BMW M5: Den som venter på noe godt...

Den kommer først til høsten, men vi har samlet noen videoklipp av den nye BMW-raceren. SE VIDEO!

BMW M5 videobilde
BMW M5 videobilde

Noen biler er det knyttet mer spenning til enn andre. En av de som mange bilentusiaster venter i spenning på akkurat nå, er BMW M5. BMW har gjennom årene klart å produsere noen av verdens heftigste biler med fire dører, med M5 som selve flaggskipet.

Siste generasjon av 5-serien, med internbetegnelsen F10, ble klar for 2011-modell. Siden den tid har mange bare stått og trippet i påvente av å få se og høre den nye M5-en.

Å prøve den er selvsagt også høyt på ønskelista, men det er ikke så mange forunt. Enda færre er de som faktisk kommer til å eie en slik bil.

LES OGSÅ: De første offisielle bildene av nye M5

Jakter på RS6 og AMG

Hva er det så de som har bunnløs pengebinge egentlig får? Jo, nå som de offisielle tallene er sluppet, kan vi fortelle at det blir en V8-motor på 560 hk. Den får pustehjelp av to turboer - og har 680 NM tilgjengelig fra 1 500 til 5 750 omdreininger i minuttet.

Det er en betydelig effektøkning fra forrige generasjon, som ikke akkurat var noen sinke, den heller. Med sine 507 hk var den noe av det råeste innen personbiler i verden.

Når F10-varianten blir i besittelse av 560 hk, er nok det for å kunne matche Audi RS6 og Mercedes E AMG - som hadde mer "krutt" enn M5 i E60/61-karosseriet.

0-100 km/t er unnagjort på 4,4 sekunder i siste variant, mens toppfarten for første gang i en M5 er over 300 km/t. Hvis du kjøper den med M Drivers Package, får du nemlig bilen uten den vanlige fartssperren (250 km/t), og da stopper ikke moroa før du når 305 km/t.

På utstyrsfronten blir head up-display, fire soners klima, adaptive bi-xenon lykter og skinn standarutstyr.

Kommer som stasjonsvogn

Bilen har lagt på seg 90 kilo siden forrige versjon, slik at totalvekta nå er 1 945 kg.

Forøvrig er forbruket redusert med 30 prosent på nye M5, hvilket gjør det (teoretisk) mulig å kjøre bilen like under literen på mila.

Det blir mulig å få bilen med 7-trinns automatgir eller 6-trinns manuell girkasse.

Inntil videre kan familiefedre- og mødre unskylde seg med at de ikke kjøper bilen fordi de må stasjonsvogn, men kjenner vi BMW rett er ikke Touring-utgaven så langt unna heller. Så da er det argument mindre for å ikke kjøpe...

LES OGSÅ: Vi har testet BMW X6 M

Prøver den gjerne...

Ja, det er altså en del fakta, noe mer kan vi ikke rapportere om før vi har satt bak rattet og prøvd den selv. Men, den "jobben" gjør vi gjerne altså - bare så det er sagt.

Under har vi samlet noen klipp som ligger tilgjengelig på nettet, slik at det skal være mulig for dere å både se og høre bilen i aksjon. Det er bare å nyte ...

LES OGSÅ: Her er BMWs (foreløpig) råeste stasjonsvogn

BMW M5-teaser fra BMW: Promofilm - uten maskering

BMW M5 med noe maskering: Testkjøring på vinterføre

BMW M5 med noe maskering: Banekjøring Autodrome i Frankrike

Del med dine venner på Facebook