BMW 7-serie: Snart kommer det en ny direktørbil
Og den får verstingdieselen under panseret.
Det trengs voksne krefter for å flytte en bil på størrelsen med BMW 7-serie. I sommer kommer facelift-versjonen av dagens modell – og med den kommer også en ny motor.
Nå skal nemlig BMWs direktørbil få sportsbilytelser. Og til det trengs det en skikkelig rugg av en motor. Den finnes allerede, og brukes i kombinasjon med M-betegnelsen, både i 5-serien, X5 og X6. Der heter den M550d, X5 M50d og X6 M50d.
Det er ikke lenger slik at du kan gjette volumet på motoren ved å kikke på modellbetegnelsen. 50d betyr naturligvis ikke at du har en 5-liters motor. I 2012 er det nok med 3-liter – du får likevel 381 hk! Ja, du leste riktig, 381 hk. I en dieselmotor blir det 740 nms dreiemoment!
LES OGSÅ: Trippelturbo: Dette er BMWs nye kraftverk
Trenger xDrive
I 5-serien, som er den mest sammenlignbare av de tre som allerede har fått motoren, går 0–100 km/t unna på 4,7 sekunder. Forbruket er på nesten ubegripelige 0,63 l/m – mens toppfarten begrenses elektronisk til 250 km/t.
Det gir noen signaler om hva vi kan forvente når motoren blir å finne i 7-serien.
Heldigvis er ikke BMW lenger bare tilgjengelig med bakhjulstrekk – og med et slike krefter og et dyrisk dreiemoment, kommer det godt med at xDrive er standard på disse diesel-M-bilene.
LES OGSÅ: BMW 7-serie: Denne BMW-en er skuddsikker
Mer krefter – lavere forbruk
Men også innstegsmodellen 730d går fra 245 til 258 hk, mens 740d øker fra 306 til 313 hk. I tillegg til effektøkningen vil de naturligvis bli mer drivstoffvennlige.
Det blir også noen nye bensinmotorer. Blant annet går 740i få 320 hk – mens 750 får hele 450 hk.
Nå kan jo også 7-serien bestilles med M-pakke – og den muligheten videreføres naturligvis også etter faceliften.
LES OGSÅ: BMW 7-serie: Denne bruktbilen kan ruinere deg
Små forskjeller
Endringene i designet blir begrenset til noen justeringer på lyktene – og alle modellene får blinklys i sidespeilene.
Bak får lyktene beholde mye av utseendet, men blir en anelse mørkere enn på modellen før facelift. Du skal med andre ord kikke nøye for å vite om du treffer en ny eller "gammel" 7-serie.
Innvendig blir det en oppgradering av instrumentpanelet – og girkassen vil endres fra sekstrinns til en ny, åttetrinns ZF-enhet.