BMW 650i: Den har tapt seg over en million kroner
Dette råskinnet kjører fra de aller, aller fleste.
Da BMWs 6-serie traff markedet, var det mange som måpet. Ikke alle var enige om at det var en lekker bil – men de aller fleste fikk hakeslepp likevel. Det er ingen tvil om at bilen har utstråling.
Verstingmodellen heter naturligvis M6 – og kostet fra 1,8 millioner kroner da den var ny i 2005.
Men det finnes en annen 6-serie som er nesten akkurat like rå, men langt billigere. Den heter 650i – og er en svært sjelden art i den norske bilfloraen. Nesten like rå - men 238.000 kroner billigere enn den lavest priset sammenlignbare M6-en på markedet.
Da klarer du kanskje å leve med at 0-100 km/t tar ett sekund mer i 650i-en?
LES OGSÅ: BMW M3 Touring: Denne super-BMW-en er bygget i Norge
Mister ett sekund
Akkurat nå ligger det faktisk tre 650i til salgs – og den klart billigste er priset til 589.000 kroner. Det er en 2008-modell som er gått 124.000 kilometer.
Helt det samme som M6-en blir det naturligvis ikke. Du nøye deg med en 0–100 km/t-tid på 5,6 sekunder, i stedet for 4,6. Vi tror du lever greit med det. Og i stedet for 507 hestekrefter får du 367. Du klarer nok å holde følge med trafikken likevel.
To sylindre færre blir det også - ettersom det er V8-er i 650i og V10 i M6.
Toppfarten er imidlertid den samme – nemlig begrenset til 250 km/t.
Pristapet på bilen vi har funnet er på godt over millionen – da denne bilen kostet fra 1,4 millioner kroner FØR en begynte å krysse av for ekstrautstyr.
LES OGSÅ: BMW M6: Nå får du råskinnet til under halv pris
"Utstyrsbombe"
For øvrig er modellen som selges i Skjeberg så tungt utstyrt at det mest minner om en rullende teknologibombe – eller "utstyrsbombe", som det ofte heter på finn.no.
Her er det nightvision, head up, adaptive cruise control, F1-giring på rattet, individual interiør og mye annet moro. Du finner neppe en 6-serie fra samme årstall med mer utstyr.
Dessuten får du faceliften innvendig og utvendig siden dette er 2008-modell – med blant annet den nye girspaken, hurtigmeny-knapper i dashbordet og litt friskere design.
Vi har testet fjorårets kanskje lekreste bilnyhet: BMW Gran Coupe
Like seg på langtur
Grå metallic er for øvrig et safe fargevalg, som skjuler riper og steinsprut bedre enn sort. Men mange BMW-entusiaster ville nok helst sett at det var sorte lister rundt vinduene, såkalt shadow line.
Automatgir sier seg nesten selv i disse bilene – det er en Grand Tourer mer enn et leketøy for bane.
Ikke for det, kjøreegenskapene i 6-serien er formidable også i svingene, og understellet skjuler at dette er en stor og tung bil på en imponerende måte.
LES OGSÅ: BMW 6-serie: Markedet for dyre biler koker
Lavere kostnader
Det finnes dessuten noen fordeler med å velge 650i i stedet for å ta steget helt ut og gå for M6 – utover allerede nevnte prisforskjell. For eksempel bruker M6-en nesten halvannen liter på mila ved blandet kjøring, mens 650i klarer det til like over literen.
Forsikring og både tilgang og prisene på deler er også lavere på bilen vi omtaler her.
Men for all del, her snakker vi nesten om det beste av to onder. For ingen av disse bilene vil komme billig gjennom en storservice eller reparasjon ...
LES OGSÅ: BMW 6-serie: Duger denne som familiebil?
Trangt i baksetet
Kilometerstanden litt høyere enn en kanskje skulle ønske – men dette er biler som tåler mye kjøring før de kneler. Så det er mange morsomme år igjen i denne bilen.
Og om baksetene er overraskende trange med tanke på den store bilen, er bagasjerommet godt egnet for langtur. Det svelger unna 450 liter.
Hvis du nå er i kjøpemodus minner vi forsiktig om at det mest sannsynlig finnes noe bedre vinterbiler der ute, altså ...
LES OGSÅ: BMW 630i: Nå kan du gjøre vinterkupp på drømmebilen