BMW i3: Denne står kundene i kø for å kjøpe

Svært gunstig priset i Norge.

BMW i3 er allerede forhåndssolgt i flere hundre eksemplarer på det norske markedet    og også i resten av Europa er interessen stor. Så stor at BMW sannsynligvis må øke prouksjonstakten kraftig.
BMW i3 er allerede forhåndssolgt i flere hundre eksemplarer på det norske markedet og også i resten av Europa er interessen stor. Så stor at BMW sannsynligvis må øke prouksjonstakten kraftig.

BMW skal straks kaste seg inn i kampen om elbil-kundene – bevæpnet med den kompakte nykommeren i3.

16. november er det klart for lansering på det norske markedet.

Vi har allerede skrevet at den norske importøren har flere hundre på venteliste, kjøpere som altså verken har sett eller prøvd bilen. Og de er slett ikke alene.



Øke produksjonen

BMW bekrefter nemlig nå at de har over 8000 reservasjoner på bilen fra europeiske kunder.

Det gjør at de allerede nå vurderer å øke produksjonen for å ha mulighet til å dekke etterspørselen. Den opprinnelige planen var å produsere 10.000 eksemplarer av i3 neste år – da vil det være fare for lange ventelister.

00 BMW i hovedbilde nytt
00 BMW i hovedbilde nytt

Les også: Oppgitt elbilselger: Denne er et rent helvete å kjøre!

Gunstig pris

Det er nemlig ikke bare i Europa i3 har fått positiv mottakelse. BMW venter seg også et betydelig salg i flere asiatiske markeder og i USA, da særlig i California.

Her hjemme nyter bilen naturligvis godt av de mange fordelene elbilene har i det norske avgiftssystemet. Dermed kommer den også svært gunstig ut med tanke på pris.

i3 starter på 237.100 kroner, det er bare 10.000 kroner over klassens bestselger så langt i år – Nissan Leaf.

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn

Mindre bagasjerom

i3 skiller seg så avgjort fra resten av BMW-familien – med sitt svært så futuristiske utseendet – og bakdører som er hengslet i bakkant.

På innsiden er det også moderne og minimalistisk. To skjermer er sentralt plassert – i tillegg til et menyhjul mellom forsetene.

Ellers er bagasjerommet på rundt 200 liter – og her må BMW-en slå seg grundig slått av Nissan Leaf – som rommer 370 liter.


i3 blir startens på BMWs elbilsatsning - og omtales som
i3 blir startens på BMWs elbilsatsning - og omtales som

LES OGSÅ: Blir dette din nye, miljøvennlige super-SUV?

Liten – men kjapp

i3 kommer både som hybrid og som elbil. Men det er foreløpig ren elbil som vil være mest aktuell her hjemme, i og med at hybridbiler ikke nyter de samme økonomiske fordelene med tanke på avgiftene.

Elmotoren utvikler 170 hk – og med et litiumbatteri montert på gulvet, blir rekkevidden mellom 130 og 160 kilometer.

Den elektriske kraftpakken gjør også at i3 slett ikke blir noen sinke – verken i kollektivfeltet eller ellers. 0–100 km/t skal være unnagjort på i overkant 7 sekunder. Det er nok til å parkere alle de tradisjonelle elbilene på markedet, med unntak av Tesla Model S.

BMW går nye veier med i3-interiøret - dette skiller seg markant fra resten av modellutvalget.
BMW går nye veier med i3-interiøret - dette skiller seg markant fra resten av modellutvalget.
00 BMW i3 interiør 1
00 BMW i3 interiør 1

Over 16 milliarder

BMW har investert minst to milliarder Euro, eller i overkant av 16 milliarder kroner i sin elbilsatsing. i3 er bygget som elbil helt fra bunnen av, her skiller den seg fra flere av konkurrentene.

BMW har merkevare-registrert hele modellrekken fra i1 til i9. Superhybriden i8 kommer neste år – og med den positive mottakelsen i3 allerede har fått, er det grunn til å vente flere elbiler fra merket i årene som kommer.

Les også: Eksperimentell Mini kan bli nestemann ut etter BMW i3

00 BMW i3 bakfra
00 BMW i3 bakfra

LES OGSÅ: Velger du riktig bil – kan du spare tusenvis av skattekroner