn den 12 ventilers 3,4-literen med 218 hester som etter hvert hadde tatt over som drivkilde i den ”vanlige” 635 CSi´en.

Kun med manuell kasse

286 hester sto og sparket utålmodig i stallgulvet i den europeiske utgaven av M635 CSi – den amerikanske, som kom litt senere og altså fikk M6-betegnelsen – manglet som vanlig litt på grunn av tøffere avgasskrav på den kanten av verden.

Hjertet i M635 CSi var hentet fra superbilen M1, som bare ble produsert i noen få hundre eksemplarer mellom 1978 og 1982. 286 hestekrefter tripper utålmodig i den 24-ventilers, 3,5 liters rekkesekseren. Faksimile: Finn.no
Hjertet i M635 CSi var hentet fra superbilen M1, som bare ble produsert i noen få hundre eksemplarer mellom 1978 og 1982. 286 hestekrefter tripper utålmodig i den 24-ventilers, 3,5 liters rekkesekseren. Faksimile: Finn.no

Hva som teknisk skilte en M635 CSi fra en – igjen i anførselstegn bemerket – ”vanlig” 635 CSi har vi ikke full oversikt over, men bilen var aldri ment som noen fullblods sportsbil. Det vi vet er at BMW Motorsport, som var ansvarlige for oppsettet, spesifiserte egne fjærer, forandret styringsgeometri og grøvre stabilisatorstag både foran og bak på de europeiske utgavene.

Les også: Nå har hovedkonkurrenten, Mercedes SEC, blitt veteran

Sportsbil eller ikke, som en luksuriøs coupé med enorme kraftressurser var den selvsagt uansett i en klasse for seg – med et klarere, sportslig preg enn verstingen som senere ble utviklet av konkurrenten, Mercedes 560 SEC – selv om sistnevnte hadde opptil 300 hester avhengig av utgave.

Det holder i den forbindelse å legge merke til at M635 CSi og M6 ble solgt utelukkende med femtrinns manuell Getrag-kasse, selv i USA, mens Mercedes så vidt oss bekjent kun leverte automat på sine V8-utstyrte utgaver av 126-serien.

Klusset ikke med elegansen

Utseendemessig fikk M-utgaven egne spoilere og den gang svært moderne felger tilpasset Michelins metrisk baserte TRX-dimensjon. Kult da, kilde til fortvilelse og fy-ord fra samlere som gjerne vil opprettholde originalstandarden i dag. Og selve karosseriet ble heldigvis ikke forandret mye til tross for sin tiltagende alder – sort listverk i stedet for krom etter BMWs velkjente ”shadowline”-formel var det som skulle til.

Skulle man ønske seg noe mer, måtte det kanskje blitt skinninteriør i den lekre coupeen. Men til 600.000 kroner var den allerede
Skulle man ønske seg noe mer, måtte det kanskje blitt skinninteriør i den lekre coupeen. Men til 600.000 kroner var den allerede

De gamle 6-seriecoupeene er i dag gryende samlerbiler. Mens en del av de som har vært her i landet over tid er modne for kostnadskrevende restaureringer, ser vi nå at ett og annet flott eksemplar fra mildere strøk krysser landets grenser for en veterantilværelse her i nord.

Så langt har det dog vært de tidligste utgavene som har vært i overtall – 635 CSi kom først i 1978, og er også dyrere å kjøpe i utlandet. Og de som MÅ ha en M-versjon må altså vente enda noen måneder før en slik lar seg importere og registrere med lav avgift.

Norsksolgt eksemplar

Den annonserte bilen er imidlertid allerede i Norge – og på norske skilter. Og hva som er enda mer imponerende: Den har vært her helt siden den var ny. 1985-modellen skal ifølge selger ha blitt solgt til første eier for den nette sum av 600.000 kroner i 1987. Selv i jappetiden var det en sum som sved!

Se annonsen her:

Riktignok har den rundet 200.000 kilometer, men dersom den lever opp til tilstanden som bildene gir inntrykk av bør dette være et samlerobjekt som BMW-entusiaster gladelig vil ofre en og annen sjeldent anvendt legemsdel for å bli eier av.

BMW M635 CSi er både vakker, rå og sjelden. Og nå begynner de å bli overkommelige i pris også. Denne Alpina-hvite utgaven er til og med solgt ny i Norge. Faksimile: Finn.no
BMW M635 CSi er både vakker, rå og sjelden. Og nå begynner de å bli overkommelige i pris også. Denne Alpina-hvite utgaven er til og med solgt ny i Norge. Faksimile: Finn.no

I svært mange år har en slik bil også krevd enorme penger på bruktmarkedet, men til tross for at kun 4.088 europeiske utgaver ble produsert mellom 1983 og 1989 ser nivået nå ut til å jevne seg ut i påvente av veterangrensen. Til under 200.000 kroner vet vi ikke så mange andre biler som både ser penere ut og gir et sportsligere inntrykk enn denne.

Del med Facebook-vennene dine!

Spesielt i alpinahvit farge med rød og blå pinstriping, og BMWs rutete sportsinteriør med M-logoer i seteryggene.

Les også: BMW E24 - en veteran du kan gjøre import-kupp på