BMW M3: Her skjuler det seg et ekte villdyr

Sportsbillegenden snart klar i ny drakt.

Den er godt kamuflert, men under det rotete mønsteret finnes en av de mest prestisjetunge modellene på sportsbilmarkedet. En BMW M3. (Foto: Scoopy)
Den er godt kamuflert, men under det rotete mønsteret finnes en av de mest prestisjetunge modellene på sportsbilmarkedet. En BMW M3. (Foto: Scoopy)

BMW M3. Navnet alene er nok til å gi vann i munnen. Siden introduksjonen på 80-tallet, har BMW gledet bilentusiaster med fire generasjoner av coupe-modellen som på mange måter representerer alt BMW står for.

For bare noen uker siden kunne vi bringe til torgs de første bildene av den helt nye 3-serien som kommer på markedet i februar 2012 – altså om bare noen måneder. Først som sedan, og til høsten kommer stasjonsvogna.

Men M3-en må vi vente litt lenger på. Egentlig ganske lenge – foreløpig ligger det nemlig an til at toppmodellen kommer først i slutten av 2013 eller starten av 2014.

Fra denne vinkelen ser vi litt tydeligere de avslørende tegnene på at det som er avbildet er en M3: Brede hjulbuer, store felger og to doble eksosrør.  (Foto: Scoopy)
Fra denne vinkelen ser vi litt tydeligere de avslørende tegnene på at det som er avbildet er en M3: Brede hjulbuer, store felger og to doble eksosrør. (Foto: Scoopy)

Testingen av bilen er imidlertid godt i gang allerede – riktignok med masse kamuflasje.

Likevel er det små ting her og der som avslører at bilen på bildene er en M3. For eksempel de brede hjulbuene bak, den lave spoileren foran, store bremser og ikke minst to sett doble eksosrør bak.

Del med dine Facebook-venner

450–460 hk

Dagens M3 har V8-motor med 420 hk. Mye tyder på at bruken av trippel turbo vil gjøre to av sylinderen overflødige i neste generasjon. Vi har allerede hørt rykter fra BMW-systemet på at en slik motor vil yte rundt 450–460 hk. Det burde være tilstrekkelig til å gi nok fraspark i den kommende grombilen.

Vi venter utålmodige både på offisielle bilder av den nye M3-en – og ikke minst tekniske data med tanke på ytelser.

Snuten på nye 3-serie er litt spissere og aggressiv enn dagens modell. Det passer ypperlig på en M3. (Foto: Scoopy)
Snuten på nye 3-serie er litt spissere og aggressiv enn dagens modell. Det passer ypperlig på en M3. (Foto: Scoopy)

LES OGSÅ: BMW M3: Det ble ikke tøffere enn dette