BMW i3: Her er BMW-en mange nordmenn venter på
Se hvor billig og rask den er. Saken oppdateres!
Elbilsalget i Norge er i stor framgang – og BMW har så visst ikke tenkt å sitte på baken og overlate det markedet til andre.
Nå kaster de seg inn i kampen om kundene – bevæpnet med den kompakte nykommeren i3.
På grunn av de mange fordelene med elbiler i Norge, kommer disse bilene gunstig ut med tanke på pris. Så blir også tilfelle med BMW i3. For 237.100 kroner, pluss frakt og registreringsomkostninger, kan du bli eier av bilen.
LES OGSÅ: Velger du riktig bil – kan du spare tusenvis av skattekroner
Verdenslansering
Dette er ikke like billig som vi spekulerte i da vi fikk den offisielle prisen i Tyskland, og BMW-en blir knappe 10.000 kroner dyrere enn hovedkonkurrenten Nissan Leaf (starter på 229.000 kroner).
I tillegg kommer drøyt 10.000 kroner for hurtiglader og 15.000 kroner for stor navigasjonspakke. Men likevel, dette er svært en svært gunstig pris.
Peker nese til svenskene
Litt ekstra hyggelig er jo det jo å tenke på at i Sverige må man ut med 375.000 kroner for den samme bilen.
Akkurat nå blir den offisielt vist for første gang på ulike arrangement i London, New York og Beijing – nøyaktig to år etter at den ble vist som konseptbil første gangen.
16. november er den klar for det norske markedet – og vil rulle ut til de første norske kundene.
LES OGSÅ: Norges nest mest solgte bil
– Stor for oss
Markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Kjetil Myhre, gleder seg til å vise kundene sine bilen. Konseptbilen hadde "førpremiere" i Norge i sommer, og tilbakemeldingene der var ifølge Myhre svært positive.
– Det er stort for oss å få vise fram den endelige produktet. Vi kan røpe av BMW i3 er en fantastisk bil å kjøre, og vi gleder oss til å se våre elbiler rulle rundt på norske veier i november, sier han.
Les også: Oppgitt elbilselger: Denne er et rent helvete å kjøre!
Ikke helt som konseptet
Den ferdige bilen skiller seg noe fra den vågale konseptbilen, blant annet ved at dørene ikke er gjennomsiktige.
Men det futuristiske utseendet er likevel ivaretatt – og bakdørene hengslet i bakkant.
På innsiden er det også moderne og minimalistisk. To skjermer er sentralt plassert – i tillegg til et menyhjul mellom forsetene.
Ellers er bagasjerommet på rundt 200 liter - og her må BMWen slå seg slått av Nissan Leaf som rommer 370 liter.
Les også: Eksperimentell Mini kan bli nestemann ut etter BMW i3
LES OGSÅ: Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn
170 hk
i3 kommer både som hybrid og som ren elbil. Men det er foreløpig ren elbil som vil være mest aktuell her hjemme, i og med at hybridbiler ikke nyter de samme økonomiske fordelene med tanke på avgiftene.
Elmotoren utvikler 170 hk – og med et litiumbatteri montert på gulvet, blir rekkevidden mellom 130 og 160 kilometer.
Den elektriske kraftpakken gjør også at i3 slett ikke blir noen sinke - hverken i kollektivfeltet eller ellers. 0-100 km/t skal være unnagjort på i overkant 7 sekunder. Det er nok til å parkere alle de tradisjonelle elbilene på markedet, med unntak av Tesla Model S, naturligvis.
Les også: BMW har pløyd ned mye penger i sin elbilsatsing
Fem utsalgssteder
I Norge er det kun fem forhandlere som får selge den nye bilen:
Oslo: Bilia Oslo og Bavaria Oslo
Bergen: Jæger Sentrum
Stavanger: Bavaria Stavanger
Trondheim: Sulland Auto
- Målet at det skal selges 1000 biler fra lanseringen 16. november og ut 2014. Rundt 400 har lagt inn ordrereservasjon og vi forventer ytterligere interesse nå som bilder og priser er sluppet. Det jobbes aktivt med å få tildelt mer av produksjonen i 2014, opplyser Myhre til Broom.no.
LES OGSÅ: Blir dette din nye, miljøvennlige super-SUV?